کد خبر: 931205
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸
شیوا نوروزی
استارت دوباره لیگ والیبال خبر خوشحال‌کننده‌ای برای این رشته پرطرفدار و بین‌المللی است، رشته‌ای که طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و با درخشش در عرصه‌های جهانی خود را به بزرگان والیبال نزدیک کرده است. بالا بردن سطح مسابقات اصلی‌ترین فاکتور سنجش کیفیت لیگ برتر والیبال محسوب می‌شود.

چند سالی است که تب والیبال ورزش ایران را فراگرفته و علاوه بر اینکه تعداد طرفداران این رشته جذاب بیشتر و بیشتر می‌شود نگاه‌ها نیز به والیبال تغییر کرده است. به غیر از تیم ملی که جایگاه قابل قبولی بین بهترین تیم‌های جهان دارد، لیگ برتر والیبال را نیز باید نمود واقعی والیبال ایرانی خواند؛ لیگی که با حضور والیبالیست‌های کشورمان آینده تیم ملی را تضمین می‌کند. اگرچه فدراسیون والیبال با چالش بازنشستگی آقای رئیس مواجه است، اما با این حال مسئولان این فدراسیون تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا رقابت‌های لیگ طبق برنامه و در زمان مقرر آغاز شود. برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن از جمله عوامل موفقیت در هر رشته ورزشی محسوب می‌شود. منتها مسائل دیگر نیز در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده دخیل هستند.

۱۳ تیم حاضر در لیگ سی و دوم برای حضور در رقابت‌ها چالش‌های مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند و در حالی که امروز فصل جدید آغاز می‌شود هنوز تیم‌های بدهکاری وجود دارند که با طلبکاران‌شان تسویه حساب نکرده‌اند! البته گفته می‌شود باشگاه‌های بدهکار رضایت شاکیان را گرفته‌اند، اما عدم پرداخت مطالبات فصل گذشته بازیکنان می‌تواند برای تیم‌ها در فصل جدید نیز دردسر ایجاد کند. ضمن اینکه هیچ تضمینی برای بقای این ۱۳ تیم تا آخر رقابت‌ها وجود ندارد. کنار کشیدن برخی تیم‌ها از ادامه رقابت‌ها علاوه بر اینکه آینده بازیکنان را به خطر می‌اندازد کیفیت لیگ را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه در سال‌های اخیر تعدادی از باشگاه‌ها در اواسط فصل از تیمداری در لیگ برتر والیبال منصرف شده‌اند و با اصرار و تلاش فدراسیون و حمایت‌های استان‌ها به ادامه حضور در رقابت‌ها رضایت داده‌اند. این موضوع بار‌ها کیفیت لیگ برتر را نشانه رفته است.

شرایط اقتصادی لیگ والیبال را نیز تحت تأثیر قرار داده تا جایی که باشگاه‌ها برای بستن قرارداد‌های میلیاردی دچار مشکل شدند؛ حتی تیم‌های سرمایه‌داری که توانایی به خدمت گرفتن همه ستاره‌ها را داشتند نیز با کمبود بودجه روبه‌رو هستند. همین موضوع سبب شد تا تعداد لژیونر‌های کشورمان به یکباره افزایش چشمگیری داشته باشد. بالا رفتن نرخ ارز موجب شد تا پیشنهاد‌های خارجی ارزش زیادی برای بازیکنان وطنی پیدا کند. با رفتن معنوی‌نژاد، عبادی‌پور، سعید معروف، مرتضی شریفی، میرزاجانپور، امیر غفور، وحید والی، فرهاد قائمی و صابر کاظمی لیگ برتر عملاً خالی از ستاره‌ها شده است. به نظر می‌رسد دریافت دستمزد دلاری آن‌قدر اهمیت داشته که برخی بازیکنان ایرانی، لیگ سری B. ایتالیا و لیگ ترکیه را به لیگ برتر ایران ترجیح داده‌اند.

حال که اغلب والیبالیست‌های ملی‌پوش و شناخته‌شده در این فصل لیگ ایران حضور ندارند سایر بازیکنان به ویژه جوانان این فرصت را دارند تا در غیاب ستاره‌ها خودی نشان دهند و خودشان را به تیم ملی تحمیل کنند. انتظار می‌رود سرمربی تیم ملی در شرایطی که فعلاً خبری از رقابت‌های بین‌المللی نیست برای حضور در تمامی شهر‌ها برنامه‌ریزی کند تا بازی همه تیم‌ها را از نزدیک زیر نظر بگیرد. بدون شک حضور کولاکوویچ در سالن‌های والیبال انگیزه بازیکنان را افزایش می‌دهد تا از این طریق ستاره‌های جدیدی به تیم ملی راه یابند. فراموش نکنیم که ارتقای سطح لیگ برتر باید یکی از اهداف برگزاری رقابت‌ها باشد و بی‌توجهی به این مسئله آینده تیم ملی را نیز به خطر می‌اندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار