کد خبر: 922305
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
نیره ساری
تنها دو روز بعد از تصویب مصوبه «تأثیر قطعی معدل» بود که تبلیغات پکیج‌های امتحان نهایی توسط مؤسسات به اصطلاح آموزشی شروع شد. حالا تصمیم آموزش و پرورش باعث شده تا این مؤسسات علاوه بر کسب درآمد با پکیج‌های تبلیغی تست، دانش‌آموزان را درگیر پکیج‌های ترمیم معدل هم کنند. شنیده‌ها حکایت از این دارد، در پروسه ترمیم معدل مبالغی برای هر درس اخذ می‌شود که شاید در نهایت، این هزینه‌ها تا یک میلیون تومان هم برسد. با چنین تصمیمی که مافیاپروری آموزش و پرورش برای مؤسسات، مدارس غیرانتفاعی و حتی صداوسیماست، اوج تبعیض و بی‌عدالتی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستا‌ها رخ خواهد داد.
حالا این هشتگ #نه_به_تأثیر_قطعی_معدل_در_کنکور_۹۸ است که این روز‌ها فضای مجازی را درگیر کرده و در این میان به خصوص دانش‌آموزان نقاط روستایی تأکید دارند تا صدای اعتراض منطقی آن‌ها به گوش مسئولان برسد.
اعتراضات حکایت از این دارد، تأثیر قطعی معدل زمانی عادلانه بود که دانش‌آموزان از قبل مطلع بودند و افزون بر این، اجرای چنین تصمیمی منوط به وجود عدالت آموزشی در سیستم آموزش‌و‌پرورش است. این در حالی است که ضعف‌های موجود در سیستم آموزش و پرورش به خصوص در حوزه برگزاری امتحانات نهایی مانع از اجرای عادلانه این مصوبه است؛ ضعف‌هایی از قبیل:
- تصحیح سلیقه‌ای امتحانات توسط مدارس و معلمان
- دریافت نمره با پارتی یا همان آشنای فرهنگی
- عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور به خصوص نقاط محروم و دور دست
- رواج نمره‌گرایی میان دانش‌آموزان و مدارس دولتی و غیردولتی
- افت تراز علمی حتی با داشتن معدل بالا و سخت‌تر شدن قبولی در رشته‌های برتر طبق سخنان رئیس سازمان سنجش کشور
- مضاعف‌شدن استرس میان دانش‌آموزان و ترغیب آنان به خروج از کشور
- ایجاد مافیای جدید ترمیم معدل توسط آموزش‌و‌پرورش برای مؤسسات کنکور، مدارس غیرانتفاعی و تبلیغات رنگارنگ صدا‌و‌سیما
- تبعات بد اعمال این مصوبه علاوه بر اینکه نخبه‌کشی و مهاجرت جوانان از کشور را به دنبال خواهد داشت، دکان کاسبی را بیش از قبل داغ کرده است. علاوه بر موضوعات فوق دانش‌آموزان نظام قدیم سال سوم معترض هستند که به دلیل عدم اطلاع از چنین مصوبه‌ای توان و زمان کافی برای ترمیم معدل خود ندارند و امسال آخرین فرصت برای آن‌ها محسوب می‌شود. حال آنکه با تصویب این قانون نه تنها هیچ یک از مؤسسات و مافیا برچیده نخواهند شد، بلکه بیش از قبل از چنین فضایی بهره‌برداری می‌کنند و علاوه بر کنکور از امتحانات نهایی هم سود خواهند برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار