کد خبر: 930493
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از ارتقای ۱۵ مرتبه‌ای زبان فارسی از رتبه سی‌ام به رتبه پانزدهم در جهان خبر داد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از ارتقای ۱۵ مرتبه‌ای زبان فارسی از رتبه سی‌ام به رتبه پانزدهم در جهان خبر داد.
محمدجواد دهقانی گفت: بررسی نقشه جامع علمی کشور از یک سو و همچنین تأکیدات رهبری انقلاب در دیدار‌های مختلف با اعضای هیئت علمی دانشگاه و متخصصان زبان فارسی بیش از پیش اهمیت این زبان را به عنوان زبان علمی بین‌المللی آشکار می‌سازد.
دهقانی اظهار داشت: به منظور نیل به این مهم، سیاستگذاران عرصه پژوهش و همچنین پژوهشگران توجه بیشتری به انتشار آخرین دستاورد‌های دانشمندان به زبان فارسی کرده‌اند و پژوهشگران نیز در سال‏های اخیر با انتشار مقالات بیشتر در مجلات معتبر نمایه شده فارسی در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس توانسته‌اند جایگاه و اهمیت زبان فارسی را بیش از پیش پررنگ‌تر نشان دهند. با نگاهی جامع و تحلیلی به وضعیت زبان فارسی از سال ۱۹۹۷ تا انتهای سال ۲۰۱۷ در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس نشان می‏دهد که انتشار مدارک علمی به زبان فارسی در دو دهه گذشته بیش از ۴۰ برابر و رتبه جهانی زبان فارسی نیز با ۱۵ پله ارتقا از رتبه سی‌ام به پانزدهم رسیده است.
وی افزود: با بررسی مدارک ثبت‌شده از نظر تعداد انتشارات زبان فارسی در سال‌های ۲۰۱۷- ۱۹۹۷، در پایگاه اسکوپوس رشد چشم‌گیری مشاهده می‌شود. در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ مدرکی به زبان فارسی در پایگاه اسکوپوس نمایه نشده است. در واقع از سال ۲۰۰۱ ظهور زبان فارسی به عنوان زبان علم در پایگاه استنادی فوق بوده و تعداد ۴۲ مدرک به زبان فارسی در سال ۲۰۰۱ نمایه شده و روند افزایشی آن در طول سال‌ها ادامه و عملاً تعداد مدارک فوق از سال ۲۰۱۲ به بیش از هزار رسیده است. سرپرست ISC گفت: در حال حاضر تعداد مدارک نمایه‌شده به زبان فارسی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۸۳۴ مدرک افزایش یافته، مقایسه تعداد مدارک ثبت شده نشان می‌دهد که در بازه زمانی یاد شده تعداد انتشارات فارسی بیش از ۴۰ برابر افزایش یافته است. بنابراین میزان رشد متوسط سالانه کمیت تولید علم به زبان فارسی در دو دهه اخیر برابر با ۲۵ درصد بوده است. دهقانی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه زبان فارسی در میان سایر زبان‌های دنیا از نظر تعداد مدارک نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می‌دهد که زبان فارسی از نظر تعداد مدارک نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در میان سایر زبان‌ها در سال ۲۰۰۱ دارای رتبه سی‌ام بوده و در گذر زمان همواره رو به رشد بوده است. چنانچه در پایان سال ۲۰۱۷ زبان فارسی رتبه پانزدهم در میان تمامی زبان‌ها را کسب کرد، پیشرفت قابل ملاحظه زبان فارسی از نظر افزایش تعداد انتشارات حاکی از توجه درست پژوهشگران به اهمیت این زبان به عنوان زبان علمی در سطح بین‌المللی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار