کد خبر: 929756
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري اردبيل خواستار شکوفايي روستاها شد
همين چند روز پيش بود که مدیر کل میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد که این استان به واسطه قابلیت ها و جاذبه های متنوع می تواند پایلوت طرح های بوم گردی کشور باشد. استاني که هر قسمتش صدها جاذبه طبيعي و تاريخي خوابيده و مي تواند مقصد اول تمام گردشگران داخلي و خارجي باشد...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

همين چند روز پيش بود که مدیر کل میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد که این استان به واسطه قابلیت ها و جاذبه های متنوع می تواند پایلوت طرح های بوم گردی کشور باشد. استاني که هر قسمتش صدها جاذبه طبيعي و تاريخي خوابيده و مي تواند مقصد اول تمام گردشگران داخلي و خارجي باشد. از توانمندي هاي اردبيل در حوزه گردشگري اش همين بس که استاندار هم معتقد است از مهمترین قابلیت‌های حوزه گردشگری اشتغالزایی این بخش بوده که با توجه به این مهم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال آینده شاهد افزایش سهم اشتغال در بخش گردشگری استان خواهیم بود.

 

***

 

امروزه تاثیر عوامل طبیعی در توسعه ی صنعت گردشگری، در بسیاری از کشورهای توریست پذیر، به خوبی روشن شده و حدود تاثیرات آن بر این صنعت شناخته شده است و این کشورها با درک این مهم ، شروع به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگر نموده اند. ایران به لحاظ داشتن منابع متنوع طبیعی یکی از پنج کشور مهم دنیا در اين زمينه تلقی شده ولی به دلیل ضعف برنامه ریزی و عدم برخورد علمی هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را از نظر سطح درآمد از این صنعت ، پیدا کند.

باید گفت که مطالعه و شناسایی جاذبه ها و پتانسیل های نهفته در ویژگی های طبیعی به منظور محفوظ داشتن آن ها در برنامه ریزی های مختلف ملی و استانی، از اهمیت در خور توجهی برخورداراست . بر همين اساس استان اردبیل به عنوان یکی از استانهاي ایران جزء نقاطي به شمار مي آيد که دارای جاذبه های گردشگری فراواني است.

 در کنار فعالیتهای اقتصادی سنتی ، اردبیل از دیرباز همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران بومی و غیر بومی بوده و فعالیتهای گردشگری در این ايتان عمدتاً با اقامتهای ییلاقی یا آبدرمانی در فصل تابستان شکل می گیرد. در سالهای اخیر بویژه بعد از تبدیل این قسمت از آذربایجان به استان ، اردبيل به دلیل دارا بودن توانمندي هاي بالقوه فراوان توجه دولتمردان و حتی خود مردم را به خود جلب کرده است .

در شهری که این همه جاذبه های اکوتوریسمی ، یادمانهای تاریخی ، فرهنگی و حتي بناهاي اصيل وجود دارد، نباید ارزشهای اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی حاصل از توسعه گردشگری را نادیده گرفت و آن را به حال خود رها کرد.

 

اردبیل پایلوت بوم گردی ايران

 

چند وقتيست که موضوع بومگردي در بحث جذب گردشگر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در استان اردبيل هم اين مسئله در دستور کار قرار گرفته و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگري استان معتقد است در وضعیت فعلی اقامتگاه های بوم گردی با تنوع مصالح بومی از جمله چوب، کاهگل و سنگ احداث شده است.

نادر فلاحی مي گويد: استفاده از مصالح مختلف بیانگر تنوع آب و هوایی و معماری در شهرهای مختلف است و این استان می تواند پایلوت طرح های بوم گردی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید مي کند: علاوه بر اینکه بوم گردی می تواند منجر به رونق اقتصادی روستاها و عاملی برای ممانعت از مهاجرت اهالی روستا باشد، فرصت های اشتغال زایی متعددی را به دنبال دارد.

وي به معرفی قابلیت های بوم گردی در رویدادهای مختلف اشاره کرده و مي افزايد: از جمله در نظر داریم جشنواره کوچ عشایر در سطح بین المللی برگزار شده و با آلاچیق عشایر این توانمندی به نمایش گذاشته شود.

فلاحی اضافه مي کند: علاوه بر این جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در روستاهای هدف گردشگری نیز مورد تاکید بوده و به دنبال رونق روستاها به واسطه تقویت تاسیسات گردشگری هستیم.

وي همچنین به فعال سازی مناطق نمونه گردشگری اشاره و تاکيد مي کند: رونق مناطق و روستاهای هدف نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه مي کند: در عین حال این مجموعه نیز آماده تامین زیرساخت ها بوده و طرح های سرمایه گذاری در کمترین زمان بررسی می شود.

 

خروج اردبيل از گردشگری فصلی

 

با توجه به ظرفیت‌های استان اردبیل، گردشگری، صنعت و کشاورزی مهمترین محورهای توسعه منطقه به شمار می‌روند اما حوزه گردشگری به عنوان کم‌هزینه‌ترین محور توسعه استان محسوب می‌شود چرا که پروژه‌های حوزه صنعت و کشاورزی هزینه زیادی در بر داشته اما در کنار کم‌هزینه بودن بخش گردشگری بازدهی آن نیز در کوتاه‌مدت و بالا است.

استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت بخش گردشگری استان برای ایجاد اشتغال مي گويد: از مهم‌ترین قابلیت‌های حوزه گردشگری اشتغالزایی این بخش بوده که با توجه به این مهم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال آینده شاهد افزایش سهم اشتغال در بخش گردشگری استان خواهیم بود که در این حوزه گردشگری زمستانی نیز مورد توجه قرار گرفته با همین منظور طرح زمستان بیدار در اردبیل اجرا می‌شود.

بهنام‌جو خارج شدن گردشگری استان اردبیل از حالت فصلی را از مهم‌ترین برنامه‌ها برشمرده و مي افزايد:‌ در این راستا باید توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان با حمایت از بخش خصوصی مورد توجه بوده و نیز برگزاری جشنواره‌های ملی در سطح استان برگزار شود تا از تمامی ظرفیت‌ها در راستای رونق گردشگری منطقه استفاده شود.

وي با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران داشته و باید در راستای رونق گردشگری در این حوزه طر‌ح‌های جدیدی در حوزه بوم‌گردی اجرا شده و زمینه برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شود، ادامه مي دهد: احیای بناهای تاریخی و باستانی در راستای معرفی تاریخ و تمدن استان به گردشگران باید در دستور کار باشد.

وی با اشاره به صنایع دستی استان اردبیل مي گويد: در زمینه فروش و بازاریابی صنایع دستی تولیدی در استان در حال حاضر تولیدکنندگان ما با مشکلاتی مواجه هستند که راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی می‌تواند از این مشکلات کاسته و در کنار فروش این محصولات زمینه‌ساز معرفی صنایع دست استان به گردشگران و جذب گردشگر شود.

 

بررسي مشکلات پروژه هاي گردشگری

 

خرداد ماه بود که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بيان اينکه موانع و مشکلات طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان اردبیل با حضور صاحبان طرح‌ها بررسی و برطرف می‌شود، گفت: با توجه به اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به طرح‌های پیشنهادی انتظار می‌رود همکاری و مشارکت بانک‌ها در جذب به موقع تسهیلات توسعه و گسترش یابد.

نادر فلاحی با اشاره به اينکه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استان نزدیک به 123 میلیارد تومان است، افزود: منابع تسهیلات محدود و تقاضا برای جذب بالا است و به همین دلیل انتظار می‌رود هم متقاضیان طرح‌ها و هم بانک‌های عامل در جذب تسهیلات اهتمام داشته باشند.

وي، تاکید استاندار اردبیل برای تعیین تکلیف طرح‌ها را مد نظر قرار داد و ادامه داد: به دلیل تاثیرات محسوس جذب تسهیلات در اشتغالزایی حوزه گردشگری تمامی موانع و مشکلات طرح‌ها به صورت مجزا و یک به یک بررسی شده است.

فلاحی تصریح کرد: توجیه فنی طرح‌ها و موافقت اصولی از سوی اداره کل صادر شده و در ادامه نیز دستگاه اجرایی صاحب فرآیند است و روند جذب تسهیلات و ورود به فاز عملیاتی را دنبال می‌کند و نظارت بر روند اجرای طرح‌ها نیز انجام می‌شود که انتظار می‌رود مشارکت روسای شهرستان‌ها در پیگیری طرح‌های مصوب جلب شود.

وی با بیان اینکه فضای مثبتی برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم شده و نگاه مسئولان حمایتی است، گفت: در این اداره کل نیز نگاه ما مثبت و حمایتی است و مطابق قوانین پیگیر طرح های سرمایه‌گذاری و گردشگری خواهیم بود.

اين مسئول اظهار کرد: اشتغالزایی در حوزه گردشگری از اهداف این اداره کل است و با فعال‌سازی طرح‌های سرمایه‌گذاری به دنبال تحقق این مهم هستیم.

بعد از چند ماه يعني در شهريور ماه بود که سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از بررسی مشکلات بیش از 40 پروژه گردشگری از ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

ناصر محمودی، گفت: به منظور حمایت از سرمایه گذاران، اداره کل میراث فرهنگی استان خود را مالک فرایند اجرای پروژه دانسته و به صورت مستمر مشکلات بررسی می شود.

وی افزود: در جلسات پنجره واحد که به صورت هفتگی برگزار می شود، با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مشکلات طرح های گردشگری بررسی شده و نسبت به حل و فصل آن اقدام می شود.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تاکید کرد: عمده مشکلات طرح های گردشگری مربوط به تغییر کاربری، واقع شدن طرح در حریم راه و دریافت تسهیلات بانکی است.

محمودی متذکر شد: با همفکری و تعامل دستگاه های اجرایی مشکلات اغلب پروژه ها حل و فصل شده و طرح ارائه شده وارد فاز عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به قابلیت اشتغال زایی بالای طرح های گردشگری با هزینه کرد اندک انتظار می رود دستگاه های اجرایی حامی سرمایه گذاران این حوزه باشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار