کد خبر: 929713
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «FATF» یک معاهده لرزان و بدون پشتیبان بوده و در آن آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند.
جوان آنلاین: محمدرضا ملکشاهی راد با اشاره به مضرات و معایب پیوستن به FATF اظهار داشت: FATF معاهده‌ای بین کشور‌ها است و یک معاهده بین المللی نیست و در نتیجه سازمان بین الملل هیچ تعهدی در مقابل کشور‌هایی که عضو FATF هستند و امکان دارد به تعهدات خود عمل نکنند، ندارد و مداخله نمی‌کند.

«FATF» یک معاهده لرزان و بدون پشتیبان

وی با بیان اینکه FATF یک معاهده لرزان بوده و پشتیبانی و حمایت ندارد، عنوان کرد: همچنین بیشترین اثر گذاری را آمریکا به کشور‌های عضو FATF دارد و اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد آن را قبول کند مسئله اول این بوده که آیا عضویت ایران در هنگام رای گیری از سوی کشور‌های FATF پذیرفته می‌شود یا نه؟ اگر نپذیرند، چون ما تعهدات را امضا کرده ایم آن‌ها دیگر به تعهدات ما توجه نمی‌کنند.

آمریکا کشوری بوده که نشان داده هیچ گاه متعهد به تعهدات خود نیست.
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نکته دیگر این بوده که اگر ما عضو FATF شدیم آیا آمریکا به تعهدات خودش در مقابل مسئله بانک‌ها عمل می‌کند؟ که جواب آن نه است، بیان داشت: آمریکا کشوری بوده که نشان داده هیچ گاه متعهد به تعهدات خود نیست.

ملکشاهی راد با بیان اینکه اگر ما عضو FATF شدیم مفاهیمی که کشور‌های عضو این معاهده از تروریسم دارند با مفاهیم که ما داریم یکی است؟ آیا مصادیق ما یکی است؟ که جواب این نیز نه است، گفت: در حال حاضر وقتی اسلحه گروه‌های تروریستی، حمایت‌های مالی این گروه‌ها به وسیله عربستان، آمریکا، اسرائیل و ... تامین می‌شود، معاهده FATF چه اقدامی در رابطه با تروریسم و منافقین انجام داده است؟

به آمریکا و متحدانش بی اعتماد هستیم

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی علیه تروریسم در دنیا و بین کشور‌هایی مانند آمریکا و امثال آن صورت نگرفته، بلکه اقدامات مالی در حمایت از آن‌ها نیز انجام می‌دهند، این امر واضح است و هیچ چیز گم شده و مبهمی نیست که نیاز به تحقیق داشته باشد، گفت: در نتیجه وقتی این ماهیت را از آمریکا و کشور‌های عضو FATF می‌بینیم و اثر گذاری که آمریکا در این رابطه دارد را می‌بینیم جز ریسک و به خطر انداختن منافع ملت ایران در این معاهده چیز دیگری را در این زمینه نمی‌بینیم.

نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر فرض این معاهده مزایایی داشته باشد، اما آمریکا حضور دارد و نمی‌گذارد اقدامات مثبت در رابطه با ایران عملیاتی شود، ادامه داد: مگر غیر از این بوده که آمریکا در بین کشور‌های ۱+۵ برجام را متعهد شد و آن را تبدیل به یک کاغذ پاره کرد؟ خیلی از کشور‌ها در رابطه با تحریم‌ها علیه ایران دنباله رو آمریکا هستند، از کجا معلوم اگر ایران عضو FATF شود اثر گذاری آمریکا مانند برجام صورت نگیرد؟ چه تضمینی وجود دارد؟ چه کسی می‌خواهد به ما تضمین بدهد اگر وارد این معاهده شدیم آمریکا به تعهدات خود عمل می‌کند و منافع مردم ایران تامین می‌شود؟ یا عضویت در این معاهده دامی برای ملت ایران نباشد؟

نباید تعهداتی که موجب خفت و خاری ما شود را امضا کنیم

ملکشاهی راد تصریح کرد: به دلیل عدم اعتمادی که ما نسبت به آمریکا داریم و همچنین به دلیل اثر گذاری آمریکا بر معاهدات بین المللی به راحتی نباید به این مسئله تن بدهیم، وقتی هدف آمریکا براندازی جمهوری اسلامی ایران است، وقتی آمریکا به کشور‌های اروپایی می‌گوید سه ماه دیگر ایران از بین می‌رود، ما چه معامله‌ای با آمریکا داشته باشیم؟ چرا با دست خودمان دام برای خود درست کنیم؟ چرا باید با دست خودمان بهانه برای آمریکا و کشور‌های همسو با آمریکا درست کنیم؟

عده‌ای یا تحلیل ندارند و یا می‌ترسند و یا در مسیر آن‌ها هستند دعوا راه می‌اندازند و جنجال ایجاد می‌کنند
وی با بیان اینکه آمریکا و کشور‌های همسو با آمریکا باید برای ملت ما چیزی را به اثبات برسانند، اعتماد ایجاد کنند، گفت: عده‌ای یا تحلیل ندارند و یا می‌ترسند و یا در مسیر آن‌ها هستند دعوا راه می‌اندازند و جنجال ایجاد می‌کنند، این در حالیست که ما می‌گوییم بگذارید این مسائل را به طمئنینه پیگیری کنیم چرا که باید تضامین، الزامات و شروطی وجود داشته باشد.

نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چیزی که من می‌بینم عضویت ایران در FATF همه اش مضرات برای ما است چرا که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند، افزود: دیدگاه آمریکا در همه مسائل خلاف نظر ملت ایران است.

ملکشاهی با اشاره به حادثه تروریستی اهواز، گفت: کدام کشور‌های اروپایی اعلام کردند که این‌ها تروریست هستند؟ کدام یک از کشور‌های عضو FATF آمدند بپرسند که داعش این همه اسلحه را از کجا خریده است؟ منابع آن را از کجا تامین کرده است؟ ما نباید تعهداتی که موجب خفت و خاری ما شود را امضا کنیم و باید در این رابطه مقتدرانه عمل کنیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار