کد خبر: 928915
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
معاون جهاد کشاورزی سمنان خبر داد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت علوفه خارشتر در تغذیه دام گفت: طرح توسعه 10 هزار هکتاری مزارع خارشتر در بیارجمند اجرا می‌شود.

مصطفی شاه‌حسینی اظهار کرد: استفاده از علوفه خارشتر موجود در مزارع استان جهت تغذیه دام و برنامه‌ریزی برای کشت خارشتر در مراتع بیابانی استان در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های علوفه خارشتر به‌عنوان یک علوفه مکمل در کنار سایر علوفه‌ها اظهار داشت: خارشتر یک گیاه مقاوم به کم‌آبی بوده و دارای ارزش غذایی نزدیک به یونجه است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر این علوفه به‌صورت خودرو در اراضی کشاورزی استان می‌روید گفت: برنامه‌ریزی برای کشت این علوفه در مراتع بیابانی و همچنین استفاده بهینه از شرایط موجود در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این استان از دیرباز محل پرورش دام‌های مقاوم به خشکی (شتر، گوسفند سنگسری و...) بوده افزود: در سال‌های اخیر اگرچه صنعت پرورش گاو شیری در این استان متناسب با سایر نقاط کشور توسعه پیدا کرده است ولی تولید شیر و استفاده از دام‌های سبک پربازده همراه با واردات علوفه از سایر نقاط کشور و خارج از آن به استان سمنان بوده است.

شاه‌حسینی اضافه کرد: با توجه به کمبود منابع آب شیرین امکان کشت علوفه‌های مختلف و متناسب با نیاز دام‌پروری‌های استان فراهم نبوده است و این در حالی است که بیابان‌های استان آمادگی کشت و توسعه گیاهان مقاوم به شوری و رطوبت کم را دارا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای کشت علوفه خارشتر در مراتع بیابانی استان سمنان گفت: برداشت و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آب بر ازجمله علوفه خارشتر در اراضی زراعی و در برخی مراتع بیابانی استان برای تغذیه دام‌های بومی از سال‌های قبل رواج داشته و با توجه به محدودیت‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر شدت گرفته است.

وی از انجام مطالعات علمی و عملی از سوی کارشناسان و محققان این استان در راستای روش‌های برداشت و توسعه کشت علوفه خارشتر خبر داد و خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات و پژوهش‌های بسیار خوبی درباره روش‌های جمع‌آوری، برداشت، مصرف علوفه خارشتر، نحوه جمع‌آوری بذر، شکستن خواب بذر و نحوه تکثیر و کشت این گیاه و استفاده عملی آن در فارم‌های شترداری، پرورش گوسفند و بز و اخیراً گاو شیری انجام شده است.

شاه‌حسینی با اشاره به برخی از ویژگی‌های علوفه خارشتر گفت: این گیاه دارای ارزش غذایی نزدیک به یونجه بوده و می‌تواند بخشی از نیاز علوفه‌ای در جیره غذایی‌ها دام‌ها بگنجد و در این راستا با اجرای کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد فرهنگ‌سازی لازم درباره استفاده از این علوفه انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه طرح توسعه 10 هزار هکتاری مزارع خارشتر بیارجمند شاهرود در دستور کار است گفت: در حال حاضر علوفه خارشتر در 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رشد و تولید می‌شود که تقریباً به میزان پنج تن علوفه خشک در هر هکتار تولید و پس از جمع‌آوری و بسته‌بندی قسمتی از آن به مصرف دام‌های استان و مابقی به خارج استان ارسال می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر