کد خبر: 921992
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
سریال های سیما مناسب پخش در این شب ها است؟
صداوسیما سازمان عریض و طویلی است؛ وسعت دارد، دستکم در مقیاس متر و هکتار. همه نیروهای پرتعدادش هم به برنامه ساز و تهیه کننده و مجری و دست اندکاران فنی خلاصه نمی شود

سرویس فرهنگی جوان آنلاین - محسن محمدی: صداوسیما سازمان عریض و طویلی است؛ وسعت دارد، دستکم در مقیاس متر و هکتار. همه نیروهای پرتعدادش هم به برنامه ساز و تهیه کننده و مجری و دست اندکاران فنی خلاصه نمی شود؛ به طور قطع هستند کسانی که سیاست های پخش تولیدات را تنظیم و تبیین می کنند. رسانه ای که عنوان ملی را با خود یدک می کشد و الحق و الانصاف همچنان فراگیرترین است، باید نبض جامعه را در دست داشته باشد و بر مبنای آن، برنامه تولید کند و روی آنتن بفرستد. برای مثال، اگر جامعه ملتهب است، بر روی آرام سازی و اطمینان بخشی افکار عمومی تمرکز کند و اندکی از بار استرس و نگرانی های مخاطبان خود را بکاهد، یا اگر یاس حکمفرماست امید به آینده را در جامعه تزریق کند؛ همچنان که می تواند هیجانات کاذب را کنترل و تلطیف کند یا بر موج سواری و شانتاژ معاندان و بدخواهان خط بطلان بکشد. اصولا یکی از کارها و رسالت های رسانه همین موارد ذکر شده است.
این روزها مشکلات اقتصادی موجب نگراني مردم شده و دخل و خرج برخی از افراد با یکدیگر نمی‌خواند. در چنین شرایطی، بر رسانه ملی است که به نوبه خویش و در حد توان، از این حجم التهاب بکاهد و با آثار به خصوص نمایشی خود، فضا را تلطیف کند تا مخاطبان لااقل در ساعاتی که در خانه هستند و پای گیرنده های خود، خستگی‌شان را درکنند. تصور کنید، نمایش یک مجموعه طنز جذاب و استخوان دار در چنین شب هایی چقدر می تواند حال خوشی را برای بینندگان به ارمغان بیاورد و از التهابات روزانه شان بکاهد.
با چنین پیش فرضی و با مداقه بر سریال هایی که این شب ها روی آنتن شبکه های سیماست، به جرات می توان ادعا کرد که تلویزیون از زمانه عقب است و همچنان ساز خود را کوک می کند. بیننده ای که در طول روز با مناسبات زندگی و الزامات معیشت دست و پنجه نرم کرده، شب هنگام و در موسم پخش سریال «پدر» باید به تماشای لحظات جانگداز کوچ ناباورانه حامد بنشیند، شاهد ناله های جانسوز مادرش و لرزیدن شانه های مردانه پدرش باشد، و بر خروار خروار مصائب ویران شده بر سر لیلا نظاره کند، و غمخوار همه باشد و همدردی هم بکند، لابد. یا در مجموعه «دلدادگان» شاهد احوالات یک دختر با مشکلات روحی حاد باشد که قرار است یک مثلث عشقی و حواشی آن را حول خود شکل دهد. به راستی آیا این سریال ها مناسب پخش در چنین شب هایی است؟ چقدر جای خالی یک مجموعه کمدی در این شب ها محسوس است. حتی تکرار چندباره سری های سریال «پایتخت» هم برای این شب ها مناسب تر به نظر می رسد تا ملودرام هایی به شدت تلخ و سیاه و مالامال از خیانت و پشت پا زدن و مثلث عشقی بی منطق و مردن و سوختن و متلاشی شدن و نپذیرفتن نوزاد چند روزه و سوز و گدازهای یک مادر و پدر و خواهر داغدار. همین است که این شب ها بسیاری از بینندگان تلویزیون ترجیح می دهند تکرار سریال نه چندان خوب مهران مدیری «نقطه چین» را از آی فیلم ببینند تا مجموعه های دیگر شبکه ها را.
تلویزیون در مقام رسانه ای که متعلق به مردم است و برای آنها آثار نمایشی تولید و پخش می کند باید با نیازهای روز جامعه منطبق باشد و در بزنگاه های تاریخی، نقش و رسالت خود را به خوبی ایفا نماید. مردم این شب ها به دنبال آسایش و آرامش هستند تا مرارت ها و مشقات روز خود برآمده از عسرت های اقتصادی را به دست فراموشی بسپارند، دستکم برای ساعتی.
مصداق ضرب المثلی که می گوید ماهی را هر زمان از آب بگیری تازه است، باید متذکر شد که هنوز هم دیر نیست و می توان جبران مافات کرد. نقش رسانه ملی در تلطیف اوضاع عمومی جامعه انکارناپذیر است، به شرطی که همگام با تحولات جامعه قدم بردارد و از مقتضیات زمانه عقب نماند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
اگه رسانه ملی در حق مردم ... نکنه پس کی بکنه؟!!
ناشناس
|
France
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
واقعا سریالهای اخیر دیدنی نیستند ...قیافه ها ورفتارهای تصنعی وبازیهای اغراق آمیز ....همه چیز بهم میاد !
محمد رضا توسلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
باسلام
متاسفانه ساخت وپخش سریال وفیلم سینمایی به شدت با فرهنگ ،آداب ورسوم، ودین وعقاید دینی وبافت بومی واجتماعی ما فاصله گرفته است که باکمال تاسف هیچ وکمترین سنخیتی باهنجارهای ماندارد.چه کسی ویا کساننی فیلمسازشده اند ؟ این روند انحطاطی ودور از فرهنگ جامعه ما درسیستم فرهنگی از سالهاپیش آرام آرام وخزنده وبه اسم سرگرمی و غیره رسوخ کرده وفرهنگ مارا نشانه گرفته است. سریال های با شخصیت های مایه دار وانچنانی ( حتی مذهبی؟!!) درتقابل بایکدیگر وعشق های کذایی؟ وپرخاشگرایانه ،رویا پردازانه، دوراززندگی ودغدغه های مردم وگرفتاریها وحتی خوشی هایشان ،بیگانه با اداب ورسومشان ومذهبشان، ودرست بر عکس آنچه که باید باشد ونیست؟ باید پرسید چند درصدازجوانان مابا عشق وهوس بازی همدیگر راپیداکرده اند؟
چند درصد ازمردم جامعه ما ماشین های آنچنانی سوار شده، چند درصداز مردم ما خانه های انچنانی دارند؟چند درصد مردم
جامعه ما دررستوران های انچنانی قرارملاقات دارند؟!! چند درصد از مردم ما بر سرمسایل کوچک باهم یک بدو دارند؟
مگرنه این است که بسیاری ازمسایل خودرابا بزرگ منشی ورفاقت حل وفصل میکنند؟ پس چرا روح این فیلم ها وسریال ها نه تنها بافرهنگ مابیگانه است که باالقاعات ضد فرهنگی مردم وجامعه سنتی مارابه سمت اهداف نا مقدس سوق داده است. صداوسیما دیگر بیشتر تبدیل به قمارخانه وتبلیغ کنکوروقابلمه شده برای بررسی اموراقتصادی، اجتماعی مردم
(البته غیر ازبخش های خبری)وقت کم می آورد مغز وروح مردم
رادرحد خنداننده شو تنزل داده که حتما ازآن ملا صدرا وابن سینا وحافظ وسعدی ووود درنمی آید.
باتشک
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
بحث جدی تره !
محتوای دو سریال بسیار سخیف و مستهجنه.
چطور اجازه پخش داره . چطور کسی فریاد نمی زنه؟
هم کف بودن در ازدواج رو زیر سوال مبیبرن با این همه تاکیید قرآنی و روایی!
خانواده مذهبی و دوست مخالف بازی !
احمق نشوندادن مذهبی ها ! عادی سازی توجه نکرد به لا ابالی گری مذهبی سست دینان در ازدواج که خط قرمز ازدواج مذهبی و اسلامی است؟
و ....
فیلم فارسی های دهه ی نودی؟؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
خیانت فرهنگی و دینی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار