کد خبر: 920967
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
سخنگوی سازمان غذا و دارو:
سخنگوی سازمان غذا و دارو می گوید که قیمت داروها 9 درصد افزایش داشته که عددی کمتر از نرخ تورم است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این که نباید بیماران در این زمینه نگران باشند و نیازهای دارویی بیماران تامین می شود، گفت: با شروع موج جدید تحریم ها نگرانی های زیادی در بیماران درباره تامین داروهای مورد نیازشان ایجاد شده است و نباید با مشوش کردن فضا، شرایط جسمی و روحی بیماران را تضعیف کرد.

کیانوش جهانپور، گفت:  داروهایی مانند وارفارین با کمبود مواجه است  ,این دارو مشابه داخلی ندارد و از دو کشور فنلاند و کانادا وارد می شد که نمونه فنلاندی آن در بازار ایران مخاطب بیشتری داشته است که مقداری با مشکل و تعلل واردات در این زمینه مواجه بودیم اما ثبت سفارش شده است و محموله این دارو به زودی وارد بازار می شود بنابراین بیماران نیازمند وارفارین نگران نباشند.

وی ابرازنمود : در بعضی داروها حتی با قیمت‌گذاری جدید کاهش قیمت هم داشته ایم، در بعضی موارد قیمت ها ثابت مانده و داروهای دیگر هستند که افزایش قیمت داشته اند، آن هم به طور میانگین و سرجمع 9 درصد افزایش قیمت محسوب می شود که عددی کمتر از نرخ تورم است. این رویه منطقی سازی قیمت ها، مربوط به شرایط جدید اقتصادی کشورمان نیست و روالی است که هرساله انجام می شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت دارو ،که چرا داروهایی هستند که در کشور توان تولید آنها وجود ندارد،بیان داشت : تولید دارو فرایند پیچیده ای است و بعضی از داروها جدید و با تکنولوژی بالا هستند یا نیازمند فناوری هایی  که لازم است به آن فناوری دست پیدا کنیم با این که ممکن است نیاز آنها محدود بوده و تولید آنها سودآوری نداشته باشد. با این حال بسیاری از داروها هم هستند که در مرحله تولید قرار دارند اما نمی شود ظرف یکی دو ماه درباره آنها به نتیجه رسید و روانه بازار کرد بلکه باید مراحل فنی مختلفی را طی کنند.

جهانپور درباره تولید واکسن اچ پی وی در شرکت های داروسازی داخلی گفت: فناوری تولید این واکسن در چند شرکت داخلی دانش بنیان آغاز شده، مراحل مطالعات غیربالینی آن طی شده و باید وارد فاز مطالعات بالینی شود. طرح مطالعه بالینی این واکسن ها قرار است تا شهریور ماه ارائه شود و اگر مورد پذیرش قرار بگیرد و در مطالعات بالینی نیز اثربخش، ایمن و سالم تشخیص داده شود آنوقت است که مجوز تولید و توزیع آن صادر می شود.

جهانپور در پایان بیان نمود: واکسن های اچ پی وی خارجی که در داروخانه ها وجود دارند، دارای تاییدیه بین المللی هستند و مردم نگران سلامت آنها نباشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر