کد خبر: 930751
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
رشد جمعیت در کنار هم‌مرز بودن با افغانستان موجب شده تا نیاز درمانی ساکنان تایباد در خراسان رضوی و اتباع خارجی در سال‌های اخیر به‌شدت رو به فزونی گذارد؛ موضوعی که حالا باعث شده تا بیمارستانی که چهار دهه از افتتاح آن می‌گذرد دیگر نتواند جوابگوی نیاز‌های درمانی مراجعه‌کنندگان باشد.
محمدرضا سورِى
رشد جمعیت در کنار هم‌مرز بودن با افغانستان موجب شده تا نیاز درمانی ساکنان تایباد در خراسان رضوی و اتباع خارجی در سال‌های اخیر به‌شدت رو به فزونی گذارد؛ موضوعی که حالا باعث شده تا بیمارستانی که چهار دهه از افتتاح آن می‌گذرد دیگر نتواند جوابگوی نیاز‌های درمانی مراجعه‌کنندگان باشد. سرانجام این مهم موجب شد تا طرح احداث بیمارستان جدید ۱۶۰ تختخوابی با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی قرار بگیرد. این در حالی است که تاکنون سه منطقه برای ساخت آن پیشنهاد شده است که به گفته مسئولان با تأیید محل احداث، به‌زودی این مرکز درمانی کلنگ‌زنی خواهد شد.

شهرستان تایباد با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهر‌های مرزی جنوب شرقی کشور است که با افغانستان مرز مشترک داد. این مهم سبب شده تا این منطقه مرزی به دلیل تردد به‌شدت نیازمند امکانات بهداشتی و درمانی باشد که در این زمینه می‌توان به کمبود تخت‌های درمان و پزشکان متخصص اشاره کرد. چهار دهه پیش بود که بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) تایباد با ۱۱۰ تخت درمانی ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این در حالی بود که به مرور زمان و با افزایش مراجعه‌کنندگان به این مرکز تعداد تخت‌های آن به ۱۳۸ دستگاه افزایش پیدا کرد. به دلیل وجود گمرک بین‌المللی دوغارون و تردد روزانه بیش از ۱۵۰۰ مسافر از این گمرک و کمبود امکانات درمانی در کشور افغانستان، مراجعه‌کنندگان بسیاری برای درمان خود به تنها مرکز درمانی این شهرستان مراجعه می‌کنند که این مهم عملاً روند درمان طبیعی را دچار مختل می‌کند. این در حالی است که گذشت ۴۰ سال از عمر تنها بیمارستان تایباد یعنی خاتم‌الانبیاء (ص) سبب شد تا این مرکز درمانی فرسوده شود و از طرفی هم به دلیل حجم مراجعات، نتواند پاسخگوی نیاز مردم شهرستان باشد؛ موضوعی که سبب شد تا مسئولان شهری و استانی دستور ساخت بیمارستان جدید را از وزارت بهداشت و درمان بگیرند. این در حالی است که به گفته دکتر سیدمحمد موسوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد هم‌اکنون ۲۵ پزشک متخصص در این شهرستان فعالیت دارند که با توجه به مراجعات از شهرستان‌های باخرز، خواف، تربت جام و در برخی از مواقع از شهر هرات در کشور افغانستان برخی از تخصص‌ها همچون زنان و زایمان، جراحی عمومی، چشم و قلب و عروق با کمبود مواجه است.

ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی
کمبود امکانات درمانی و تخت‌های مورد نیز برای مراجعه‌کنندگانی که به تنها بیمارستان شهرستان تایباد مراجعه می‌کردند موجب شد تا همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت ساخت بیمارستان جدید ۱۶۰ تختخوابی تایباد در دستور کار قرار بگیرد. مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد با تأیید این موضوع می‌گوید: «از آنجا که بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) تنها مرکز درمانی این شهرستان بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و با توجه به مراجعه برخی از بیماران شهرستان‌های باخرز، خواف و تربت جام این مرکز درمانی جوابگوی نیاز‌های منطقه نیست، لذا این مهم موجب شده تا به‌شدت نیازمند ساخت بیمارستان جدید باشیم.»

دکتر سیدمحمد موسوی می‌افزاید: «اجرای بسته خدمتی نوسازی و بازسازی سخت‌افزاری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موسوم به هتلینگ بیمارستان‌های فرسوده و مستهلک جانی تازه یافته‌اند و چرخه خدمات در آن‌ها به‌ویژه در مناطق مرزی محروم و دورافتاده وارد مرحله جدیدی شده است به طوری که تعداد تخت‌های درمان بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) از ۱۱۰ تخت به ۱۳۸ دستگاه افزایش پیدا کرد.» با این وجود با افزایش جمعیت در این شهرستان و اینکه روزانه بیش از ۱۵۰۰ مسافر از این گمرک عبور می‌کنند و کمبود امکانات درمانی در کشور افغانستان، مراجعه‌کنندگان برای درمان خود به تنها مرکز درمانی این شهرستان مراجعه می‌کنند که این مهم عملاً روند درمان طبیعی را دچار مختل کرد و موجب شده تا ساخت بیمارستان جدید در دستور کار مسئولان و نماینده شهرستان تایباد قرار بگیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد با اشاره به موافقت اولیه وزارت بهداشت با ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی در تایباد می‌گوید: «برای ساخت این بیمارستان زمینی به مساحت ۱۰ هکتار نیاز بود که با همکاری سازمان‌های مربوطه در شهرستان تأمین شد.» هر تخت بیمارستانی حداقل ۵ میلیارد ریال و حداکثر ۱۰ میلیارد ریال هزینه دارد که با این رقم در حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای ساخت بیمارستان جدید در تایباد نیاز است که وزارت بهداشت قول تأمین آن را داده است. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تایباد نیز که اقدام به تهیه زمین برای ساخت این مرکز درمانی جدید کرده است در این رابطه می‌گوید: «دو محل برای احداث بیمارستان پیشنهاد شد که هر دو محل در ورودی شهر تایباد است؛ یک محل پیشنهادی، از سمت ورودی شهرستان خواف به تایباد است، دومین محل مناسب، در ورودی تایباد به سمت مشهد است.» محمدرضا علیپور می‌گوید: «امکان پیشنهاد محل سومی هم برای احداث بیمارستان وجود دارد که در ورودی شهر از سمت شهرستان باخرز قرار دارد.» لذا امید می‌رود با مشخص شدن محل ساخت این بیمارستان به‌زودی شاهد کاهش مشکلات درمانی مردم تایباد باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
ما در ایران انواع محصولات کشاورزی داریم ولی هدف وبرنامه ریزی نداریم ما باید در ایران بزرگترین تولید دام خاورمیانه را داشته باشیم ولی کشور ایتالیا وانگلیس واسترالیا بزرگترین تولید دام ولبنیات جهان را دارند وهند بزرگترین تولید برنج ما در ایران با توجه به وسعت کشورمان به این چیزها توجه نمی کنیم هر چی شد هم برایمان مهم نیست گوشت گوسفند 200 هزار تومان بشود مهم نیست اصلا توجه نمی کنیم این سیب از کجا امد باشه می خوریم نباشه وارد می کنیمیا سیب را کیلویی 200 هزار تومان می خریم چرا شخصیت ما این گونه است چرا آرمانهای ما بلند نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار