کد خبر: 930490
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
روزگذشته 900استاد دانشگاه در پاسخ به نامه 7مهر 292دانشگاهي اصلاح‌طلب درباره مسائل جاري كشور اعلام كردند
نيلوفر اماني
روزگذشته 900استاد دانشگاه در پاسخ به نامه 7مهر 292دانشگاهي اصلاح‌طلب درباره مسائل جاري كشور اعلام كردند: از رويكرد عقيم «بحران – بن‌بست» به فرآيند ملي «ظرفيت – راه‌حل» بپيونديد! در نامه اصلاح‌طلبان داشتن انتخابات آزاد، سالم، رقابتي رفع حصر، آزادي زندانيان سياسي و نيز حق دسترسي وكيل در پرونده‌هاي زندانيان سياسي به عنوان راه‌حل بحران آب و محيط‌زيست، معيشت خانوار و خشكسالي ياد شده است. بنابر استدلال اساتيد بسيجي چنين اجتهادي خلط مبحث است و رويكرد نامه را از علمي و دانشگاهي به سياسي تغيير داده است.
بعد از اينكه هفته اول ماه‌جاري عده‌اي از اساتيد اصلاح‌طلب دست به كار انتشار نامه سرگشاده‌اي خطاب به مسئولان نظام شدند و راه‌حل بسياري از مسائل روزجامعه را به مسائل سياسي و حاكميت ربط دادند و در اين ميان وابستگي دستگاه اجرايي كشور به جريان اصلاحات و كارگزاران تكنوكرات آنها را ناديده گرفتند. ديروز اساتيد بسيجي نامه‌اي در پاسخ به آنها منتشر كردند. در اين بيانيه آمده است: «همچنان كه قابل پيش‌بيني بود، به‌دنبال چالش‌‌هاي ساختگي و ناشي از سطحي‌‌انديشي و بي‌‌عملي كارگزاران اصلاح‌طلب و تكنوكرات در حوزه اقتصاد، موج‌‌ها و تحركاتي از نوع نامه‌‌نگاري‌ها و بيانيه‌‌پراكني‌ها به راه افتاده و خواهد افتاد تا توصيه‌ها و تجويزهايي چنين كم‌ مايه و غيرعلمي (و بعضاً دون شأن علم و عالمان)، در چارچوب شرايط پيش‌ ساخته شده و تصنعي، معنادار و موجه شوند حال آنكه واقعيت، آنچنان هم پوشيده و پنهان نيست كه نتوان درست را از نادرست بازشناخت و متهم را بر جاي شاكي نشاند. »

دستپخت مديريت خود را به پاي نظام ننويسيد
اين نامه مي‌افزايد: «بر اين اساس، گويا اگر بيش از اين خاموشي گزينيم و به‌ نفع پاره‌اي ملاحظات و مصالح روشنگري نكنيم، جريان‌‌هاي سياسي، حقايق را آنچنان معكوس جلوه خواهند داد كه به ‌تدريج، افكار عمومي تصور خواهد كرد كه اين گروه‌ها، تاكنون حاشيه‌‌نشين و منزوي و از قدرت بركنار بوده‌ و اينكه نسخه علاج دردها و امراض را در اختيار دارند! گفتمان اصلاحي مدنظر نويسندگان خواسته يا ناخواسته در واقع ترجمان به روز‌شده‌اي از استحاله انقلاب اسلامي است كه سال‌ها پيش مطرح كرده و امروز به بهانه مشكلات معيشتي عديده مردم – كه دستپخت مديريت خود ايشان و همسويان آنهاست - تصور مي‌كنند كه مي‌توانند آن را آشكار كنند. كساني كه در عمده سال‌هاي بعد از انقلاب، زمام مديريت دولتي و سياستگذاري‌هاي پولي و بانكي را در دست داشته‌اند بايد پاسخگو باشند، نه طلبكار و مطالبه‌گر!»
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: «همچنين با وجود آمارهاي دقيق مراكز رسمي در مورد شاخص‌هايي چون ضريب جيني، تعداد افراد زير خط فقر، ميزان درآمدها و سطح زندگي مردم در كشور، تعابير به كار رفته توسط دانشگاهيان محترم نويسنده نامه به گونه‌اي است كه گويا درباره كشوري جنگ‌زده صحبت كرده و فلاكت و بدبختي گريبانگير آحاد مردم كشور است! تعابيري كه با هيچ مرجع آماري داخلي و بين‌المللي همخواني ندارد. يك استاد دانشگاه نبايد بدون ارجاعات دقيق و منابع موثق، حرفهاي عمومي، كلي، غيرمستند و غيرعلمي افواهي را تكرار كند.»

عفو عمومي راه‌حل خشكسالي!
900استاد دانشگاه در نامه خود تأكيد كردند: «مدلي كه نويسندگان نامه در پيش گرفته‌اند مدعي مدل «بحران – راه حل» است؛ يعني ارائه تصويري بحراني از جامعه و سپس راه‌حل‌هايي مبتني بر آنكه اين روش‌شناسي در اكثر حوزه‌ها ناگزير نتيجه‌اي جز «بحران – بن‌بست» ندارد. در حالي كه اگر با نگاه واقع‌بينانه به شرايط موجود و اميدوارانه به آينده نگاه كنيم، بايد مدل مسئله تغيير كرده و به «ظرفيت – راه‌حل» منتهي شود. توصيف اگر با تجويز همراه نباشد چه خاصيتي براي مديران كشور دارد؟»
اين نامه ادامه مي‌دهد: «اين نامه هم مانند موارد مشابه منتشره از سوي اين جريانات، عمده مشكلات و راه‌حل‌شان را در راه‌حل‌هاي سياسي و آزادي‌هاي اجتماعي بيان مي‌كند. سياست‌زدگي نامه آنجا اوج مي‌گيرد كه يكي از راه‌‌حل‌هاي عاجل خروج از بن‌بست‌هاي ادعايي نويسندگان در موضوعات زيست‌محيطي و نظاير آن، رفع حصر! و آزادي زندانيان سياسي! عنوان مي‌شود. آيا به راستي راه‌حل خشكسالي كشور، اعلام عفو عمومي است؟!» اساتيد بسيجي در نامه خود تصريح كردند: «در اين‌خصوص، نويسندگان محترم همان حرف‌هاي تكراري و هميشگي خود را كه دو دهه قبل هم مطرح مي‌كردند، بازنويسي كرده‌اند. مطالبات نخ نماشده‌اي از قبيل انتخابات آزاد، حقوق زنان، آزادي بيان و رسانه و توجه به حقوق شهروندي! ادعاي نبود انتخابات آزاد در حالي است كه هم‌اكنون دولت و مجلس با نظام انتخاباتي مترقي در اختيار كامل و نسبي جريان اپوزيسيون نماي نامه است؛ رسانه‌ها و آحاد مردم به راحتي و در هر مكاني از بالاترين مقامات و نهادهاي كشور انتقاد مي‌كنند؛ شاهد رشد خيره‌كننده زنان تحصيلكرده و اعضاي هيئت علمي، زنان ورزشكار و وكيل و نويسنده نسبت به قبل از انقلاب هستيم و با منتقدان به خاطر «اعتقادات‌شان» برخورد نمي‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار