کد خبر: 929270
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۳
مرزبان خوبی برای حفظ حریم ارتباطات سالم باشیم
اگر می‌خواهید اختلاف پیش آمده رفع شود پس باید به یاد داشته باشید که ارتباط میان فردی یک راه دوطرفه است و تمامی اتفاق‌های خوب و بد یک ارتباط به هر دو طرف رابطه مرتبط می‌شود، در نتیجه عبارت نصف مال من و نصف مال تو را هیچ وقت فراموش نکنید
نگین خلج‌سرشکی
همیشه حد تعادل بهترین راه برای توافق در هر رابطه‌ای است و هیچ فرق ندارد که این رابطه، کاری، اقتصادی، دوستانه و یا رابطه میان زوجین باشد. اگر شیوه تعادل‌گرایی را جلو چشم خود قرار دهید، یاد می‌گیرید که ارتباط برقرار کردن اصلاً جنگ اول به از صلح آخر نیست، بلکه می‌توان از ابتدا به طور کامل صلح‌جو بود و بدون گارد و موضع‌گیری پیش رفت. وقتی انسان در ذهن خود موضعی را انتخاب می‌کند و سفت و سخت به آن می‌چسبد پس چشم عقل او نابینا می‌شود و فقط منطق خود را منطق می‌داند، در نتیجه نه می‌تواند رابطه‌ای سالم را شروع و نه می‌تواند انسانیت را حفظ کند. داشتن روابط سالم یعنی این که فرد از سلامت روانی هم برخوردار است چراکه فقط ذهن‌های عاری از گره می‌توانند نخ و سوزن ارتباط سالم را فراهم کنند.

ارتباط شما با جنگ پیش نمی‌رود
مسئله مهم فقط برقراری ارتباط با دیگران نیست، بلکه باید چگونه حفظ کردن آن را هم در نظر گرفت. انسان‌ها به طور متفاوت و منحصر به فرد خلق شده‌اند، یعنی هیچ دو نفری را پیدا نخواهید کرد که از همه جهات رفتاری، اخلاقی و باور شبیه هم باشند، پس وقتی نظام فکری انسان‌ها متفاوت است امکان اختلاف نظر هم یک قانون همیشگی است. اصلاً اگر انسان‌ها متفاوت نبودند هیچ وقت هیچ تکاملی در بشریت صورت نمی‌گرفت.
انسان به طور فطری برای زندگی اجتماعی خلق شده است، یعنی برای رشد و تکامل، به دیگر انسان‌ها نیاز دارد و آن‌ها باید متفاوت باشند تا بتوانند به یکدیگر نکته‌های جدید یاد بدهند. پس اگر در روابط به اختلاف نظر رسیدید سعی کنید آرامش کلامی و جسمی خود را حفظ کنید و از بمباران کلامی یکدیگر دست بردارید. ما برای وصل کردن آمدیم، نه برای فصل کردن! ارتباط میان زوجین و دوستان و همکاران جنگ سرد نیست که بخواهیم با نیش و کنایه دیگری را مغلوب کنیم.

اطرافیان آتش بیار معرکه نباشند
نکته قابل اهمیت دیگر را می‌توان اطرافیان یک رابطه در نظر گرفت. معمولاً می‌گویند برای حل اختلاف و تعارض باید پیش قاضی بی‌طرف رفت تا بتواند خارج از گود را ببیند و کمکی کند، اما امروزه بسیاری از اطرافیان حکم هیزم آتش را دارند که از روی قصد و غرض آتش دعوا را تندتر کرده و به عبارتی پیاز داغ را آن زیادتر می‌کنند. آن‌ها فراموش می‌کنند که آب روی آتش بودن خیلی انسانی‌تر از هیزم آتش بودن است.
پس اگر باز هم به اختلاف نظر رسیدید سعی کنید سراغ کسی بروید که دور از جانبداری و بی‌منطقی باشد. این طور است که خیلی از روابط گرم و دوستانه به جنگ تبدیل می‌شود. گاهی با گوشه و کنایه و گاهی هم با مشت و گلایه به پایان می‌رسد. اگر ادعا می‌کنیم که انسانی سالم هستیم بهتر است نگاهی هم به نوع روابط داشته باشیم، شاید کمی عمیق‌تر به درون خود نگاه کنیم.

نصف مال من، نصف مال تو
اگر می‌خواهید اختلاف پیش آمده رفع شود پس باید به یاد داشته باشید که ارتباط میان فردی یک راه دوطرفه است و تمامی اتفاق‌های خوب و بد یک ارتباط به هر دو طرف رابطه مرتبط می‌شود، در نتیجه عبارت نصف مال من و نصف مال تو را هیچ وقت فراموش نکنید. از قدیم گفته‌اند «سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند» پس قبل از واقعه سعی کنید رابطه‌ای سالم را به جلو ببرید و از همان ابتدا با فکری باز در مقابل نظر‌های مخالف یکدیگر قرار بگیرید. اگر می‌خواهید رابطه‌ای شفاف داشته باشید و از تعارض و دل شکستن جلوگیری کنید، از همان ابتدا سطح انتظار‌های یکدیگر را بشناسید. به طور همیشگی یک اصل ثابت وجود دارد که ضمانت‌نامه احترام هر کس در دست خود او قرار دارد. این اصل یعنی اگر می‌خواهید در رابطه احترام داشته باشید، احترام طرف مقابل را رعایت کنید، اما به یاد داشته باشید گاهی ممکن است اختلاف نظر‌ها به جای باریک کشیده شود و دعوا بالا بگیرد. پس در اولین قدم سعی کنید آرام باشید و احترام دیگری را حفظ کنید تا جاده مذاکره همیشه هموار بماند. راه حلی را پیدا کنید که به عبارتی پل پشت سر خراب نشود و راه پس و پیش داشته باشید.

ابرو بالا انداختن ممنوع!
ارتباط غیرکلامی بسیار تأثیرگذارتر از ارتباط کلامی است، زیرا به طور کامل احساسات طرف مقابل را درگیر می‌کند برای همین سعی کنید همیشه هنگام رفع تعارض و اختلاف نظر و یا به جهت آغاز یک ارتباط جدید نسبت به حرکات صورت و خود حساس باشید. اگر هنگام رفع اختلاف نظر شما با چهره‌ای آرام و خندان صحبت کنید می‌توانید تا حدودی از خشم طرف مقابل بکاهید، ولی اگر با ابرو بالا انداختن و اخم صحبت کنید، هیچ چیز حل نخواهد شد.

مرزبان خوبی باشید
هر شخصی برای خود مرز‌ها و خط قرمز‌هایی دارد که رد کردن آن‌ها بزرگ‌ترین بی‌احترامی و بزرگ‌ترین دلیل برای اختلاف است. پس مرزبان خوبی باشید و از خط قرمز‌های خود و دیگران مراقبت کنید. سعی کنید شخصیت افراد را به خوبی محک بزنید تا بتوانید محدودیت او را به درستی بشناسید.
فقط مرز‌های دیگران مهم نیست، بلکه شما هم قابل احترام هستید، پس به درستی حد و حدود خود را به اطرافیان نشان دهید تا انتظارات هر دو طرف از یک رابطه سالم برآورده شود. یکی از مهم‌ترین مرز‌های یک انسان را می‌توان شأن و شخصیت آن فرد دانست، در نتیجه یکدیگر را تحقیر نکنید.

خیلی وقت‌ها برای حل اختلاف و تعارض و ترمیم یک رابطه باید یکی از طرفین کوتاه بیاید تا بتواند طرف دیگر را آرام کند و او را سر جای درست بنشاند.
این کوتاه آمدن همان انعطاف‌پذیری در رابطه است و از عهده هر کس برنمی‌آید. این کار صبر و بزرگ‌منشی می‌خواهد. اگر می‌خواهیم یک رابطه سالم داشته باشیم باید کمی صبر به خرج دهیم چراکه هماهنگ کردن دو دنیای متفاوت کار آسانی نیست. در نهایت برای یک ارتباط مؤثر باید هر دو مهارت شنوایی مؤثر و کلامی مؤثر را با هم پیش برد و متکلم وحده بودن هیچ وقت مفید نیست چراکه طرف دیگر هم حرف‌هایی برای گفتن و شنیده شدن دارد. پس حرف خوب زدن و خوب حرف زدن هر دو مهم هستند. آرام سخن گفتن و خوب گوش کردن و چهره‌ای متبسم داشتن همیشه مؤثر است، که اگر با هم استفاده شود قطعاً مشکل‌گشا خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار