کد خبر: 931228
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
کارشناس مسائل امریکا:
در منطق امریکایی توافق مفهومی ندارد و اگر وادار به اعطای امتیاز هم باشند به راحتی توافق را نقض خواهند کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تحریم‌های مجدد امریکا در دو بخش علیه ایران اجرا خواهد شد که بخش اول آن در تاریخ چهارم اوت مصادف با ۱۳ مردادماه اعمال شده و بخش دوم آن در چهارم نوامبر همزمان با ۱۳ آبان ماه اجرایی خواهد شد.

به گفته مقامات امریکایی، این بخش از تحریم‌ها شامل محدودیت‌های بیشتری برای کشورمان خواهد بود که در آن تمام کشور‌ها و شرکت‌هایی که پس از این تاریخ با ایران همکاری داشته باشند، در لیست سیاه کاخ سفید قرار خواهند گرفت، البته به گفته بسیاری از مقامات ایرانی از جمله سیدعباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه دور جدید تحریم‌ها که از حدود سه هفته آینده اعمال خواهند شد، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم نخواهد زد، زیرا در ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خارجی از ترس تحریم‌های کاخ سفید یا نمایندگی‌هایشان را از کشور خارج کرده‌اند یا اینکه خرید نفت خود را کاهش داده‌اند یا به طور کلی متوقف کرده‌اند، در نتیجه قرار نیست در هفته‌های آینده شاهد رخداد‌های جدیدی در رابطه با اعمال تحریم‌ها علیه تهران باشیم.

نکته قابل توجه در رابطه با تحریم‌های مجدد کاخ سفید برضد کشورمان این است که اقدامات آن‌ها حتی خروج یکجانبه این کشور از توافق برجام هم نتوانست اعضای ۱+۴ را برای لغو برجام ترغیب کند.
فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی درباره شروع دوردوم تحریم‌های امریکا و تبعات آن برای ایران اظهار کرد: ۱۳ و ۱۴ آبان ماه امسال در اصل شاهد برگشت مجدد تحریم‌هایی در کشور هستیم که در توافق برجام به طور کامل از بین رفته بود و این موضوع حاوی دو جنبه مثبت و منفی برای کشور است.

وی در تشریح ابعاد منفی این تحریم‌ها گفت: حدود سه سال پس از برجام، قوانین تحریمی تازه‌ای برای ایران با نام کاتسا یا همان مادر تحریم‌ها ایجاد شد و این به منزله ماندگاری محدودیت‌های گذشته و مضاعف شدن لیست تحریم‌های جدید است.

ایزدی همچنین درباره ابعاد مثبت این تحریم‌ها افزود: یکی از جنبه‌های مثبت محدودیت‌های مجدد امریکا برای تهران تقابل و رودررویی کشور‌های جهان بر ضد اقدامات و عهدشکنی‌های ترامپ در قبال برجام است، البته در مقام گمان می‌توان گفت که این مقاومت‌ها خیلی جدی نبوده و اروپا در نهایت به دنبال منافع خویش است. این کارشناس سیاسی در تحلیل علت خروج امریکا از برجام گفت: برنامه جامع اقدام مشترک نکات خوب و مثبتی برای واشنگتن به همراه داشت، اما به دلیل طمع ورزی و احساس توانایی در گرفتن امتیازات بیشتر از امتیازات به دست آمده در این توافق چشم پوشید.

وی با اشاره به تحلیل ظریف درباره علت خروج کاخ سفید از برجام تصریح کرد: تحلیل‌های ارائه شده توسط وزیر خارجه کشور در مجلس مبنی بر اینکه برجام به دلیل مفید بودن برای ایران مخالفت واشنگتن را به همراه داشت، تحلیل‌های صحیحی نبود، زیرا به گفته مقامات امریکایی از جمله شخص جان کری برنامه جامع اقدام مشترک امتیازات مثبت زیادی را در اختیار امریکا قرار داده بود.

ایزدی با رجوع به صحبت‌های مقامات امریکایی اضافه کرد: وزیر خارجه پیشین امریکا در گفته‌های خود به صراحت اذعان کرد که ایران چهار مسیر برای رسیدن به سلاح هسته‌ای داشت و برجام تمام این چهار مسیر را به بن بست کشاند و همچنین بار‌ها به امتیازات ویژه کسب شده در برجام از جمله توقف برنامه هسته‌ای کشور و امکان نظارت و بازرسی در بسیاری از نهاد‌های خصوصی و دانشگاه‌های ایران اقرار کرده است.

وی دلیل عهدشکنی‌های کاخ سفید در برجام را اشتیاق این کشور برای کسب امتیازات بیشتر از ایران دانست و گفت: زمانی که مقامات ایرانی در صحبت‌های خود به برجام‌های ۲، ۳ و برجام منطقه‌ای اشاره کردند، در واقع صدور پیامی به غرب بود که می‌توانند به دنبال کسب امتیازات بیشتری از ایران باشند و دلیلی بر اکتفا به امتیازات فعلی موجود در برجام برای آن کشور‌ها وجود نداشت.

ایزدی با اشاره به سابقه تاریخی امریکا در بدعهدی‌های مکرر تشریح کرد: برجام یک مذاکره و توافق دوجانبه است و به طور طبیعی در هر توافق امتیازاتی به طرف مقابل داده و امتیازاتی هم گرفته می‌شود، اما در منطق امریکایی توافق مفهومی ندارد و اگر وادار به اعطای امتیاز هم باشند روز بعد همان امتیازات را نقض خواهند کرد. ایزدی در پایان گفت: تا زمانی که غرب فکر کند ایران تحت هر شرایطی در برجام باقی خواهد ماند به طور قطع اقدام مؤثری برای تهران به دنبال نخواهد داشت و تهدید خروج از برجام به رغم ماندن در آن تنها راهی است که کشور در قبال اقدامات امریکا در دست دارد. این در حالی است که متأسفانه در سفر به نیویورک شاهد بودیم که به طور رسمی تضمین ماندن در برجام امضا و ترس ناشی از خروج ایران از ذهن غرب خارج شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار