کد خبر: 921260
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
در هفدهمین نشست شنبه‌های انقلاب مطرح شد
سال ۸۷ وقتی نخستین ماهواره ایرانی با نام «امید» و با ماهواره‌بر ایرانی در مدار زمین قرار گرفت، تمام غول‌های خبری دنیا این خبر را مورد توجه قرار دادند، چرا که حتی همین حالا هم فناوری تولید ماهواره تنها در اختیار کشور‌های معدودی قرار دارد و ایران هم جزو ۱۰ کشور برتری است که به این تکنولوژی دسترسی دارد
زهرا چیذری
سال ۸۷ وقتی نخستین ماهواره ایرانی با نام «امید» و با ماهواره‌بر ایرانی در مدار زمین قرار گرفت، تمام غول‌های خبری دنیا این خبر را مورد توجه قرار دادند، چرا که حتی همین حالا هم فناوری تولید ماهواره تنها در اختیار کشور‌های معدودی قرار دارد و ایران هم جزو ۱۰ کشور برتری است که به این تکنولوژی دسترسی دارد و در منطقه نیز ایران تنها کشوری است که توانایی تولید ماهواره را دارد.
هفدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی در موزه ارتباطات برگزار شد تا کارنامه ۴۰ ساله کشور را در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی و جایگاه جمهوری اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب و نسبت منطقه، جهان بررسی و تبیین شود.

تنها کشور منطقه با موتور جست‌وجوگر
مهدی یوسف‌زاده، معاون ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب با موضوع بررسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: ایران با بیش از ۵۱هزار مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات طی ۲۰سال گذشته رتبه اول منطقه را برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به رتبه‌های برتر علمی ایران در المپیاد‌های مربوطه در حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: در حوزه سیستم عامل و موتور جست‌وجوی ملی تنها کشوری در منطقه هستیم که به این موارد دست پیدا کرده‌ایم.
یوسف‌زاده گفت: در تولید نرم‌افزار، بازی، اپلیکیشن، آنتی‌ویروس و پیام‌رسان در منطقه پیشرو هستیم، همچنین در حوزه طراحی و پرتاب ماهواره جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.
وی با اشاره به اینکه کسب‌و‌کار‌های نوپا در ایران در مرحله رشد هستند، گفت: یک آپ‌استور ایرانی امروز ۴۰میلیون کاربر دارد و ۱۱درصد ترافیک آن مربوط به خارج از کشور است.
وی ارقام اعلام شده را قابل توجه برشمرد و گفت: دو تا سه شرکت ایرانی به مرحله یونیک (تک‌شاخ‌شدن) نزدیک شده‌اند و سهم عمده بازار را در اختیار دارند، یکی از بازار‌های فروش محصولات اینترنتی ارزش آن به یک میلیون دلار می‌رسد و یکی از تاکسی‌های آنلاین به ۴/۱ میلیون دلار رسیده است.
بی‌نیازی از واردات دستگاه دیجیتال
فرشید بهجت‌محمدی، مدیرکل فناوری رسانه‌های نوین صدا‌و‌سیما در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب تأکید کرد: در حال حاضر تمامی تجهیزات دیجیتال، فرستنده‌های ماهواره‌ای و آنولوگ اعم از فناوری‌های الکترونیک، مکانیکی و مخابراتی در کشور و با توان بومی ساخته می‌شود و ۹۰ درصد از مناطق کشور تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار دارد.
وی با اشاره به رعایت استاندارد‌های جهانی در ساخت تجهیزات صدا و تصویر گفت: در این بخش متخصصان ایرانی توانسته‌اند با بهره‌گیری از دانش داخلی و استاندارد‌های جهانی، کشور را از واردات دستگاه‌های دیجیتال بی‌نیاز کنند.
مدیرکل فناوری رسانه‌های نوین صدا‌و‌سیما به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فرستنده ماهواره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: سال ۷۴ واردات قطعات ماهواره‌ای که انحصار ساخت آن در اختیار امریکا بود، ممنوع شد. پس از آن بومی‌سازی این تجهیزات در ایران آغاز شد و هم‌اکنون در سازمان صدا‌و‌سیما بهره‌بردای می‌شود.
۱۳ پیام رسان دنیا مشتری زبان رمزنگار ایرانی
روح‌الله مؤمن‌نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در مجازی و تحلیلگر ارشد فضای مجازی در هفدهمین شنبه‌های انقلاب با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه IT گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان بود که به اینترنت متصل شد. اکنون نیز روی لبه تکنولوژی نشسته‌ایم، به طوری که برای باگنویسی با بچه‌های ما تماس می‌گیرند یا یکی از بزرگ‌ترین مسابقات برنامه‌نویسی در ایران برگزار می‌شود که البته به خاطر تحریم‌ها خیلی اسم‌شان شنیده نشده است.
به گفته وی، برخی نرم‌افزار‌های ایرانی آنقدر خوبند که کاربر فکر می‌کند، خارجی است و اگر از همین نرم افزار‌ها استفاده کنیم، صد‌ها هزار شغل ایجاد خواهد شد. مؤمن‌نسب تأکید کرد: همین که امریکا اینترنت را قطع نمی‌کند و اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌هایشان استفاده کنیم، نشان می‌دهد که توانمندی ساخت‌شان را داریم.
وی با اشاره به توان بالای داخلی در حوزه فضای مجازی تصریح کرد: سرویس ایمیل به صورت بومی در کشور وجود دارد؛ در زمانی که وبلاگ‌نویسی روی بورس بود، متناظر با سرویس‌های خارجی، سرویس‌های بلاگ ایرانی وجود داشت. به طوری که در برهه‌ای گوگل می‌خواست یکی از سرویس‌های ایرانی را بخرد، اما در نهایت آن را از دور خارج کردند.
این تحلیلگر فضای مجازی افزود: بسیاری از سرویس‌های فارسی موتور جست‌وجوی فارسی بهتر از گوگل است و برای مثال سرویس جست‌وجوی کالا، موسیقی و ترجمه موتور جست‌وجوی فارسی‌جو بسیار بهتر از گوگل کار می‌کند.
به گفته وی، همچنین قبل از فیس‌بوک در ایران شبکه اجتماعی پارسی‌یار را داشتیم و پیام‌رسان محاوره توسط یک گروه دانشجویی نخبه سال‌ها قبل از ظهور پیام‌رسان‌ها در کشور راه‌اندازی شد. مؤمن‌نسب تأکید کرد: یک زبان رمزنگاری ایرانی وجود دارد که ۱۳‌پیام‌رسان دنیا از آن استفاده می‌کنند. 
پیمودن ۸ ساله مسیری ۲۰ ساله
رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق ارتباطات در هفدهمین شنبه‌های انقلاب گفت: امروز ایران فناوری‌های روز مانند VLF ,LF, VHF, UHF و ماکرویوو را خود تولید می‌کند و تکنولوژی خودمان را به ۱۶ کشور دنیا صادر می‌کنیم.
تقی‌پور با بیان اینکه در سال ۷۶ توانسته‌ایم رادار تشخیص نفر تولید کنیم، تصریح کرد: این نوع تکنولوژی فقط در اختیار چند کشور دنیا بود. همچنین ایران توانسته است، در حوزه‌های فضایی و ماهواره پیشرفت‌هایی داشته باشد که نمود آن را می‌توانید در سال ۸۷ مشاهده کنید. ایران اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و توانست در مدار قرار دهد و دنیا را متحیر خود سازد. وی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها در رسیدن به علم فضایی حدود ۲۰ سال زمان صرف کردند و روس‌ها نیز طی چندین سال به دستاورد‌هایی در این زمینه رسیدند. اما جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته است در هشت سال به این علم و فناوری برسد. وزیر اسبق ارتباطات یادآور شد: در زمان جنگ توانستیم به فناوری تلفن‌های صحرایی دست پیدا کنیم که باعث تعجب یک شرکت آلمانی شد که از آن خرید می‌کردیم و نکته جالب اینکه بعداً همان شرکت، مشتری تلفن‌های تولید ایران شد. علی‌اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل در هفدهمین «شنبه‌های انقلاب» نیز در این مراسم با اشاره به دستاورد‌های دوران دفاع مقدس گفت: سیستم رمزکننده‌ای که انگلستان در اختیار صدام قرار داده بود، در یک عملیات به دست نیرو‌های ایرانی افتاد و با خلاقیت و استعداد نیرو‌های داخلی، واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، اطلاعات آن را خواند و نقشه مدارات را استخراج کرد تا با کشف نقاط ضعف، این سیستم شکسته شد و با این روش بیش از ۱۲ هزار نامه سری و فوق‌سری نیرو‌های صدام رصد شد و در اختیار فرماندهان ارشد قرار گرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
اینها نون و اب برای مردم نمیشود. اگر هم این خبر راست باشد که 99 و نیم درصد درونا صحیح برای مردم دردی را دوا نمیکند.غه. رتبه و خبر از اقتصاد بیاورید و این اخبار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار