کد خبر: 929487
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
مدیرکل بهزیستی اصفهان:
بهزیستی تلاش می‌کند تا با دفاع از سالمندان و فرهنگ سازی؛ کودکان، جوانان و خانواده‌ها، حضور و حقوق سالمندان را به رسمیت بشناسند و دفاع از حقوق آنان را وظیفه خود بدانند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مرضیه فرشاد اظهار کرد: جمعیت سالمندان کشور حدود 9.2 درصد است در حالی که این مقدار در استان اصفهان به 10.6 درصد می‌رسد که نشان می‌دهد، استان اصفهان با سرعت بیشتری به سمت سالمند شدن می‌رود.
وی در ادامه افزود: از مقدار 10.6 درصد انتظار می‌رود که بیش از 540 هزار نفر از جمعیت استان اصفهان را سالمندان بالای 60 سال تشکیل دهند که از این تعداد 22 هزار نفر تحت پوشش مستقیم بهزیستی هستند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که اداره بهزیستی در دو نقش به سالمندان کمک می‌کند، عنوان کرد: نقش اول در دبیرخانه شورای سالمندان است که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و هدف اصلی این شورا، تعیین سیاست‌های کلی سالمندی و همگام کردن فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در عرصه سالمندی است.
وی با اشاره به این که برای ورود به عرصه سالمندی، رفع نیازها و توانمندسازی آنان، احتیاج به یک آمادگی جدی است، اضافه کرد: فرهنگ سازی عمومی برای هویت بخشی به سالمندان و فعالیت‌های دیگر در حال انجام است که امیدوار هستیم زود به نتیجه برسد و جامعه را برای ورود به عرصه سالمندی آماده کند.
فرشاد در ادامه از وظایف تخصصی بهزیستی نسبت به سالمندان به عنوان نقش بعدی این اداره نام برد و تصریح کرد: یک هزار و 500 سالمند در 32 مرکز مراقبت شبانه‌روزی زندگی می‌کنند و تحت نظارت بهزیستی استان قرار دارند، 22 مرکز دیگر وظیفه مراقبت از یک هزار سالمند دیگر را در منزل به عهده دارند که این افراد تحت نظارت مراقبین بهزیستی هستند و علاوه بر این 5 مرکز روزانه هم به 250 سالمند به صورت روزانه خدمات ارائه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت 5 مرکز روزانه به این شکل است که سالمندان می‌توانند در نیمی از روز (صبح یا بعدازظهر) که بیشتر صبح است با سرویس یا وسیله نقلیه خود به این مراکز بروند و بسته به شرایط مرکز یا شرایطی که خود سالمندان اعلام نیاز کردند، نقاشی، شاهنامه خوانی، دریافت خدمات فیزیوتراپی و کار درمانی و ورزش داشته باشند و غذای میان وعده‌ای را هم میل کنند و با افراد همسن خود به اردو بروند و در پایان وقت به منزل خود برمی‌گردند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: با حضور سالمندان در این مراکز از این که نزدیک همسن و سال‌های خود هستند لذت می‌برند و از کارهایی که انجام می‌دهند احساس خوبی دارند و خانواده این افراد هم حرمتشان را بیش از قبل دارند زیرا به هر حال نزدیکی زیاد افراد باعث اصطکاک بین آن‌ها می‌شود و همین فاصله باعث می‌شود، بیشتر قدر این عزیزان دانسته شود.
وی با بیان این که ورود سالمندان به مراکز شبانه‌روزی با اجبار اجتماعی و برای رعایت حال فرزندان است، متذکر شد: با این وجود طبیعتاً هر فردی دوست دارد در منزل و کنار بستگان خود زندگی کند ولی گاهی اوقات با کوچکی منازل و امکان‌پذیر نبودن یا خطرناک بودن مراقبت از سالمندان در منزل، به عنوان مثال نصف روز در منزل تنها هستند و احتمال مصرف اشتباه دارو، خودشان برای آمدن به این مراکز متقاضی می‌شوند.
فرشاد با بیان این که برخی از این عزیزان هم مجهول الهویت هستند، بیان کرد: این افراد از طریق نیروهای انتظامی و یا دادگستری به بهزیستی ارجاع می‌شوند.
وی در رابطه با تأمین هزینه‌های جاری اعلام کرد: بخشی از هزینه‌ها را مردم در قالب خانواده و بخشی را خیرین پرداخت می‌کنند و قسمتی از هزینه‌ها هم از بخش دولتی تأمین می‌شود، علاوه بر این خدماتی که سایر مددجویان نیاز دارند، مانند خدمات توانبخشی، نیاز به واکر،عصا، ویلچر، سمعک، خدمات آموزشی و حمایت‌های اقتصادی برای سالمندان از کار افتاده در مجموعه وظایف بهزیستی قرار دارد و سعی می‌کنیم به سالمندان تحت پوشش خدمات مد نظر ارائه شود.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همکاری با سمن‌ها را مهم دانست و افزود: یکی از استراتژی‌های اصلی دبیرخانه، همکاری با سمن‌های مردمی و سمن‌هایی است که در حیطه سالمندان فعالیت می‌کنند، به کمک بهزیستی آمده و در نهادینه کردن فرهنگ سالمندی نقش اساسی دارند. 
وی با بیان این که عدم مناسب سازی حضور سالمند در اجتماع را با مشکل روبرو کرده است، مطرح کرد: نخستین قدم بهزیستی به عنوان مهم‌ترین قدم، مناسب‌سازی و ایجاد فضایی برای حضور اجتماعی سالمندان است، بهزیستی تلاش می‌کند تا با دفاع از سالمندان و فرهنگ سازی؛ کودکان، جوانان و خانواده‌ها، حضور و حقوق سالمندان را به رسمیت بشناسند و دفاع از حقوق آنان را وظیفه خود بدانند.
فرشاد با اشاره به این که نیاز یک سالمند فقط نیازهای توانبخشی او نیست، تصریح کرد: نیازهای حمایتی، سلامتی، حقوقی و نیاز به دیده شدن از دیگر نیازهای اساسی سالمندان است و هر دستگاهی متناسب با شرایط و اختیارات خود باید این این جمعیت را به عنوان 10 درصد از مخاطبین خود به رسمیت بشناسد.
وی اذعان داشت: انتظار ما از تمام دستگاه‌ها این است که در جایگاه خود، حقوق شهروندان ارشد جامعه را جدی گرفته و برای رسیدن سالمندان به حقوق خود از حداکثر اختیارات خود استفاده کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پایان از مردم خواست: این وظیفه همه انسان‌ها است که حرمت سالمندان را نگاه دارند و سعی کنند از تجربیات این عزیزان استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار