کد خبر: 930337
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
رئیس‌جمهور سوریه فرمان عفو عمومی را برای همه سربازان فراری از میدان جنگ اعلام کرد تا به قول روس‌ها دولت سوریه گامی در مسیر آشتی بردارد و توپ باز هم در زمین معارضان باشد.
محمد زمانی
رئیس‌جمهور سوریه فرمان عفو عمومی را برای همه سربازان فراری از میدان جنگ اعلام کرد تا به قول روس‌ها دولت سوریه گامی در مسیر آشتی بردارد و توپ باز هم در زمین معارضان باشد. این فرمان در شرایطی صادر می‌شود که با ارسال سامانه ضدموشکی اس ۳۰۰ روس‌ها به سوریه و تغییر موازنه هوایی به نفع ارتش، اسرائیلی‌ها در تازه‌ترین مانور هوایی تنها تا پشت مرز‌های سوریه آمده‌اند. در همین زمینه یک سایت خبری نزدیک به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد روس‌ها کاربری این سیستم را به ایرانی‌ها سپرده‌اند.
به نوشته سانا، بشار اسد با صدور فرمانی جرائم مربوط به سربازان فراری از جنگ را که در قانون مجازات‌های نظامی شماره ۶۱ سال ۱۹۵۰ و موارد اصلاحی آن قید شده، مشمول عفو قرار داده است. به موجب این فرمان، سربازان فراری در داخل کشور به مدت چهار ماه و سربازان فراری در خارج از کشور به مدت شش ماه وقت دارند خود را تسلیم کنند تا مشمول این عفو شوند. البته این دستور شامل کسانی که از دست عدالت فراری هستند، نمی‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با میروسلاو لایچاک، همتای اسلواکیایی خود در مسکو در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور سوریه درباره عفو عمومی سربازان فراری از خدمت گفت: این اقدام گامی در جهت تحقق آشتی ملی سوریه و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری در خارج و داخل این کشور به خانه‌های خود است و مسکو نیز از آن استقبال می‌کند. وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو هیچ دلیلی برای تعجیل در روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نمی‌بیند و سرعت بخشیدن به روند تشکیل آن هیچ سودی ندارد. لاوروف اظهار کرد: ما بر این عقیده‌ایم که هیچ دلیلی برای سرعت بخشیدن به روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و تعیین یک برنامه زمانی برای شروع این کار وجود ندارد و مهم‌ترین چیز در این باره کیفیت آن است. سازمان ملل مانند بسیاری از درگیری‌های دیگر در این باره اقدام نمی‌کند. شتابزدگی و ساختگی عمل کردن در اغلب موارد منجر به تحقق نیافتن اهداف مورد نظر می‌شود. وی افزود: ما به فعالیت‌مان در این زمینه ادامه می‌دهیم و نمایندگان‌مان نیز همچنان با همکاری ترکیه و ایران با تمامی طرف‌های مربوط، ازجمله مقامات سوریه و نمایندگان سازمان ملل در ارتباط هستند. لاوروف تصریح کرد: این کمیته باید شامل دولت سوریه، جامعه مدنی و به ویژه اپوزیسیون شود. این مقام روس ادامه داد: روسیه حل و فصل فوری مسئله سوریه را بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ سازمان ملل تأیید می‌کند.

تحویل ۳ گردان موشکی «اس ۳۰۰»
یک مقام ارشد نظامی روسیه دو شنبه شب به وقت تهران گفت، مسکو سه گردان سامانه «اس ۳۰۰ پی.‌ام»‌با هشت پرتابگر، همراه با بیش از ۱۰۰ موشک سطح به هوای هدایت شونده را برای هرکدام از این یگان‌های موشکی به طور رایگان به دولت سوریه اهدا کرده است. به نوشته خبرگزاری «تاس» این مقام نظامی ارشد روسیه گفت: «سه یگان موشکی اس ۳۰۰ پی.‌ام که هرکدام به هشت پرتابگر مجهز هستند، اول اکتبر (دو شنبه گذشته) به سوریه ارسال شدند.» این مقام ارشد نظامی با ذکر ارسال رایگان این سامانه‌ها به سوریه گفت: «این سامانه‌ها قبلاً در یکی از هنگ‌های نیروی هوا فضای روسیه که اکنون از «اس ۴۰۰» استفاده می‌کند، مستقر بودند. سامانه‌های اس ۳۰۰ با تعمیر‌های عالی که در شرکت‌های دفاعی روسیه روی آن‌ها انجام شد، در شرایط خوبی قرار دارند و قادر به انجام وظایف هستند.» روسیه قصد داشت براساس توافق صورت گرفته در سال ۲۰۱۰، این سامانه را به سوریه ارسال کند. به دنبال سرنگونی یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین ۲۰» این کشور در آسمان سوریه و کشته شدن ۱۷ خدمه آن در هفته‌های گذشته، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه از تجهیز دمشق به این سامانه موشکی خبر داد. اس ۳۰۰، قادر به سرنگون ساختن هواپیما‌های پیشرفته مجهز به فناوری رادارگریز، موشک‌های بالستیک برد متوسط، موشک‌های تاکتیکی و کروز، هواپیما‌های هشدار سریع (آواکس) و سامانه‌های ضربتی و تجسسی است. از سامانه اس ۳۰۰ به عنوان شکارچی جنگنده‌های «اف ۱۵» و «اف ۱۶» امریکا یاد می‌شود. دو هفته پیش یک فروند هواپیمای «IL-۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه هنگام گشت‌زنی با ۱۵ خدمه بر فراز لاذقیه به دلیل آنچه مسکو آن را «اقدام فریبکارانه» خلبان جنگنده صهیونیست توصیف کرده، مقابل آتش سامانه‌های پدافند موشکی سوریه قرار گرفت و منهدم شد. این حادثه زمانی رخ داد که مرکز صنایع نظامی ارتش سوریه در لاذقیه هدف حملات موشکی قرار گرفت. یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که «پدافند هوایی سوریه با موشک‌هایی که از جانب دریا به سوی لاذقیه شلیک شد مقابله کرد و موفق شد تعدادی از آن‌ها را قبل از رسیدن به اهدافشان، منهدم کند.» سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دو شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای ویدئویی اعلام کرد که به خاطر «اقدامات بی‌پروایانه» برخی بازیگران منطقه‌ای، مسکو تصمیم گرفته طی دو هفته آینده سامانه‌های پدافند موشکی اس ۳۰۰ را در اختیار سوریه بگذارد.

اپراتور‌های ایرانی
وب‌سایت صهیونیستی دبکا روز دو شنبه در گزارشی مدعی شد که روسیه تصمیم گرفته است چند تیم از نفرات ایرانی را برای کار با سامانه موشکی اس ۳۰۰ به سوریه بفرستد. این گزارش افزود که تصمیم روسیه برای اعزام تیم‌هایی از ایران به سوریه برای کنترل سامانه اس ۳۰۰ موجب شگفتی مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا شده است. بنابر این گزارش، سوریه دقیقاً همان مدلی از اس ۳۰۰ را از روسیه دریافت کرده است که ایران دو سال پیش خریداری کرده بود، یعنی مدل پی‌ام‌یو ۲. طبق ادعای این سایت صهیونیستی، استفاده از نیرو‌های ایرانی برای کار با اس ۳۰۰ باعث می‌شود در صورت حمله هوایی مستقیم امریکا و اسرائیل به این سامانه در سوریه، نیرو‌های روس از خطر در امان باشند.

نتانیاهو: اس ۳۰۰ مانع ما نمی‌شود!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین دیدار با یک مقام روس پس از انهدام هواپیمای این کشور بر فراز لاذقیه، گفت که سامانه‌های پدافند موشکی اس ۳۰۰ هم نمی‌تواند مانع اقدام تل‌آویو علیه ایران در سوریه شود. به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه با «ماکسیم آکیموف» معاون نخست‌وزیر روسیه در فلسطین اشغالی دیدار کرد. نتانیاهو در این نشست، که اولین دیدار با یک مقام روسیه پس از تنش‌های اخیر حول انهدام هواپیمای روس در جریان حمله صهیونیست‌ها به سوریه است، گفت: «به نظر من امکان حل بحران با روسیه از طریق حسن نیّت و حسن ظن وجود دارد.» به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، وی خطاب به آکیموف گفت: «مطمئنم با روسیه به توافقی درباره هدف خود یعنی ممانعت از ایجاد پایگاه نظامی ایرانی‌ها در سوریه خواهیم رسید، سامانه‌های اس ۳۰۰ هم نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار