کد خبر: 929729
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
طی ۴ سال، هر ماه، یک تا دو نوبت اعزام شامل ۷ پزشک و متخصص بحث ویزیت شهروندان و بهداشت و سلامت منزل‌آباد را رصد کرده و بیماران نیازمند را به بهترین بیمارستان‌ها اعزام خواهند کرد
روستای منزل‌آباد در ۵ کیلومتری شهر مشهد به عنوان محل خدمت‌رسانی جهادگران کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) است. منطقه‌ای که قرار است مباحث بهداشت، درمان، آموزش و پیشگیری در موارد سلامتی در آن به مدت ۴ سال اجرا شود.
حوريه ملكى
چند وقتی است که طرح شهید رهنمون «اعتلای بسیج» برای بررسی مشکلات بهداشتی درمانی و همچنین آسیب‌های اجتماعی مناطق محروم در سراسر کشور کلید خورده و بسیجیان کانون بسیج بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) نیز که در عرصه خدمت‌یاری به محرومان، امام مهربانی‌ها را اسوه خود قرار داده‌اند، در این طرح حضور یافته‌اند. حالا روستای منزل‌آباد در ۵ کیلومتری شهر مشهد به عنوان محل خدمت‌رسانی جهادگران کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) است. منطقه‌ای که قرار است مباحث بهداشت، درمان، آموزش و پیشگیری در موارد سلامتی در آن به مدت ۴ سال اجرا شود. خدماتی که هر ماه، یک تا دو نوبت اعزام را در بر می‌گیرد و بر همین اساس، نخستین اعزام در دهه نخست ماه محرم سال‌جاری صورت گرفت.

منزل‌آباد یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های همجوار مشهد است. روستایی محروم که فقط ۵ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. حالا منزل‌آباد هم به مانند بسیاری از روستا‌های حاشیه‌ای شهر‌ها در برزخ بین شهر و روستا گرفتار شده است و به همین خاطر با مشکلات زیادی به‌خصوص در زمینه بهداشت و درمان و سلامت دست و پنجه نرم می‌کند. بیشتر کوچه‌های منزل‌آباد آسفالت ندارد و پیاده رو‌های خیابان آن نیز خاکی و ناهموار است و با اینکه برای جمع‌آوری زباله و نظافت کوچه‌ها از هر خانواده مبلغی می‌گیرند، کوچه‌ها را تمیز نمی‌کنند و زباله‌ها به موقع جمع نمی‌شود، شکایت‌ها هم به جایی نمی‌رسد. همین بی‌توجهی به وضعیت بهداشت روستا، گرفتاری‌های زیادی برای ساکنان به وجود آورده است.

شهادت، تخصصی‌ترین حرفه جهادگران
وقتی از جهادگران صحبت می‌کنیم، کم نیستند آن‌هایی که در کار خودشان متخصص و شهادت تخصصی‌ترین کارشان بود. شهدایی همچون شهید آوینی که در حرفه کارگردانی و هنر به تصویر کشیدن وقایع، شهید چمران به عنوان چهره متخصص علوم پایه و شهید مدافع حرم، دکتر محمدحسن قاسمی که تکنسین بیهوشی و مسئول بیمارستان‌های میدانی در چند منطقه از سوریه بود. شهیدی که پس از حدود ۳ سال حضور در میدان‌های نبرد در راه دفاع از حریم اسلام به همراهان شهیدش پیوست. وارستگانی که با شهادت خود، به همگان آموختند، علم هم زکات دارد و پرداخت آن واجب است. در این میان شهید دکتر محمدعلی رهنمون یکی از ماندگارترین نام‌ها در عرصه جهاد و شهادت است. شهیدی که پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز از پذیرش مسئولیت‌های شهری سر باز زد و خود را وقف خدمت به جنگ و مجروحان و مردم کشورش کرد و ساماندهی تجهیزات بیمارستانی و پزشکان متخصص برای کمک‌رسانی به جبهه‌ها از دغدغه‌های او شد تا اینکه سرانجام در میان حضور پرثمرش در عملیات خیبر، زمان برای حیات دنیوی او متوقف شد. اکنون طرح شهید رهنمون «اعتلای بسیج» برای بررسی مشکلات بهداشتی درمانی و همچنین آسیب‌های اجتماعی مناطق محروم در سراسر کشور کلید خورده و بسیجیان کانون بسیج بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) که در عرصه خدمت‌یاری به محرومان، امام مهربانی‌ها را اسوه خود قرار داده‌اند نیز در این طرح حضور بهم رسانیده‌اند.

بیمارستان رضوی همیشه در آماده باش
جانشین کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) درباره حضور کارکنان این مرکز درمانی در این طرح، به «جوان» می‌گوید: «برای کانون شهید دیالمه، منطقه روستای منزل‌آباد مشخص شده تا مباحث بهداشت، درمان، آموزش و پیشگیری در موارد سلامتی در آن منطقه طی حدود ۴ سال اجرا شود. در هر ماه، یک تا دو نوبت اعزام خواهیم داشت و نخستین اعزام در دهه نخست محرم‌الحرام جاری صورت گرفته است و در هر اعزام، ۷ نفر حضور خواهند داشت.» محمد جوانمرد با بیان اینکه در هر فعالیت جهادی که صورت می‌گیرد، استمرار و تلاش برای انجام فعالیتی ماندگار و جاودان مهم‌ترین رکن است، ادامه می‌دهد: «درباره منزل‌آباد هدف ما تسکین موقت نیست و سعی بر هدفمند بودن فعالیت‌هاست و در اعزام اولیه، هدف غربالگری فشار خون و دیابت بود. در مواجهه با برخی مشکلات هم اگر بیمار نیاز به ارجاع به مراکز درمانی داشته باشد و زندگی آینده فرد تحت تأثیر آن درمان قرار بگیرد، با هماهنگی بیمارستان به بهترین شکل صورت این کار انجام می‌شود.» وی می‌گوید: «از اهداف اصلی این طرح، پیشگیری و آموزش است. کانون شهید دیالمه با همکاری واحد ارتقاء سلامت در این زمینه می‌کوشد تا سطح آگاهی افراد منطقه منزل‌آباد را افزایش دهد. دانش‌آموزان که آموزش‌پذیرترند در اولویت این فعالیت‌های آموزشی قرار دارند. تاکنون این کانون علاوه بر برپایی ایستگاه‌های صلواتی برای پایش قند و فشار خون و نیز خدمت‌رسانی به زائران ایرانی و غیرایرانی مانند پاکستانی‌ها، آموزش بهداشت و پیشگیری را در مدارس محروم در کارنامه خود داشته است.» سال‌هاست که کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان رضوی (شهید دیالمه) تیم خود را برای خدمت‌رسانی به مردم در مناسبت‌های مختلف بسیج کرده و گویی آن‌ها همیشه در آماده باش هستند. از جمله فعالیت‌های قبلی آن‌ها می‌توان به برپایی بیمارستان سیار رضوی با تجهیزات بی‌نظیری مانند رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و تصویربرداری‌های ویژه، آزمایشگاه، دندانپزشکی، اورژانس و تخت‌های بستری و اتاق عمل در مسیر پیاده‌روی زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین حسینی اشاره کرد که امسال نیز به همین قوت برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار