کد خبر: 929919
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷
سرعین می‌تواند به عنوان شهر گردشگر انتخاب شود و انتخاب این شهر به عنوان شهر گردشگر می‌تواند اقتصاد شهر را فعال و به رونق اقتصادی آن کمک کند. تا چند ماه دیگر اردبیل به کارگاه بزرگ گردشگری تبدیل می‌شود و هم گردشگری تابستانی و هم زمستانی آن تقویت خواهد شد
سجاد مرسلی
دو ماه پیش بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به اردبیل رفت تا در جلسه مجمع نمایندگان استان اردبیل شرکت کند و مشکلات و قابلیت‌های استان را در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار دهد. در همان زمان اعلام شد راه‌اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی، اولین هتل اسکول کشور و رونق بوم‌گردی مورد تأکید و حمایت است. چند روز پیش مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد که این استان به واسطه قابلیت‌ها و جاذبه‌های متنوع می‌تواند پایلوت طرح‌های بوم‌گردی کشور باشد.

اردبیل در شمال غرب ایران دارای صد‌ها جاذبه طبیعی و تاریخی است که می‌تواند مقصد اول گردشگران داخلی و خارجی باشد. از توانمندی‌های اردبیل در حوزه گردشگری همین بس که استاندار هم معتقد است از مهم‌ترین قابلیت‌های حوزه گردشگری اشتغالزایی این بخش بوده که با توجه به این مهم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال آینده شاهد افزایش سهم گردشگری استان در اشتغال خواهیم بود.

بوم‌گردی اردبیل را احیا می‌کند
بوم‌گردی از جمله برنامه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در برنامه سازمان میراث و گردشگری قرار گرفته است و در این میان برخی استان‌ها مثل اردبیل دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در این زمینه هستند.
در همین رابطه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرده است که این استان به واسطه قابلیت‌ها و جاذبه‌های متنوع می‌تواند پایلوت طرح‌های بوم‌گردی کشور باشد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل می‌گوید: «استفاده از مصالح مختلف بیانگر تنوع آب و هوایی و معماری در شهر‌های مختلف است و این استان می‌تواند پایلوت طرح‌های بوم‌گردی باشد.» نادر فلاحی تأکید می‌کند: «علاوه بر اینکه بوم‌گردی می‌تواند منجر به رونق اقتصادی روستا‌ها و عاملی برای ممانعت از مهاجرت اهالی روستا باشد، فرصت‌های اشتغالزایی متعددی را به دنبال دارد.» وی به معرفی قابلیت‌های بوم‌گردی در رویداد‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: «از جمله در نظر داریم جشنواره کوچ عشایر در سطح بین‌المللی برگزار شود و با آلاچیق عشایر این توانمندی به نمایش گذاشته شود. علاوه بر این جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روستا‌های هدف گردشگری نیز مورد تأکید بوده و به دنبال رونق روستا‌ها به واسطه تقویت تأسیسات گردشگری هستیم.» فلاحی همچنین به فعال‌سازی مناطق نمونه گردشگری اشاره و تاکید می‌کند: «رونق مناطق و روستا‌های هدف نیازمند مشارکت بخش خصوصی است. در عین حال این مجموعه نیز آماده تأمین زیرساخت‌ها بوده و طرح‌های سرمایه‌گذاری در کمترین زمان بررسی می‌شود.» با توجه به اینکه در بسیاری از کشور‌های دنیا که دارای فرهنگ و تاریخ غنی و سابقه داری هستند، موضوع بوم‌گردی در بحث جذب گردشگر به شدت مورد توجه قرار دارد. در استان اردبیل هم این مسئله در دستور کار قرار گرفته و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان معتقد است در وضعیت فعلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تنوع مصالح بومی از جمله چوب، کاهگل و سنگ احداث شده است.

نقطه‌ای طلایی در شمال غرب
امروزه تأثیر عوامل طبیعی در توسعه صنعت گردشگری در بسیاری از کشور‌های توریست‌پذیر، به خوبی روشن شده و حدود تاثیرات آن بر این صنعت شناخته شده است و این کشور‌ها با درک این مهم، شروع به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگر کرده‌اند. ایران به لحاظ داشتن منابع متنوع طبیعی یکی از پنج کشور مهم دنیا در این زمینه تلقی شده ولی به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و عدم برخورد علمی هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را از نظر سطح درآمد از این صنعت پیدا کند.
در کنار فعالیت‌های اقتصادی سنتی، اردبیل از دیرباز همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران بومی و غیربومی بوده و فعالیت‌های گردشگری در این منطقه عمدتاً با اقامت‌های ییلاقی یا آب درمانی در فصل تابستان شکل می‌گیرد. در سال‌های اخیر به دلیل دارا بودن توانمندی‌های بالقوه فراوان توجه دولتمردان و حتی خود مردم را به خود جلب کرده است. حالا در منطقه‌ای که این همه جاذبه اکوتوریستی، یادمان‌های تاریخی، فرهنگی و حتی بنا‌های اصیل وجود دارد، نباید ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاصل از توسعه گردشگری را نادیده گرفت و آن را به حال خود رها کرد.

اردبیل همه چیز دارد، توجه می‌خواهد
چند ماه پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این استان گفته بود که در اردبیل راه‌اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی، اولین هتل اسکول کشور و رونق بوم‌گردی مورد تأکید و حمایت است. علی اصغر مونسان اضافه کرد: در ارزیابی‌ها مشاهده می‌شود که سرعین می‌تواند به عنوان شهر گردشگر انتخاب شود و انتخاب این شهر به عنوان شهر گردشگر می‌تواند اقتصاد شهر را فعال و به رونق اقتصادی آن کمک کند. البته در همان زمان استاندار اردبیل نیز به ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در استان اردبیل اشاره کرد و خواستار توجه ویژه در تقویت زیرساخت‌های گردشگری شد. اکبر بهنام‌جو با بیان اینکه رویکرد مدیران استانی به توسعه گردشگری مثبت است، اضافه کرد: تا چند ماه دیگر اردبیل به کارگاه بزرگ گردشگری تبدیل می‌شود و هم گردشگری تابستانی و هم زمستانی آن تقویت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیر همچون آبگرم معدنی در این استان فرصتی جهت رونق گردشگری است، ادامه داد: توسعه گردشگری اردبیل بی‌وقفه دنبال خواهد شد. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز رونق گردشگری این استان را نیازمند تهیه طرح جامع دانست و خواستار اختصاص اعتباری به منظور مطالعه این طرح شد. محمد فیضی توجه به احیای بازار تاریخی شهر اردبیل را ضروری دانست و گفت: انتظار ما ایجاد مرکز پژوهش آب گرم معدنی است. نمایندگان مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز با بیان اینکه جای‌جای استان اردبیل دارای ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که توجه به آن‌ها می‌تواند به توسعه استان کمک کند، گفت: مهم‌ترین انتظار برای این توسعه، تهیه یک نقشه راه است. رضا کریمی با اشاره به بررسی طرح‌های گردشگری استان اردبیل افزود: انتظار می‌رود تفویض اختیار استان‌ها در بررسی طرح‌های گردشگری افزایش یافته و همچنین یارانه مناسب به متقاضیان تسهیلات طرح‌های گردشگری اعطا شود. وی متذکر شد: ۳۷ منطقه نمونه گردشگری و ۱۲ روستای هدف گردشگری نیز در استان وجود دارد که به میزان کافی توسعه نداشته و لازم است زیرساخت‌ها بهبود یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار