کد خبر: 928766
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان:
اتصال کامپيوتر به شبکه اينترنت از جمله مواردي است که مي‌تواند باعث نفوذ رخنه‌گران به کامپيوتر شخصي شود. باز کردن پيوست‌هاي ناشناس ايميل‌ها يکي از تهديدآميزترين کارهاست که قويا بايد از آن پرهيز کرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به رغم رعايت موارد امنيتي از قبيل استفاده از نرم‌افزارهاي رمزساز ،‌ باز هم مواردي چند از نفوذ به شبکه‌هاي کامپيوتري سازمان‌هاي معروف و حتي کامپيوتر افراد عادي در اخبار منتشر مي‌شود. کارشناسان به كاربران کامپيوتر همواره هشدار مي‌دهند مراقب نفوذ رخنه‌گران باشند و در نگهداري اطلاعات خصوصي خود‌‌، حداکثر هوشياري را به خرج دهند. آنان براي کاربران کامپيوتر توصيه‌هاي ساده‌اي دارند که رعایت کردن  آنها مي‌تواند تا حد قابل توجهي جلوی دست‌درازي ديگران را به اطلاعات شخصي بگيرد.
موقعيت‌هاي خطرآفرين
کساني که از تلفن‌هاي همراه دوربين‌دار براي فيلمبرداري استفاده مي‌کنند، اغلب فيلم‌ها را در حافظه آن نگهداري مي‌کنند. اکثر قريب به اتفاق گوشي‌ها به جز شماره pin اوليه که براي روشن کردن دستگاه لازم است، هيچ‌گونه قابليت ايمني ندارند.
به ياد داشته باشيد چنانچه فيلم مورد نظر شما خصوصي است، آن را در حافظه تلفن نگه نداريد. هرچه زودتر آن را به حافظه کامپيوتر منتقل کنيد و سپس به روش‌هايي که در ادامه مطلب توضيح داده شده است، آن را ايمن کنيد. فايل فيلم را هم از حافظه گوشي پاک کنيد.
اتصال کامپيوتر به شبکه اينترنت از جمله مواردي است که مي‌تواند باعث نفوذ رخنه‌گران به کامپيوتر شخصي شود. باز کردن پيوست‌هاي ناشناس ايميل‌ها يکي از تهديدآميزترين کارهاست که قويا بايد از آن پرهيز کرد.
انواع و اقسام برنامه وجود دارد که مي‌تواند در کار کامپيوتر اخلال کند يا اطلاعات داخل آن را به جا‌هاي ديگر ارسال کند ويروس فقط يک تهديد است.
چه کار کنيم؟
به طور کلي،‌ براي ايمن‌سازي فايل‌ها و پوشه‌ها (فولدرها) مي‌توان يا از ابزار موجود در خود اين نرم‌افزارها استفاده کرد يا نرم‌افزارهاي مختص رمزسازي را به کار گرفت. ابتدا به قابليت‌هاي خود نرم‌افزارها مي‌پردازيم.
چنانچه اطلاعات مورد نظر شما به صورت فايل Word است (مثلاً نامه يا سند)،‌ مي‌توانيد به سادگي براي آن رمز بگذاريد. براي اين منظور ابتدا آن فايل را باز کنيد و روي Tools در نوار بالا کليک کنيد. سپس روي Options بياييد.
صفحه‌اي برابر شما پديدار مي‌شود. روي Security کليک کنيد. در اين بخش دو مستطيل خالي ديده مي‌شود که بايد کلمه عبور را در آنها وارد کنيد. سپس روي OK کليک کنيد. حالا اگر فايل را ببنديد،‌ بازکردن و خواندن آن نيازمند کلمه عبوري است که وارد کرده‌ايد. در صورتي که اطلاعات به شکل فايل صوتي و تصويري است،‌ بهتر است ابتدا پوشه‌اي درست کنيد و ‌آن را در پوشه قرار دهيد.
در اينجا بسته به اينکه دقيقاً از چه نوع سيستم عاملي استفاده مي‌کنيد،‌ دو حالت وجود دارد. اگر از ويندوز ايکس‌پي حرفه‌اي استفاده مي‌کنيد، روي پوشه، راست کليک کنيد و روي نوار عمودي که ظاهر مي‌شود، روي Properties بزنيد. در صفحه‌اي که مي‌آيد،‌ دنبال دکمه Advanced بگرديد و روي آن کليک کنيد.
در مربع خالي کنار جملهEncrypt contents to secure data علامت بگذاريد. سپس در پايين صفحه OK را بزنيد. در اين صورت،‌ باز کردن اين پوشه مستلزم استفاده از کلمه رمزي است که شما به عنوان کلمه رمز Log خود قبلاً وارد سيستم کرده‌ايد. کلمه رمز Log عمدتاً زماني به کار مي رود که چند نفر به طور مشترک از يک کامپيوتر استفاده مي‌کنند.
در اين حالت هر کس مي‌تواند براي خود يک Account جداگانه تعريف کند و با واردکردن کلمه رمز Log خود وارد کامپيوتر شود تا اطلاعات ذخيره شده خود قابل دسترسي توسط ديگر کاربران نباشد.
نرم‌افزارهاي رمزساز
يک راه کلي ديگر براي حفاظت از اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهاي رمزسازي است. برخي از اين نرم‌افزارها به صورت رايگان در اينترنت قابل دسترسي است و برخي ديگر را بايد خريد.
چند نکته ضروري براي مراقبت از اطلاعات شخصي در وسايل جديد ارتباطي
چيزي به اسم حفاظت صددرصد وجود ندارد. به همان تعداد که برنامه‌ها و قابليت‌هايي براي ايمن‌سازي فايل‌ها و پوشه‌ها وجود دارد،‌ به همان تعداد نيز دستورالعمل براي کشف کلمات رمز وجود دارد. اما روش‌هايي که در اينجا گفته شد،‌ اطلاعات شما را از گزند بيشتر تلاش‌ها براي دستبرد حفظ مي‌کند. اما اگر اطلاعات مورد نظر واقعاً اهميت حياتي دارد، استفاده از برنامه‌هاي تجاري شناخته‌شده پيشنهاد مي‌شود.
1- با وجودي که فايل‌ها و پوشه‌ها به اين شکل حفاظت مي‌شوند،‌ اين بدان معنا نيست که آنها قابل حذف کردن نباشند،‌ هر چند که برخي برنامه‌هاي ايمن‌سازي جلوي حذف فايل يا پوشه رمزدار را مي‌گيرد.
2- اگر کلمه رمز را فراموش کنيد، تمام اطلاعات از بين مي‌رود،‌ مگر آنکه حاضر باشيد پولي را به افراد وارد بدهيد تا قفل آن را بشکنند. بايد در حفظ کلمه رمز دقت زيادي کنيد. در مورد استفاده از کلمات رمز نيز بايد چند ملاحظه را درنظر بگيريد.
مراقبت سهل‌انگارانه يا ناقص از اطلاعات حياتي مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري به همراه داشته باشد. هرگز اهميت ايمن‌سازي اطلاعات در کامپيوتر را دست‌کم نگيريد.
در صورت توجه به تدابير امنيتي که در اينجا برشمرده شد،‌ مي‌توانيد با اطمينان قابل قبولي، انواع اطلاعات مکتوب و تصويري خود را در کامپيوتر ذخيره کنيد،‌ بدون آنکه از امکان دستبرد ديگران به آنها دچار بيم و هراس باشيد. اين‌گونه‌، لذت استفاده از دستاوردهاي فناوري جديد را حس خواهيد کرد.
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی - رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر