کد خبر: 921277
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
بهروز راد احمدی*

مسئولان برای حرکت به سمت اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد، خانواده را محور اساسی قرار دهند. با توجه به اینکه موادمخدر از راه‌های مختلف به داخل کشور راه می‌یابد، انجام اقدامات مؤثر در برخورد با قاچاقچیان مواد‌مخدر در داخل کشور همواره مورد توجه است، اما باید خانواده را هوشیار و آگاه کرد تا فرزندانشان گرفتار این معضل نشوند. انجام تحقیقات وسیع علمی به منظور شناسایی دقیق علل روی آوردن افراد به ویژه جوانان به اعتیاد مصرف مواد‌مخدر صنعتی و شیمیایی نیز ضروری است، باید زمینه برای تحقیقات مراکز پژوهشی فراهم شود تا زمینه رشد این بلای خانمانسوز از میان برود و دیوار نامرئی نیز در برابر اعتیاد به وجود آید.
اصلی‌ترین راه مبارزه با مواد مخدر و خشکانیدن ریشه اعتیاد، برچیدن زمینه و انگیزه اعتیاد در نسل جوان است و ضرورت دارد علاوه بر اولویت دادن نقش خانواده در آگاهسازی و هشدار کردن آنها، آموزش عمومی درباره علل و پیامد‌های پیشگیری از اعتیاد باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه همگانی شود.
اساسی‌ترین نیاز‌های جوانان، تحصیل، اشتغال، ازدواج، مسکن، امکانات سالم تفریحی و ورزشی و ... است با شناخت دقیق نیاز‌ها و تصمیم جدی برای برطرف کردن این نیاز‌ها در حد توان توسط خانواده‌ها و مسئولان می‌توان امید جدی به پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان داشت.
برنامه‌های مفید آموزشی، تربیتی، تفریحی و سرگرمی، وسایل ارتباط جمعی، به‌خصوص صدا و سیما می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشد، زیرا برنامه‌های تلویزیونی جذاب و آموزنده، زمینه‌ساز گرایش جوانان به زندگی سالم و دوری از اعتیاد خواهند بود. در کشور‌های مختلف بهداشت مقدم بر درمان است، به همین خاطر در اعتیاد نیز پیشگیری از طریق آموزش و تشویق مردم به‌خصوص نسل جوان باید در صدر کار‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار بگیرد.
* متخصص علوم رفتاری

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار