کد خبر: 921518
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
برگزاری هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز با حضور وزیر علوم
رئیس دانشگاه تبریز گفت: بنده پدرخوانده نیستم و افراد بزرگ زیادی وجود دارد که نمی‌توان جا پای آنها بگذارم و فعلا ۶۰ ساله بودم و بازنشسته نشده‌ام و اساتید کامل تا ۷۰ سال می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند.

محمدرضا پورمحمدی  در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: تعبیر دیده‌بان از خبرنگاران بهترین وصف برای خبرنگاران است چراکه آنها به مثابه آینه و دیده‌بان جامعه هستند و اگر شفافیت در جامعه‌ای وجود دارد، ناشی از رسانه‌ی شفاف و سالم است.

وی افزود: بنده به عنوان یک مدیر به این موضوع آگاه هستم که هنوز جامعه ایران به آن سطح از بلوغ فکری نرسیده است که آزادی آکادمیک داشته باشد و این در همه بخش‌ها وجود دارد ولی این شرایط نیز قابل مقایسه با محدودیت‌ها و معذوریت‌های گذشته نیست.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی و هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز، گفت: همایش در روزهای ششم و هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبریز به لحاظ تاریخی، مبارزاتی پیشانی ایران است و حتی رهبری در وصف آذربایجان فرموده‌اند که تبریز سر ایران است، گفت: دانشگاه تبریز برند این شهر است ولی آیا درخور شایسته این شهر و دانشگاه برای جهانیان و حتی داخل کشور معرفی شده است؟

پورمحمدی افزود: بین ایران و فرانسه یک همکاری جندی شاپور منعقد شده است ولی این برای تبریز مناسب نیست که جندی شاپور شناخته شود ولی تبریز ناشناخته بماند.

چرا از ظرفیت تاریخی تبریز همانند مشهد، اصفهان و شیراز استفاده نمی‌کنیم

وی اضافه کرد: شاید  در تبریز دارای حرم امام رضا(ع)، حافظیه، سعدیه و غیره نیست ولی چرا از ظرفیت ربع رشیدی که از ۱۰ قرن پیش یک دانشگاه کارآفرین بود، نتوانستیم استفاده کنیم.


وی بیان کرد: ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ۷ هزار دانشجو در ربع رشیدی مشغول به تحصیل بودند و افراد زیادی از کشورهای مختلف به این دانشگاه ثروت‌آفرین می‌آمدند.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید به اینکه ملتی که از تاریخ خود استفاده کند کوچکترها نیز همانند بزرگان خود می‌شود، گفت: اگر ایران در طول تاریخ هیچ استعمار مستقیم هیچ کشوری نرفته است و تبریز همیشه در حوادث طبیعی و غیر طبیعی سربلند بوده، به برکت مدنیت تبریز بود.

وی ادامه داد: ما به تاریخ خود مفتخریم و بر همگان وظیفه است که پرچم این دیرینه را در بلندای جهان نگه داشت.

پورمحمدی با بیان اینکه نقش اصفهان و شیراز نیز در تاریخ بی‌بدیل است ولی آن افرادی که مشروطه را ایجاد کردند ستارخان و باقرخان تبریز بود، تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز نشان دادن مناسب تبریز به کشور و جهانیان است.

وی ادامه داد: اگر در کشورهای مختلف نام دانشگاه تبریز آورده شود قطعا یک دانشگاه شناخته شده است ولی متاسفانه باز هم نتوانسته‌ایم نام تبریز را به خوبی نشان دهیم.

رصدخانه دانشگاه تبریز بی‌نظیر در کشور است

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره رصدخانه دانشگاه تبریز در ۴۵ کیلومتری تبریز، بیان کرد: این رصدخانه دارای تلسکوپ بی‌نظیر در کشور است و حتی در رویداد خسوف چند روز گذشته میزبان رصدگران کشور فرانسه بودیم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸، ایجاد محوطه خلعت‌پوشان بود تا گردشگران به صورت نمادین با آن آشنا شود که با همکاری میراث فرهنگی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: البته به مناسبت هفتادمین سال تاسیس دانشگاه، هر کسی که علاقه‌مند به بازدید باشد می‌تواند از این مکان تاریخی بازدید به عمل آورد.

پورمحمدی انجام عملیات پیوند قلب، کلیه در تبریز ، بیان کرد: هدف اصلی از این نشست خبری این است که بتوان تبریز را مناسب نامش شناساند و در این راه نیازمند کمک و انتشار اخبار توسط رسانه‌ها هستیم.

وی در تشریح برنامه‌های دانشگاه تبریز در بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز، بیان کرد: خوشبختانه این مراسم توسط جامعه حامیان دانشگاه برگزار می‌شود و بیشترین کمک فکری از آنها گرفته شده است.

به علت تنگناهای اقتصادی هزینه‌های مراسم هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز را کاهش دادیم

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: مراسم هفتادمین سال تاسیس دانشگاه در زمانی اتفاق می‌افتد که در تنگنای اقتصادی کشور قرار داریم از این‌رو مجبور به کم کردن هزینه‌ها و ایجاد محدودیت در مراسم بودیم چراکه شایسته نیست در این تنگنا و شرایط اقتصادی هزینه‌های گزاف روی دست بگذاریم.

وی انجام کارهای پژوهشی و چاپ کتاب مختلف در رابطه با دانشگاه تبریز و نقش آن در برهه‌های مختلف در مراسم هفتادمین سال دانشگاه تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: انجام یادمان‌ها از قبیل رونمایی از سرود دانشگاه تبریز توسط استاد فخرالدینی و با شعر استاد شهریار و خوانندگی آقای دیده‌بان، ضرب سکه یادبود، تمبر یادبود، کلیپ هفتادساله تبریز، یک دقیقه با تبریز برای تبریز ۲۰۱۸، افتتاح موزه دانشگاه به شکل نمادین را خواهیم داشت.

۷ پروژه عمرانی در دانشگاه تبریز افتتاح  می‌شود

پورمحمدی در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی و بهره‌برداری از آنها تا هفتادمین سال تاسیس دانشگاه، گفت: تکمیل دو بلوک خوابگاه فجر، مهمانسرای دانشگاه، مرکز رشد دانشگاه، دانشگاه اهر، مرند از جمله این پروژه‌ها است که در مراسم هفتادمین سال، بیش از ۷ پروژه بزرگ دانشگاه با اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان  افتتاح می‌شود.  

وی ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان از جمله افراد موثر در دانشگاه، یک درصد دانشمندان جهان، دانشجویان نمونه، کارمندان نمونه و خیرین دانشگاه نیز از دیگر بخش برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

تشریح برنامه‌های جانبی هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد:  برگزاری کنفرانس و سمینار علمی و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و کارهای فرهنگی، استارت‌آپ‌ها نیز در طول این یک سال پیش‌بینی شده است که تعدادی از آنها برگزار شده و تعدادی نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد.

وزیر علوم میهمان هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز

وی متذکر شد: برنامه اصلی در هفتم شهریور ماه با حضور وزیر علوم و تحقیقات و مقامات استانی و اتحادیه مهم ملی و بین‌المللی و روسای دانشگاه‌های قفقاز و خاورمیانه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

پورمحمدی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه نسبت به دوره کارشناسی زبان ترکی در دانشگاه تبریز استقبال کمی شده است، توضیح داد: چنین چیزی مورد قبول نیست چراکه هر سال تمام ظرفیت ۴۰ نفر، پر شده و کلاس‌ها و آموزش به خوبی در حال پیشرفت است.

وزیر علوم نسبت به ملاحظات اشتغال بعد اتمام آموزش زبان محلی نگران بودند

وی ادامه داد: اینکه وزیر علوم و آموزش عالی آموزش زبان محلی را مناسب ندیده به خاطر این است که وزارت علوم نگران از اشتغال فارغ‌التحصیلان هستند که بعد از دوره کارشناسی مشغول چه کاری خواهد بود ولی ما مجبور به پاسخگویی به تقاضای اجتماعی هستیم.

رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سووال دیگر مبنی بر اینکه علت عدم مشارکت دانشگاه تبریز در برگزاری همایش مشروطه گفت: این همایش همه ساله با مشارکت دانشگاه تبریز برگزار می‌شد ولی این دوره بسیج اساتید ترجیح داد تا مراسم با مشارکت دانشگاه آزاد تبریز برگزار شود و علت آن فقط ترجیح بود و هیچ دلیل سیاسی و غیره نداشت.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد تشکل دانشجویی در دانشگاه تبریز است به طوریکه بیش از ۸۰ مجموعه فعال در کنار دانشگاه فعالیت می‌کنند.

پورمحمدی با تاکید به اینکه دانشگاه تبریز یک شهرک دانشجویی بوده و شامل بخش‌های مختلفی خدماتی و رفاهی و علمی و تخصصی است، گفت: یک دانشجو حتی اگر یک هفته از دانشگاه بیرون نیاید نیاز به رفتن به بیرون ندارد و بنده به همه دانشجویان و کنکوری‌ها توصیه می‌کنم که در انتخاب دانشگاه فضا و محیط را نیز فراهم بیاورند.

مرکز فناوری ربع رشیدی عملکرد خود را انعکاس دهد

وی با اشاره به اینکه انتقاد بنده از مرکز فناوری ربع رشیدی، گفت: مجوز تاسیس این مرکز یکی از افتخارات استاندار سابق آذربایجان‌شرقی بوده است ولی عملکرد این مجموعه روشن نشده است و بیشتر به ارائه گزارش سایر دستگاه‌ها است در حالیکه باید این مرکز عملکرد خوب خود را منعکس کند.

دانشگاه تبریز اجازه انتشار افکار سیدجواد طباطبایی را نمی‌دهد

رئیس دانشگاه تبریز ابراز کرد: در رابطه با نشر مقاله‌های سیدجواد طباطبایی در نشریه آذر باید گفت که ابتدا باید در به کارگیری مفاهیم تامل بیشتری داشته باشیم و از واژه‌هایی که جنبه اتهامی دارد پرهیز کنیم ولی در مجموع  افکار این فرد نیز مشخص است و بنده معتقدم هرگونه افراط‌گرایی قابل قبول نیست و دانشگاه نیز اجازه انتشار نشریه را ندیده است.

پدرخوانده نیستم و هنوز بازنشسته نشده‌ام

وی بیان کرد: بنده پدرخوانده نیستم و افراد بزرگ زیادی وجود دارد که نمی‌توان جا پای آنها بگذارم و فعلا ۶۰ ساله بودم و بازنشسته نشده‌ام و اساتید کامل تا ۷۰ سال می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند.

پورمحمدی با بیان اینکه به علت وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها میزبان ۱۰ چهره شناخته شده از کشورهای خارجی خواهیم بود، گفت: دانشگاه تبریز تعاملات خوبی با ۵۷ کشور دارد که در سال‌جاری  ۱۰۰ دانشجوی مقطع دکترا در این کشورها به فرصت مطالعاتی و اعزام به آن کشورها برای تحقیق داشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر