کد خبر: 929266
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳
گذری بر زندگی 11 شهید جوان امنیت که شامگاه 30 تیرماه امسال به دست تروریست‌های گروهک پژاک به شهادت رسیدند
از ویژگی‌های بارز شهید ایرج رحیمی‌نیا خوشفکری و عشق به اسلام بود که، چون گوهری وی را در برگرفته و حفاظتش می‌کرد. از دیگر ویژگی‌های او خوشرویی و آراستگی ظاهری و پرداختن به ورزش بود و همین امر در تواضع و اخلاص، ایشان را محبوب دل جوانان می‌کرد
احمد محمدتبریزی

نیمه شب ۳۰ تیرماه ۹۷ صدای گلوله‌های گروهک تروریستی پژاک سکوت شب را شکافت و شهادت ۱۱ جوان ایران اسلامی را رقم زد. تروریست‌ها با حمله مسلحانه به پایگاه بسیج روستای دری ۱۱ نفر را شهید و هشت نفر را زخمی کردند. این شهدای جوان برای امنیت و حفاظت از مرز‌های کشور مقابل دشمنان ایستادند و جانشان را در این راه فدا کردند. امنیت امروز مرهون ایثار و خون این شهدای بزرگوار است که مرز‌های شرقی و غربی کشور را از وجود دشمنان دور کرده و اجازه عرض‌اندام به تروریست‌ها نداده‌اند. «جوان» در ادامه نگاهی اجمالی به زندگی این شهدا که همگی از جوانان غیور و رشید ایران‌زمین بودند، دارد که در ادامه می‌خوانید.

شهید قانع کرم ویسه
شهید قانع کرم ویسه در روستای دیرمولی از توابع شهرستان کامیاران، میان خانواده‌ای کشاورز متولد شد. تحصیلات خود را با مدرک دیپلم در رشته ادبیات علوم انسانی به پایان رساند و در تاریخ پانزدهم مهر ماه سال ۱۳۸۵ در نیروی انتظامی مشهد با عنوان راننده دوران سربازی را به اتمام رساند.
شهید قانع زندگی‌اش را صرف اسلام کرد و در بین معاملات دنیایی مردی مشهور نبود، اما در معامله اخروی باید نامش را در زمره یکی از مشهورترین معامله گران در صفحات تاریخ ثبت کرد تا راهش درسی باشد زندگی‌ساز برای همه پویندگان راه خدا. قانع در سال ۱۳۸۹ با عنوان بسیجی به صف سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست. این رزمنده قهرمان پس از سال‌ها مجاهدت سرانجام توسط گروهک تروریستی ضدانقلاب پژاک در ۳۱ سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

شهید شادمان مرادی
شهید شادمان مرادی در روستای پایگلان از توابع شهرستان سروآباد میان خانواده‌ای متدین، کشاورز و انقلابی دیده به جهان گشود. قرآن را زیر نظر امام جمعه وقت روستای پایگلان ماموستا جواد مولودی ختم کرد. شادمان در سال ۱۳۹۰ پدرش عثمان را از دست داد و سرپرستی خواهر و مادرش به او واگذار شد. او در کمک کردن به خواهرش حتی بعد از ازدواجش دریغ نمی‌کرد. تحصیلات خود را با مدرک دیپلم در رشته علوم انسانی به همراه کار کشاورزی و کارگری دنبال کرد. شهید از افراد فعال و مذهبی روستای پایگلان بود و از همان آغاز دوره نوجوانی به بزرگ منشی، دینداری، مناعت طبع، شهامت و شجاعت مشهور شد. همیشه طرفدار حق بود و لحظه‌ای از دفاع و حمایت از مظلومان و ستمدیدگان غافل نبود.

شهید شادمان جوانی آگاه، فهیم و متدین بود و در تاریخ هجدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان پاسدار وظیفه به صف جان برکفان نیروی انتظامی مریوان پیوست و در قسمت زندان شهرستان مریوان در تاریخ ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ سربازی‌اش را به پایان رساند.
شادمان برای دفاع از حق و حقیقت سلاح بر دوش گرفت و با عشق فراوان به انقلاب اسلامی در تاریخ یکم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ در اطاعت امر رهبر و مقتدایش با عنوان بسیجی وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان شد و در میدان مبارزه هر چه در توان داشت در طبق اخلاص گذاشت. او انسانی متدین بود که با قرآن انس و الفت داشت. عاشق امام و انقلاب بود و از نظر دینی بسیار توانمند بود. شهید مرادی در ۲۷ سالگی به دست تروریست‌های کوردل به شهادت رسید. از این شهید والامقام دختری یک سال و نیمه به نام آیسا به یادگار مانده است.

شهید آرش زارعی
پاسدار وظیفه شهید آرش زارعی میان خانواده‌ای کارگر و همفکر با انقلاب اسلامی در شهرستان قروه دیده به جهان هستی گشود. دوران کودکی را در زادگاهش به سر برد و تحصیلاتش را با مدرک کاردانی در رشته معماری ساختمان به پایان رساند. او جوانی آزاده و اهل دین بود و همه مردم شهرستان او را با اخلاق کریمه و حسن سلوک می‌شناختند. کانون گرم خانواده‌اش او را در کلاس مبارزه، تلاش و اراده پرورش داد.

شهید زارعی در تاریخ ۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۶۶ داوطلب خدمت سربازی شد تا سهمی در مبارزه با دشمنان انقلاب و حفظ آب، خاک و ناموس خود داشته باشد. بعد از اتمام دوره آموزشی در پایگاه روستای دَری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان خدمت خود را شروع کرد و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر به تلاش و فعالیت در جهت حفظ دستاورد‌های انقلاب همراه دیگر حامیان مردم مسلمان کُرد و پویندگان راه حق پرداخت. او عاشق انقلاب و رهبر انقلاب اسلامی بود و با تمام وجود درصدد دفاع از انقلاب اسلامی برآمد. در حالی که کُردستان مظلوم مورد تاخت و تاز عده‌ای اشرار مسلح و چپاولگر قرار گرفت، شهید زارعی برای مقابله و ریشه کن نمودن این جرثومه‌های فساد پای در رکاب نور گذاشت و با تلاشی خستگی‌ناپذیر جهت حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی به صف مقاوم، استوار و به طوفان پُرشتاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان با عنوان سرباز وظیفه برای دفاع از انقلاب اسلامی به مقابله با ضدانقلاب پیوست. ایشان هر چه در توان داشت در طبق اخلاص گذاشت و در این مسیر تلاش‌های ارزشمندی کرد. او سربازی با هوش و ذکاوت زیاد و از نظر جسمی چالاک و با شهامت بود و در ۲۴ سالگی و در اوج جوانی و رعنایی آسمانی شد.

شهید محراب عبدی
شهید محراب عبدی در روستای قزلجه کند از توابع شهرستان قروه میان خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی را در روستایش به پایان رساند، پس از سپری کردن دوران کودکی، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی حقوق به پایان رساند. شهید عبدی از همان دوران، با دستان کوچکش به مصاف مشکلات بزرگ رفت و در کنار خانواده به کشاورزی پرداخت. از همان دوره نوجوانی آثار صداقت، نجابت و بزرگ منشی در وجودش هویدا بود، برای مردم، حرمت قائل بود و مردم روستای قزلجه کند نیز با دید احترام و کرامت به او می‌نگریستند. علاقه و عشق فراوانی به اسلام داشت و در انجام فرایض دینی بسیار کوشا بود. در عنفوان جوانی و در سال ۱۳۹۵ سنت ازدواج را به جای آورد. این جوان رعنا برای دفاع از انقلاب اسلامی بلافاصله در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با عنوان پایور به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست و با مسئولیت فرمانده پایگاه روستای دری به مقابله با ضدانقلاب پرداخت.
محراب در مردانگی، رشادت و جنگ‌آوری سرآمد بود، او در عرصه نبرد با دشمنان انقلاب اسلامی از خود نقش ماندگاری بر جای گذاشت. این پیشمرگ جان بر کف در حمله ضدانقلاب به پایگاه روستای دری، آنچنان شهامت و شجاعتی را از خود نشان داد که حتی دشمن نیز زبان به اعتراف گشود. این شهید والامقام در ۲۹ سالگی ردای شهادت به تن کرد و جاودانه شد.

شهید طالب محمودی
شهید طالب محمودی در میان خانواده‌ای اهل دین و عرفان در بخش کلاترزان شهرستان مریوان دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را با مدرک کارشناس بهداشت عمومی در زنجان تمام کرد. او از همان ابتدای دوره نوجوانی با کار و تلاش آشنا شد و به جنگ مشکلات رفت. طالب در اخلاق، دینداری، صداقت، وفای به عهد، مردمداری و فقیرنوازی شهره بود و حسن شهرت از او چهره‌ای برتر و قابل احترام برای مردم ساخته بود. خدمت سربازی را در تاریخ یکم دی ماه سال ۱۳۸۵ در ارتش سنندج آغاز کرد و در تاریخ یکم شهریور ماه سال ۱۳۸۷ آن را به پایان رساند. با رسیدن به سن ازدواج در تاریخ یکم بهمن ماه سال ۱۳۹۴ با خانم نسرین عزیزی از دیار سنندج ازدواج کرد و صاحب پسری به نام طا‌ها شد.

با حضور عناصر ملحد ضدانقلاب در منطقه، به دلیل داشتن بنیان‌های عمیق اعتقادی به مقابله با باور‌های ناروای آنان پرداخت و در سال ۱۳۸۸ با عنوان بسیجی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مریوان پیوست. وی همراه دیگر همفکرانش بنیان مرصوصی در روستای دَری برای مقابله با دین‌ستیزان و خداگریزان ملحد ایجاد کرد که آثار و برکات آن، چون حسنه‌ای جاری برای همیشه پایدار و مستدام خواهد ماند.

شهید محمودی به دلیل درایت، شهامت و مدیریت بالایش، توانست در مقابله با عناصر ضدانقلاب موفّقیت‌های چشمگیری را به دست آورد. او که از عمق جان، جمهوری اسلامی را دوست داشت و به رغم مشقاتی که داشت، خم به ابرو نیاورد، چون اعتقاد داشت باید برای انقلاب اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی بار سخت مصائب را تحمل کرد، لذا با همه وجود، چون کوه در برابر مشکلات ایستاد و سختی آن‌ها را بر خود هموار کرد. طالب محمودی در ۳۴ سالگی و در راه دفاع از کشور شربت شهادت نوشید و به الگویی برای مردم زادگاهش تبدیل شد.

شهید برهان معین‌پور
شهید برهان معین‌پور در روستای تازه‌آباد از توابع شهرستان مریوان در خانواده‌ای فرهنگی به فروغ هستی منور شد. زمانی که دوران کودکی را پشت سر گذاشت، تا دیپلم در رشته علوم انسانی به تحصیلاتش پایان داد. برهان از همان بدو دوران نوجوانی دارای شخصیتی استثنایی بود. ادب، متانت، صداقت و پاکی نفسش از او انسانی برتر ساخته بود.

در تاریخ نوزدهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ به سربازی فرا خوانده شد و در تاریخ بیست و چهارم آذر ماه سال ۱۳۸۷ در قصرشیرین سربازی را به اتمام رساند. با رسیدن به سن ازدواج در تاریخ بیست و سوم شهریور ماه سال ۱۳۹۳ با خانم سمیره قادری ازدواج کرد. با وجود عناصر ضدانقلاب در منطقه به دلیل داشتن ایمانی قوی و باور‌های دینی استوار، به دفاع از انقلاب اسلامی برخاست و همه مشکلاتی را که احتمال می‌داد در این راه دامن‌گیرش شود با جان و دل پذیرفت و به استقبال خطر رفت.

برای پاکسازی منطقه از شر وجود عناصر ضدانقلاب، برهان بلافاصله در تاریخ یکم شهریور ماه سال ۱۳۹۲ به صف پولادین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست. سلاح دفاع از دین را بر دوش گرفت و به مصاف بی‌باوران رفت. او با ایمانی به استواری کوه‌های کوسالان به دفاع از انقلاب اسلامی پرداخت. این رزمنده جوان و با ایمان تنها چند روز پس از تولد ۳۰ سالگی به دست تروریست‌های کوردل به شهادت رسید.

شهید آرام فیضی
شهید آرام فیضی میان خانواده‌ای کارگر از تبار دینداران و سالکان طریقت در شهرستان مریوان به دنیا آمد. در زادگاهش قدم در مسیر آموختن نهاد و تا دوم دبیرستان در رشته علوم انسانی تحصیل کرد. او به رغم میل باطنی خود، مجبور به ترک تحصیل شد و جهت رفاه حال خانواده به کارگری مشغول شد.
در تاریخ نوزدهم آبان ماه سال ۱۳۹۰ به سربازی رفت و در گردان امام حسن (ع) روستای دزلی از توابع شهرستان سروآباد در تاریخ نوزدهم آبان ماه سال ۱۳۹۱ سربازی را به پایان رساند.

یکی از وجوه ممیزه آرام، دینداری و اخلاق مداری او بود، حرکت بر مدار شرع در دیدگاه او از جایگاه خاصی برخوردار بود و هیچ گاه کاری نمی‌کرد که ذره‌ای از جاده شرع مبین اسلام خارج شود. صداقت، نوع دوستی، شهامت و توجه ویژه و خاص به محرومان از دیگر ویژگی‌های این بسیجی شهید است.
با آلوده شدن منطقه به سم وجود عناصر منحرف ضدانقلاب، بلافاصله در برابرشان موضع گرفت و به رد باور‌های الحادی آن‌ها پرداخت. وی در تاریخ یکم دی ماه سال ۱۳۹۲ با عنوان بسیج به جمع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست و برای دفاع از باورهایش سلاح بر دوش گرفت و به مصاف دشمنان انقلاب اسلامی رفت. این رزمنده فداکار در ۲۷ سالگی به نزد معبود شتافت.

شهید ابراهیم حضرتی
شهید ابراهیم حضرتی میان خانواده‌ای کشاورز متولد شد. وقتی که دوران کودکی را پشت سر گذاشت، در زادگاهش وارد مدرسه شد و تا دیپلم در رشته انسانی تحصیل کرد.
ابراهیم که از استعداد فوق‌العاده‌ای در امر تحصیل برخوردار بود و با همه وجودش عاشق ادامه تحصیل بود، به دلیل فقر مالی و عدم امکانات آموزشی آرزوهایش محقق نشد و به ناچار ترک تحصیل کرد و در کنار خانواده به کار کشاورزی پرداخت. وی در تاریخ هجدهم آذر ماه سال ۱۳۷۷ به سربازی اعزام شد و در تاریخ هجدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۹ در نیروی انتظامی خدمت سربازی را به پایان رساند. ابراهیم با رسیدن به سن ازدواج در تاریخ دهم شهریور ماه سال ۱۳۸۱ در زادگاهش ازدواج کرد و صاحب یک پسر با نام محمد و یک دختر به اسم زهرا شد. ابراهیم جوانی پاک‌نیت، دیندار، متّقی و مداح اهل‌بیت (ع) بود و همه اهل دیارش او را با این ویژگی‌ها می‌شناختند.

با آغاز پاکسازی‌های رزمندگان اسلام در منطقه مریوان از وجود ضدانقلاب، بلافاصله در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۵ با عنوان بسیجی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست و در پاکسازی منطقه مریوان از وجود عناصر ملحد ضدانقلاب، همراه جمعی از همفکرانش بسیار نقش‌آفرین بود و در ۳۹ سالگی مزد سال‌ها مجاهدت را به دست آورد و به فیض شهادت نائل‌آمد.

عبدالرحمن خالدی
شهید عبدالرحمن خالدی در روستای کیمنه از توابع شهرستان پاوه دیده به جهان هستی گشود. عبدالرحمن نیز بسان دیگر جوانان محروم منطقه، وقتی که به سن تحصیل و ورود به مدرسه رسید به علت عدم بضاعت مالی خانواده با اخذ مدرک دیپلم به تحصیلات خود پایان داد و از همان دوران نوجوانی جهت رفاه خانواده به کارگری مشغول شد. با رسیدن به سن ازدواج در تاریخ پانزدهم مهر ماه سال ۱۳۹۰ ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۳ صاحب یک پسر به اسم آیهان شد. وی دفاع از انقلاب اسلامی را به عنوان وظیفه‌ای دینی و میهنی برگزید و به مبارزه با ضدانقلاب برخاست. او به رغم تهدید‌های دشمن لحظه‌ای در نقد اندیشه‌ها، باور‌ها و عملکرد ناروای آن‌ها کوتاهی نکرد.
به رغم حضور عناصر ضدانقلاب در منطقه بر عهد و پیمانش در دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی پایدار ماند و در این راه سختی‌های فراوانی را به جان خرید. عبدالرحمن آن هنگام که احساس کرد باید برای پاسداری از انقلاب اسلامی سلاح بر دوش بگیرد، بدون تردید وارد عرصه شد و در تاریخ یکم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ با عنوان بسیجی به جمع رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست.
او در عملیات‌های پاکسازی منطقه مریوان، نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد و با شهامت و شجاعتی که داشت، توانست در پایگاه‌های گوگجه، پیرخضران و دَری ضربه‌های سختی را بر پیکره ضدانقلاب وارد سازد و در آخر در ۲۹ سالگی به شهادت رسید.

شهید ایرج رحیمی‌نیا
شهید ایرج رحیمی‌نیا در روستای دله مرز از توابع شهرستان سروآباد به دنیا آمد. از همان روز‌های اول زندگی با کار و تلاش شبانه‌روزی خو گرفت و تن به کار‌های سخت کشاورزی داد.
بعد از سپری کردن دوران کودکی وارد مدرسه شد و تحصیلات خود را تا مقطع پیش‌دانشگاهی در رشته ادبیات و علوم انسانی به پایان رساند. ایرج از افراد فعال روستای دله مرز بود و افتخاری بزرگ برای این مرزوبوم. این آزادمرد شریف نور وجودش ظلمت حاکم بر منطقه را روشن می‌کرد و بحق که در ادای تکلیف و وظیفه سربلند بیرون آمد. وی در تاریخ هجدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۸ به سربازی اعزام شد و در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان سنندج در تاریخ هجدهم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ خدمت خود را به اتمام رساند. ایرج در تاریخ یکم دی ماه سال ۱۳۸۷ با همسری فاضله از خانواده‌ای ولایتمدار از دیار ککلیک آباد ازدواج کرد که ثمره این ازدواج پسری با نام «آرتا» است که در یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۹ متولد شد. از ویژگی‌های بارز شهید ایرج رحیمی‌نیا خوشفکری و عشق به اسلام بود که، چون گوهری وی را در برگرفته و حفاظتش می‌کرد. از دیگر ویژگی‌های او خوشرویی و آراستگی ظاهری و پرداختن به ورزش بود و همین امر در تواضع و اخلاص، ایشان را محبوب دل جوانان می‌کرد.

پرهیز از ریا، شاخصه دیگر ایشان بود؛ چنانکه بعد از شهادت نیز خانواده و نزدیکان وی از برخی مدارج بالای ایشان بی‌اطلاع بودند. او تا آنجا که قدرت و توان داشت با ضدانقلاب مبارزه و مخالفت کرد و مردم را نیز علیه آن‌ها تحریک می‌کرد. او در تاریخ بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ با حضور بی‌مثالش با عنوان بسیجی به جمع صف پولادین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مریوان پیوست و، چون شیر به مصاف روبه صفتان زشت‌خو رفت. وی عاشقانه وارد میدان مبارزه با ضدانقلاب شد و با اقتدار در برابر ضدانقلاب می‌ایستاد. دینداری و تقید این جوان دلاور به دین و عشق به شهادتش زبانزد خاص و عام بود و در ۳۹ سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

شهید فرزاد رحیمی
شهید فرزاد رحیمی در خانواده‌ای ساده و انقلابی که ۹ شهید را تقدیم کشور کرده، در مریوان متولد شد. شهید رحیمی پس از طی کردن دوران سربازی در کرمانشاه وارد دانشگاه شد. او با هدف خدمت به کشور و انقلاب وارد سپاه پاسداران شد و دفاع از میهن را وظیفه‌اش می‌دانست.

فرزاد ساده بود و پاک‌دل، کینه‌ای نبود و با دل معامله می‌کرد و خوبی و خوشرو بودنش در میان همکاران و آشنایان شهره بود. دو سالی بیشتر از ازدواجش نگذشته بود که شربت گوارای شهادت را در اوج جوانی نوشید. پدر شهید درباره شهادت فرزند بزرگش می‌گوید: «تمام ده برای پسرم داغدارند، آدم دلش برایش می‌رفت! حالا زمین و زمان من را بر نمی‌دارد، یک‌جا بند نمی‌شوم. سَرِ زمین کشاورزی که می‌روم او را در نظر می‌گیرم، خانه می‌روم جای خالی‌اش گلوگیر است.»
شهید رحیمی در ۲۷ سالگی به فیض شهادت نائل آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار