کد خبر: 930040
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
به مناسبت هفته ملی کودک؛
آيين بووكه بارانه به مناسبت هفته ملي كودك توسط اعضاي مركز کانون پرورش فکری شماره يك سقز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج،آیین بووکه بارانه به مناسبت هفته ملی کودک توسط اعضای مرکز کانون پرورش فکری شماره یک سقز برگزار شد.

 مربی مسئول مرکز شماره یک سقز در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرگزاری جوان با اشاره به اینکه این ویژه برنامه با هدف ترغیب کودکان و نوجوانان به پرداختن به فرهنگ بومی و اقلیمی برگزار شده است، گفت: عروسک بووکه بارانه به عنوان نمادی از زیبایی و پاکی برای دفع بلای خشکسالی و دعا و نیایش جمعی مردم به درگاه پروردگار و همچنین تقویت روحیه تعاون و سهیم شدن کودکان در فرهنگ رسوم و باور جامعه است. 

پروین خالدی افزود: مراسم بوکه بارانه به عنوان یکی از میراث معنوی کردستان در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفته است که هنوز هم در برخی مناطق روستایی استان کردستان برگزار می‌شود و کودکان این دیار با شوق بارانخواهی ترانه بووکه بارانه را سر می‌دهند که اعضای مرکز شماره یک سقز نیز با پوشش لباس محلی به سر دادن اشعار بووکه بارانه و اجرای آیین آن پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه این برنامه کارگاه نقاشی با موضوع درختان و زمین پاک برگزار شد که اعضا با استفاده از شکل دست خود و کاغذ رنگی به تهیه شکل درختان پرداختند و در ادامه مربی با معرفی کتاب زمین پاک و بیان توضیحات در خصوص نقش درختان در پاکی محیط زیست و زمین اعضا را به چسباندن کاردستی خود به دور شکل کره زمین دعوت کرد.

وی تصریح کرد: همچنین آثار نقاشی، ادبی و عروسک‌سازی اعضا در قالب نمایشگاهی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.
مربی مسئول مرکز شماره یک سقز در ادامه گفت: همزمان با نخستین روز از هفته ملی کودک و 14 مهر روز کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی برنامه‌های تهیه کرسی و اجرای قصه‌گویی در کنار آن با حضور اعضا و دانش‌آموزان بازدید کننده اجرای بازی یک کلاغ چهل کلاغ، شعرخوانی شعر بچه‌های جهان سروده محمود کیانوش و آموزش تهیه عروسک قاشقی با موضوع اعضای خانواده اجرا شد.
خالدی در ادامه اجرای مسابقه چینش قیافه‌های بامزه، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع کلمه به کلمه تا ساختن داستان بداهه، نمایش انیمیشن لی‌لی حوضک، اجرای نمایش خلاق و گویندگی در قاب نمادین تهیه شده از ماکت تلویزیون توسط اعضا و دانش آموزان بازدید کننده و برگزاری کارگاه سفالگری با موضوع ساخت وسایل رسانه‌های ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون به مناسبت روز 17 مهر کودک، رسانه و ارتباطات، برگزاری کارگاه آموزشی خود ایمنی در مقابل زلزله با همکاری هلال احمر شهرستان را از برنامه‌های هفته کودک در این شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: اجرای بازی و سرگرمی پا به پا و برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع مردم جهان با تکنیک کلاژ به مناسبت روز 16 مهر کودک، صلح، بازی و نشاط و برگزاری کارگاه ادبی با موضوع من و زلزله را از دیگر برنامه‌های این هفته مرکز شماره یک سقز عنوان کرد.

خالدی در پایان به اجرای برنامه‌هایی که همزمان با روز 18 مهر کودک، آموزش، سلامت و ایمنی برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرکز برای بازدید کودکان ساکن مناطق کم برخوردار حاشیه شهرستان و کودکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین به مناسبت روز 19 مهر کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر، اجرای برنامه های کتاب محور از جمله معرفی کتاب، قصه گویی، شعرخوانی و ... در طول هفته و به مناسبت روز 20 مهر کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه اشاره کرد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها