کد خبر: 929078
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان:
مسیرهای توسعه گذشته مانند کشاورزی و صنعت نیازمند باز ویرایش است و باید مسیرهای جدید در حوزه اشتغال و اقتصاد ایجاد کنیم که به یقین گردشگری از مهم‌ترین محورهای آن است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درنشست خبری با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور نخست در دنیا در زمینه گردشگری فرهنگی و طبیعی است و در این میان اصفهان ویترین گردشگری کشور است، اظهار داشت: تمرکز ما در سال های اخیر در بیشتر بر جنبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری بوده است.

فریدون الله‌ یاری: با بیان اینکه در ایران اسلامی تنوع خدمات گردشگری سلامت وجود دارد و بر این اساس نیازمند اقدامات اساسی در این ارتباط هسیتم، ابراز داشت: در یک تعریف گردشگری سلامت شامل ارائه خدمات در راستای بهبود و افزایش سلامتی در ابعاد جسمی و روحی برای مسافری است که حداقل ۲۴ ساعت اقامت در شهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مطالعات جامع در زمینه گردشگری سلامت در اصفهان آغاز شده است، بیان داشت: در ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری درمانی و پزشکی وجود دارد اما باید دقت کنیم که گردشگری سلامت صرفا جنبه درمانی و پزشکی ندارد بلکه ظرفیت های طبیعی مبتنی بر استفاده از محیط های طبیعی استان در مناطق کویری، نمکی، و ماسه زارها و غیره وجود دارد.

وی با تاکید بر ظرفیت غرب استان اصفهان در زمینه فراهم ساختن هوایی با اکسیژن فراوان و پاک و تاثیر آن در بهبود بیماری‌های روحی و جسمی گفت: ۲۵ استان کشور نیز از نظر بحث گردشگری سلامت مانند برخورداری از چشمه‌های آب گرم دارای ظرفیت مناسبی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری سلامت مربط به این دوران نیست و در گذشته‌های دور نیز این مبحث مطرح بوده است، ابراز داشت: ما در قرن پنج و شش مسافرانی داشتیم که برای استفاده از منابع طبیعی و تاثیرگذاری آن در سلامتی به ویژه از کشورهای اسلامی به این شهر سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های مرتبط شناسایی و مطالعات جامع درباره گردشگری سلامت انجام شود، گفت: در زمینه گردشگری سلامت در اصفهان می‌توان از ظرفیت استان در زمینه گیاهان دارویی به خوبی استفاده کرد.

الله یای تاکید کرد: به طور مثال شهرستان نطنز خلاصه ای از اقلیم اصفهان است به نوعی که تنوع کوهستانی و کویری دارد و این امر موجب تنوع گیاهان دارویی در این منطقه شده و هر سال جشنواره گیاهان دارویی در این شهرستان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره زعفران در چند منطقه استان مانند تیران و کرون، شاهین‌شهر و غیره چندسالی است برگزار می‌شود، گفت: تصور عموم مردم این است که نوآوری در زمینه کاشت زعفران در اصفهان داشته‌اند و این درحالی است که در قرن چهارم و برهه‌های دیگری از تاریخ معروف ترین زعفران در ایران و دنیا بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری سلامت مانند هتلینگ بیان داشت: امروز به جایگاهی رسیدیم که آژانس‌های مسافرتی با گذراندن یک مرحله کوچک می توانند در زمینه گردشگری سلامت ورود کنند اما این نکته قابل تامل است که پیش از هر اقدام باید ظرفیت‌های این حوزه به درستی شناسایی شود.

در ادامه این نشست رئیس شهرک سلامت اصفهان گفت: در مراوداتی که با کشورهای منطقه داشتیم آنها بسیار تمایل داشتند تا برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای نزدیک تر مانند ایران مراجعه کنند.

سید مرتضی صفوی بیان نمود :در مراوداتی که با کشورهای منطقه داشتیم آنها بسیار تمایل داشتند تا برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای نزدیک تر مانند ایران مراجعه کنند و بیشترین خدمات پزشکی مورد نیاز نیز در زمینه‌های جراحی زیبایی، باروری و ناباروری، درمان بیماری‌های قلب و مغزی است.

وی ابراز داشت: در این میان حتی شاهد بودیم افراد ایرانی و غیرایرانی ساکن کشورهای دور در ‌اروپا، آمریکا، استرالیا و غیره ضمن سفر گردشگری به ایران، درمان‌های مختلف را در ایران انجام می‌دهند و این نشان از ظرفیت خوب ایران در زمینه گردشگری سلامت دارد.

رئیس شهرک سلامت اصفهان با اشاره به ضرورت فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در این ارتباط بیان داشت: یکی از مشکلات در این زمینه عدم امکان انتقال وجه از طریق کارت‌های بانکی بین‌المللی است و امکان جابجایی پول نقد برای هزینه‌های درمان نیز وجود ندارد که امیدواریم با مساعدت مسئولان ضعف نظام پرداختی ما رفع شود.

صفوی فراهم‌ساختن امکان پرواز مستقیم از برخی کشورهای هم‌جوار را از دیگر زیرساخت‌های گردشگری سلامت برشمرد که هنوز به درستی فراهم نشده است.

وی اضافه کرد: رغبت دیگر کشورها به انجام درمان در ایران به اندازه‌ای است که اکنون در یکی از کشورهای هم مرز با ما پذیرش و تشخیص اولیه برای اعزام بیمار به ایران انجام می شود.

رئیس شهرک سلامت اصفهان در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی چه تاثیر منفی در جذب گردشگران سلامت می‌تواند داشته باشد، گفت: برای گردشگران خارجی این مسئله موضوع منفی محسوب نمی‌شود و برای فعال حوزه گردشگری سلامت نیز به دلیل دریافت درصدی از سود گردشگری سلامت، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

صفوی اضافه کرد: با توجه به اینکه هزیه‌های درمان ثابت است و پزشکان نیز نه به دلار بلکه با پول کشور خودمان هزینه‌های درمان را دریافت می‌کنند مشکلی با نوسانات ارزی نخواهیم داشت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر