کد خبر: 930114
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
پول‌هاي جمع‌شده براي زلزله‌زدگان از سوي سلبريتي‌ها كجاست؟ اين سؤال همچنان و با سپري‌شدن حدود يك‌سال از ماجراي زلزله كرمانشاه، بي‌پاسخ مانده است!
زهرا چيذري
پول‌هاي جمع‌شده براي زلزله‌زدگان از سوي سلبريتي‌ها كجاست؟ اين سؤال همچنان و با سپري‌شدن حدود يك‌سال از ماجراي زلزله كرمانشاه، بي‌پاسخ مانده است! هر چند اطلاعات تازه به دست آمده از اين ماجرا، نشان مي‌دهد بسياري از چهره‌هايي كه در اين ماجرا با ايفاي نقش مثبت اعتماد مردم را به خود جلب كردند، بازيگر نقش مثبت زندگي خودشان بوده‌اند و در عمل كمك‌هاي مردمي كه به نيت زلزله‌زدگان به حساب‌شان ريخته ‌شد از سوي بانك‌ها بابت بدهي‌هاي قبلي مصادره شده است. به عبارت ديگر، سلبريتي‌ها با همراهي بانك‌ها از جيب مردم زلزله‌زده بدهي‌هايشان را صاف كردند!
شايد بتوان نقش‌آفريني سلبريتي‌ها در جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي براي زلزله‌زدگان كرمانشاه نشانه‌اي جدي از بروز بحران اعتبار دستگاه‌هاي دولتي قلمداد كرد؛ ‌بحراني كه عامل اصلي آن بازنمايي رسانه‌هاي آن سوي آب درباره سرنوشت كمك‌هاي مردمي در اين سازمان‌ها بود. اما ماجراي سلبريتي‌ها و كمك‌هاي مردمي، بلوكه‌ شدن در حساب‌هايشان در كنار تمام عواقبي كه در پي داشت، موجب شد تا يك‌بار ديگر اعتبار به دستگاه‌هاي رسمي و دولتي بازگردد و مردم به عينه دريابند، دستگاه‌هاي رسمي دولتي همچون كميته امداد و جمعيت‌ هلال‌احمر و سازمان‌هاي مشابه در بدترين شرايط هم از چهره‌هايي كه شايد به عنوان هنرمند، ‌ورزشكار يا اساتيد دانشگاهي برايمان شناخته شده‌ و قابل احترامند، براي رساندن كمك‌ها به مردم مصيبت‌زده مطمئن‌تر هستند؛ كمااينكه هم‌اكنون با وجود سپري‌شدن حدود يك‌سال از واقعه زلزله كرمانشاه آنطور كه معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور مي‌گويد: هنوز تكليف پول‌هايي كه چندين چهره مشهور و سلبريتي براي كمك به زلزله‌زدگان جمع‌آوري كرده‌اند، روشن نيست. از اين گذشته اسماعيل نجار تأكيد مي‌كند: برخي از اين افراد مقدار مبالغي را كه جمع‌آوري كردند و حتي اعلام هم نكردند، گفته مي‌شود برخي از آنها بدهكار بانكي بودند و بانك اين مبالغ را برداشت كرده است.

زيبا كلام: شكايت مي‌كنم !
ابهامات درخصوص سرنوشت پول‌هاي جمع‌آوري شده براي كمك به زلزله‌زدگان كرمانشاه از سوي سلبريتي‌ها منجر به احضار برخي از اين چهره‌ها به دادسرا براي توضيح شد. صادق زيباكلام و علي دايي دو تن از اين افراد بودند. روزگذشته هم صادق زيباكلام اعلام كرد كه حساب بانكي او مرتبط با جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي براي كمك به زلزله‌زدگان كرمانشاه بود، بسته شده است. وي اعلام كرده به كمسيون اصل ۹۰مجلس عليه قوه‌قضائيه شكايت مي‌كند.
علي‌دايي هم در صفحه اينستاگرامش از خود دفاع كرد و نوشت:«از روز اول در اين صفحه، تمامي مراحل كمك‌رساني را قدم به قدم نشان دادم و الان هم معلوم نيست اصلاً شاكي چه كسي است، چون مردم كه هميشه به من محبت داشتند.»

كمك‌هاي مردمي براي بدهي بانكي !
اما اسماعيل نجار معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور با بيان اينكه مانند ديگر نقاط دنيا براي بازسازي مناطق زلزله‌زده ‌دستورالعمل‌هايي وجود دارد، به ايلنا مي‌گويد: از همين‌رو به همه افرادي كه مبالغي درخصوص كمك به مناطق زلزله‌زده از طريق مردم جمع‌آوري كرده‌اند، اعلام كرديم تا اين مبالغ را در صورتي كه در رابطه با امدادرساني به مردم زلزله‌زده است در اختيار جمعيت هلال‌احمر قرار دهند و اگر درخصوص بازسازي اين مناطق است، مبالغ را به بنياد مسكن انقلاب اسلامي تحويل دهند؛ چراكه اين بنياد وظيفه بازسازي در اين مناطق را برعهده دارد كه متأسفانه اين اتفاق نيفتاده است.
وي تصريح كرد: اطلاع دقيقي از تعداد افرادي كه براي كمك به مردم زلزله‌زده پول جمع‌آوري كرده‌اند، نداريم. يكي از افرادي كه اقدام به جمع‌آوري كمك‌ براي مناطق زلزله‌زده كرده بود به آنجا رفته و كلنگي را هم براي شروع اقدامات به طور نمادين بر زمين زده، اما هيچ اقدام ديگري انجام نداده است.
به گفته وي، تنها يك خانم در منطقه زلزله‌زده اقداماتي را انجام داده و ديگر افرادي كه براي كمك‌رساني به مردم زلزله‌زده مبالغي را جمع‌آوري كرده بودند، اقدام خاصي انجام نداده‌اند و با دستگاه‌هاي مربوطه هماهنگ نشدند.
نجار با اشاره به اينكه برخي از اين افراد مقدار مبالغي را كه جمع‌آوري كرده بودند حتي اعلام نكردند، مي‌افزايد: گويا برخي از اين افراد بدهكار بانكي بودند و بانك نیز اين مبالغ را برداشت كرده است. پيگيري‌هايي صورت گرفت و از بانك‌ها نيز خواستيم اسامي اين افراد را در اختيار ما قرار دهند؛ بانك‌ها نيز اطلاعات افرادي كه مبالغي را جمع‌آوري كرده بودند در اختيار ما قرار داده و از استانداري نيز درخواست كرديم، چنانچه اين افراد اقدامات خاصي را در كرمانشاه انجام داده‌اند، به ما اعلام كنند. همچنين از دستگاه قضايي نيز خواستيم در اين زمينه ورود كند تا چنانچه اين احتمال وجود داشته باشد اين افراد از اعتماد مردم سوء‌استفاده كرده‌ باشندوبا پيگيري دستگاه قهريه بتوانيم جلوي اين سوءاستفاده‌ها را بگيريم.
نجار درباره تأسيس دهكده اميد و قراردادي زيباكلام با بنياد مسكن انقلاب اسلامي هم گفت: از آنجايي كه استانداري نظراتي در اين خصوص داشته، اتفاق خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان مي‌كند: تنها چاره كار براي اين مردم بازسازي و نوسازي است و اگر افرادي پول‌هايي را از طريق كمك‌هاي مردمي براي بازسازي و نوسازي جمع‌آوري كرده‌اند بياورند، قطعاً كار سرعت بيشتري خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار