کد خبر: 930783
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
هادی غلامحسینی
تکرار ریزش نماگر‌های بازار سرمایه در روز‌های گذشته این سؤال را ایجاد کرده‌است که حقوقی‌های بازار سرمایه در این رویداد چقدر سهم دارند و آیا این ریزش‌ها با انتخاب وزرای کار و اقتصاد و وضعیت نامشخص وزرای صمت و راه و شهرسازی و همچنین مقوله منع به کارگیری مدیران بازنشسته که مربوط به حوزه داخلی است، ارتباطی دارد یا خیر؟
به گزارش «جوان»، تکرار ریزش‌های بازار سرمایه کمی از فرضیه اصلاح قیمت‌ها به دلیل جهش‌های چندی پیش فاصله گرفته و این فرضیه را در بازار تشدید کرده است که ریزش‌های بازار با تغییر و تحولات در دولت ارتباط داشته باشد، هر چند که به موعد آغاز تحریم‌های ظالمانه امریکا نیز نزدیک می‌شویم، در این میان باید از منظر سیاسی و اقتصادی و مدیریتی گزینه‌های مد‌نظر دولت برای وزارتخانه‌ها را مورد بررسی دقیق قرار داد.
با توجه به اینکه عموم اقتصاد ایران در اختیار دولت است، از همین رو این بخش، سهم قابل‌ملاحظه‌ای از بازار سرمایه را در اختیار دارد، در این میان بی‌شک این روز‌ها دولت برای معرفی وزرای کار و اقتصاد رایزنی‌هایی را با مجلس دارد، به ویژه آنکه وزرای صمت و راه و شهرسازی نیز وضعیت نامشخصی دارند از همین رو به نظر می‌رسد مدیرانی که در شرکت‌های تابعه دولت هستند، با توجه به گزینه‌های جدید وزارتخانه‌های کار و اقتصاد و احتمال تغییر ات گسترده مدیریتی در شرکت‌ها از خود واکنش نشان می‌دهند که شاید ریزش‌های بهای بسیاری از سهم‌ها در بازار سرمایه بی‌ارتباط با مقوله انتخاب وزرا و همچنین قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها نباشد.
در این میان سقوط ۶ هزار واحدی شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه اعتراضاتی را به همراه داشت، اما در عین حال فعالان بازار به دنبال این پرسش بودند که ریزش‌های مکرر بازار حاوی چه پیامی است؟
نگرانی ناشی از آینده اقتصاد، بیش از گذشته معامله‌گران بازار سرمایه را نگران کرده و در کنار این موضوع عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در هفته گذشته بر داد و ستد‌ها در بازار سهام تأثیرگذار بوده‌است، البته برخی نیز بر این باورند که حقوقی‌ها با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه از نظر پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری با چالش‌هایی مواجه هستند که برای تأمین نقدینگی به فروش سهم روی آورده‌اند.

انتقاد تند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری
در این میان در شرایطی که جمعی از سهامداران مستقر در تالار حافظ به وضعیت چند روز اخیر بورس و ریزش قیمت‌ها و نقش حقوقی‌ها اعتراض کردند. مقرر شده اولین برنامه خبری صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.
همچنین سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در توییتر با اشاره تلویحی به منابع ده‌ها هزار میلیارد تومانی که در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اعلام کرد: استفاده از منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سودرسانی به کد‌های مشخص، دزدی است. امیدوارم به زودی با دستورالعمل‌هایی این منکر از بازار سرمایه حذف شود.
فعالیت حقوقی‌ها در هفته گذشته کفه عرضه را به شدت نسبت به تقاضا سنگین کرد و باعث شد قیمت سهم‌ها در بسیاری از گروه‌ها با افت شدید همراه شود. این افت قیمت‌ها و شاخص طی چند ماهه گذشته کم‌سابقه است؛ به طوری که در حال حاضر شاهد این هستیم چه در گروه‌هایی که صادرات محور هستند و چه در گروه‌هایی که صادرات محور نیستند، لحظه به لحظه قیمت‌ها در حال کاهش است.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران شاهد افت ۵۹۸۲ واحدی شد و تا تراز ۱۷۵ هزار و ۳۲ واحدی پایین آمد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته بسیاری امید داشتند نماگر اصلی بازار برای اولین‌بار در تاریخ بورس کانال ۲۰۰ هزار واحدی را بشکند.
فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی که محمود اسلامیان، مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی کشوری بر کرسی مدیریت آن به تازگی تکیه زده‌است، روز گذشته حدود ۵۰۰ واحد در ریزش شاخص کل بازار مؤثر بود و در ادامه شرکت صنعتی گل‌گهر و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۳۱۲ و ۲۸۴ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص کل داشتند. در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای روند قیمت‌ها به شدت کاهنده بود؛ به طوری که در تقریباً تمام سهم‌ها شاهد افت قیمت تا مرز ۵ درصدی بودیم. از طرفی صف‌های فروش پایدار تقریباً در بسیاری از سهم‌های این گروه کاملاً مشهود بود.
در گروه فلزات اساسی نیز تمام نماد‌ها یکدست قرمزپوش شدند و بسیاری کاهش قیمت بیش از ۴ درصدی را تجربه کردند. محصولات شیمیایی نیز شاهد روند مشابهی بودند.
خودرویی‌ها نیز همگام با روند کلی بازار با کاهش قیمت مواجه شدند. صف‌های فروش در این گروه نیز کاملاً قابل مشاهده بود، نکته قابل تأمل آن بود که در روز‌های تعطیل شایعه شد که مدیرعامل خودروسازی سایپا برکنار شده است، این در حالی است که وی روز گذشته در حاشیه افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت این موضوع را شایعه عنوان کرد و از برنامه‌های خود برای توسعه این بنگاه رونمایی کرد، این در حالی است که وی مدت زیادی نیست که سکان مدیریت خودروسازی مذکور را برعهده گرفته‌است. در شرایطی که ارزش معاملات چندی پیش روزانه یک تا ۲ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه بود، روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۷۲۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۷/۱ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات این بازار نیز به ۱۰۰ هزار و ۵۲۶ نوبت رسید.
آیفکس نیز که طی روز‌های گذشته کانال ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر گذاشته بود، امروز ۷۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۹۴۰ واحدی رسید. ارزش معاملات این بازار تقریباً ۳۲۸ میلیارد تومان را رد کرد.
اصلاح قیمت‌ها به دلیل تعدیل بهای ارز، معرفی نشدن وزرای کار و اقتصاد و نامشخص بودن وضعیت وزیر صنعت و راه و شهرسازی، اصرار بر عملیاتی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تغییر و تحول گسترده در حوزه مدیریت، نزدیک‌شدن به موعد تحریم‌های ظالمانه امریکا، پیچیده‌شدن فضای کسب و کار، ابهام در رابطه با نرخ ارز از جمله مواردی است که در رابطه افت این روز‌های بازار سرمایه عنوان می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار