کد خبر: 922231
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
سرهنگ مهدی شکیب *
یکی از مواردی که می‌تواند هدف مجرمان سایبری برای انجام کلاهبرداری باشد، برپایی سایت‌ها و تور‌های گردشگری است که با توجه به افزایش تقاضای هموطنان، سودجویان سایبری سعی می‌کنند با استفاده از شیوه‌های مختلف روحی و روانی در قالب مهندسی اجتماعی، مسافران، گردشگران و توریست‌ها را فریب دهند و از آنان کلاهبرداری کنند. انتشار آگهی‌های تبلیغاتی و جعلی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از شگرد‌های مجرمان سایبری است. بسیاری از آگهی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بی پایه و اساس است و تنها به دنبال کسب منافع مالی خود هستند و برای به دست آوردن پول بیشتر دست به هر کاری خواهند زد.
مسافران و گردشگران باید مراقب سایت‌های جعلی و فاقد مجوز باشند و برای ثبت نام به منابع معتبر و تأیید شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کرده و از ثبت نام، ارائه اطلاعات یا واریز وجه به حساب افرادی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به درج آگهی کرده‌اند، خودداری کنند. در حال حاضر سایت‌http://www. ichto. ir/agency وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهترین مرجع شناسایی آژانس‌های مجاز است.
پس از نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد که توسط وزارت صنعت، معدن‌و تجارت ایجاد شد، تی‌نماد توسط سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایجاد شده است و سایت‌های فعال در زمینه گردشگری موظف شده‌اند که تی‌نماد دریافت کنند. هموطنان عزیز با مراجعه به سایت http://tnamad. ichto. ir می‌توانند توضیحات تکمیلی در خصوص تور‌های گردشگری و اطلاع از فعالیت آن‌ها در فضای مجازی اطمینان پیدا کنند. یکی از مهمترین موضوعاتی که مسافران را تهدید می‌کند، سرقت یا گم شدن تجهیزات هوشمندی است که حاوی اطلاعات مهم و خصوصی هستند. اطلاعاتی که افشای آن‌ها می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای مسافران داشته باشد.
متأسفانه حافظه‌های تلفن‌های همراه، گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات مختلف است و هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن خطرات موجود، این اطلاعات را همیشه و در محیط‌های مختلف با خود به همراه دارند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از مسافرت اطلاعات مهم و شخصی خود را از حافظه دستگاه‌های همراه به حافظه‌های جانبی مثل فلش مموری، هارد اکسترنال، CD و DVD منتقل کرده و در مکان امنی نگهداری کنند.
انتخاب رمز‌های عبور مناسب و قوی برای تجهیزات دیجیتال لازم و ضروری است. انتخاب پسورد مناسب برای تجهیزات و ابزار هوشمند و تغییر دوره‌ای آن‌ها می‌تواند دسترسی افراد سودجو را به اطلاعات مهم محدود کند و زمینه افزایش امنیت کاربران را به همراه داشته باشد.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند زمینه سوءاستفاده از کاربران در فضای مجازی را فراهم آورد، انتشار تصاویر خصوصی و مهم در ایام مسافرت و در شبکه‌های اجتماعی است. تصاویر و کلیپ‌هایی که به عنوان سلفی و یهویی گرفته و گاهی اوقات بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. اعتماد بیش از حد کاربران فضای مجازی به افراد آنلاین زمینه ساز وقوع بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا شده است. بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به نحوه فعالیت در فضای مجازی کمی حساس‌تر باشند و با دقت بیشتری نسبت به ارتباطات مجازی خود برخورد کنند و مد نظر داشته باشند کسی که آنسوی خط است همیشه فردی نیست که معرفی می‌کند.
کاربران در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک و مجرمانه آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice. ir گزارش کنند.
* رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری فتا ناجا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار