کد خبر: 931261
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
وزير جهاد كشاورزي درباره تأمين كالاهاي اساسي در كشور گفت: همه برنامه‌ريزي‌ها به طور كامل براي تأمين كالاهاي اساسي انجام شده و پيش‌بيني‌هايي صورت گرفته كه در صورت طولاني‌شدن تحريم‌ها اجرايي خواهد شد.
بهناز قاسمی

وزير جهاد كشاورزي درباره تأمين كالاهاي اساسي در كشور گفت: همه برنامه‌ريزي‌ها به طور كامل براي تأمين كالاهاي اساسي انجام شده و پيش‌بيني‌هايي صورت گرفته كه در صورت طولاني‌شدن تحريم‌ها اجرايي خواهد شد.
محمود حجتي در جلسه صبحانه كاري با اعضاي اتاق بازرگاني ايران مشكلات بخش كشاورزي و دلايل تصميمات اخير دولت در بخش صادرات را تشريح كرد و با دلجويي از صادركنندگان گفت: قبول دارم ممنوعيت صادرات محصولات كشاورزي عجولانه و نادرست بود. ٥ ميليون تن توليد گوجه فرنگي در كشور داريم كه امسال طي دو الي سه ماه نزديك به يك ميليون تن گوجه و رب آن از كشور صادر شد، آيا اين اتفاق نيازمند عكس‌العمل بود يا خير؟


رسانه‌ها وحشت‌آفرینی می‌کردند
وي افزود: شما مي‌گوييد عكس‌العمل ما نادرست و عجولانه بوده؛ اين مسئله را قبول داريم، ‌اما به‌هرحال اين مسئله نيازمند واكنش بود؛‌چراكه ما نمي‌توانستيم شرايط را رها كنيم، ما مسئول هستيم. اگر اين روند ادامه مي‌يافت، ‌اتفاقات خوبي رخ نمي‌داد.
در اين صورت رسانه‌هاي داخلي، خارجي، مجازي و غيرمجازي ايجاد وحشت مي‌كردند و روان مردم را به هم مي‌ريختند. حجتي با بيان اينكه وضعيت ذخاير كالاهاي استراتژيك خوب است و مشكلي نداريم، گفت: ٨٠ ميليون نفر مي‌خواهند از محصول گوجه استفاده كنند، البته عده‌اي از اين تصميم(ممنوعيت صادرات) آسيب ديدند، ‌ولي حتي اگر تصميم درست هم مي‌گرفتيم باز عده‌اي آسيب مي‌ديدند.
وزير جهاد كشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ما مدعي نيستيم كه هرآنچه فكر مي‌كنيم درست و آنچه انجام مي‌دهيم بي‌عيب و نقص است، اظهار داشت: سرنوشت همه ما يكي است و ما همه در يك كشتي نشسته‌ايم، ‌بنابراين نبايد طوري اظهار‌نظر كنيم كه فقط منافع خودمان را در نظر داشته باشيم.
وزير جهاد كشاورزي خطاب به فعالان اقتصادي حاضر در جمع تصريح كرد: زياد در برابر اين ناملايمات نبايد اخم نشان دهيم؛ بايد كمي مدارا كنيم تا اين دوره سخت را پشت سر بگذاريم.
وزير جهاد كشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات مطرح شده در زمينه آب در كشور اظهار داشت: در دنيا بيشترين ميزان آب شيرين براي كشاورزي مصرف مي‌شود. آيا شما جايي را سراغ داريد كه اين آب براي بخش ديگري مصرف شود؟ ضمن اينكه كشاورز ايراني بيشتر از كشاورزان همه دنيا قدر آب را مي‌داند و تنها ۱۰ الي ۱۵‌درصد كشاورز استثنا در اين زمينه داريم كه به بحث آب بي‌تفاوت هستند و تاريخ نيز اين مسئله را نشان داده‌است.
وي در پاسخ به كساني كه از بهره‌وري آب در بخش كشاورزي انتقاد دارند، گفت: طي پنج سال گذشته سالانه ۶ درصد بهره‌وري آب را افزايش داديم كه در هيچ جاي دنيا چنين مسئله‌اي وجود نداشته است، راندمان انتقال آب را هم از ۳۷ به ۴۴ رسانده‌ايم كه در نوع خود بي‌نظير است.
حجتي در بخش ديگري از سخنان خود در واكنش به مباحث مطرح شده درباره پيمان‌سپاري ارزي اظهار داشت: مملكت به ارز احتياج دارد و اگر ارز صادراتي وارد كشور نشود، با محدوديت مواجه مي‌شويم و كار توليد با اختلال مواجه مي‌شود. وي با اشاره به اينكه بنده مشكلات اجرايي در اين زمينه را قبول دارم، گفت: اين شرايط بر دولت تحميل شده و دولت تا آخرين لحظات تمام تلاش خود را كرد تا بر آن فائق آيد.
وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: محصولات كشاورزي با صرف هزينه در كشور توليد مي‌شود و طبيعي است كه وقتي صادرات انجام مي‌شود، انتظار مي‌رود اين سرمايه به كشور برگردد. هم اكنون به اين نتيجه رسيده‌ايم كه سركوب نرخ ارز نتايج منفي داشته و بايد اجازه داده مي‌شد به مرور و همراه با افزايش حقوق رشد كند.
حجتي با بيان اينكه افزايش نرخ لبنيات ارتباط چنداني به بخش توليد ندارد، گفت: سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌‌كنندگان، دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسي بايد پاسخگوي اين افزايش قيمت‌ها باشند.


قاچاق ۲ ميليون دام از كشور
حجتي با بيان اينكه ما بيشترين جمعيت دام را در منطقه داريم، ‌گفت: طبع مصرف گوشت قرمز در كشور ما به صورت گرم است و مردم تمايلي به مصرف گوشت يخ زده ندارند. برخي واردكنندگان كه گوشت منجمد از استراليا وارد كرده بودند، ‌دچار زيان شدند و نتوانستند آن را بفروشند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ۲ ميليون رأس دام به صورت قاچاق از كشور خارج مي‌شود، ‌گفت: اينها سرمايه ملي هستند كه از غرب، شمال غرب و از جنوب به كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌روند. وي افزود: مسئله قاچاق در برخي نقاط فاجعه آفريده است. زعفران ما به كشور افغانستان قاچاق و از آنجا صادر مي‌شود كه حتي تصور اين مسئله نيز وحشتناك است اما متأسفانه بستر آن وجود دارد.
وزير جهاد كشاورزي درباره افزايش برخي قيمت‌ها گفت: قيمت ارز سال گذشته ۳ هزار و ۲۰۰ تومان اما امسال به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزايش پيدا كرده، از سوي ديگر قيمت برخي نهاده‌ها در بازارهاي جهاني هم افزايش يافته است و اينها در مجموع، روي قيمت تمام شده و قيمت محصولات داخلي تأثيرگذار بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار