کد خبر: 931317
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
قهرمان تکواندو المپیک ناشنوایان در گفت‌وگوی تفصیلی با جوان:
«نسیبه شهبازی» قهرمان تکواندوی المپیک سامسون ترکیه است که ضمن گلایه از کم‌توجهی برخی مسوولان نسبت به وی، می‌گوید: برای کسب دومین مدال طلای المپیک و کسب افتخار برای کشورمان برنامه‌ریزی کرده و روزانه تمرینات سختی را انجام می‌دهد.

خبرگزاری جوان استان کردستان؛ در سال‌های گذشته وقتی صحبت از تکواندو به میدان می‌آمد ناخودآگاه همه هادی ساعی، قهرمان المپیک آتن و پکن را به یاد می‌آوردیم که موجب افتخار هر ایرانی بود.

«نسیبه شهبازی» متولد سال 70 شهر مریوان و فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی است، با افتخارآفرینی که در میادین مختلف ورزشی داشته است، اکنون این نام اوست که در ذهن ورزش‌دوستان، خاصتا مردم کردستان و کشورمان حک شده است، اکنون اسم اوست که با رشته ورزشی تکواندو و مدال‌های خوش‌رنگ طلا سنجاق شده است.

جایگاه وسیع این دختر کردستانی در دایره‌المعارف هنرهای رزمی این قهرمان را به نماد سختکوشی و تلاش و تسلیم‌نشدن در استان کردستان تبدیل کرده است. مبارزه‌های سخت و نفس‌گیر در نبرد با حریفان در تورنمنت‌های مختلف جهانی از نسیبه یک ابرقهرمان ملی ساخته است، یک برنده، یک افتخار، یک الگوی بزرگ.

با وجود سرمایه‌گذاری‌های اندک،کمبود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، عدم حمایت مسوولین در استان کردستان کلکسیونی از مدال‌های خوش‌رنگ در کمد افتخارات او یافت می‌شود که گل سرسبد آنها مدال طلای المپیک ناشنوایان 2017 در سامسون ترکیه است که سینمایی‌تر از اسکار، هیجان انگیزتر و رویایی‌تر از فتح توپ طلای جهان است.

به بهانه موفقیت‌های پی‌درپی این ورزشکار موفق و خوش‌اخلاق مریوانی با وی در مورد المپیک پیش‌رو و برنامه‌های آینده‌شان گپ‌وگفتی را داشته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

جوان: نسیبه شهبازی از چه سالی بصورت حرفه‌ای تکواندو را شروع کرد؟

از سال 89.

جوان: زمانیکه به ورزش تکواندو روی آوردید، فکر می‌کردید روزی موفق به کسب مدال طلای المپیک شوید؟

بله. من همیشه در اردو ها و تمریناتم به مدال طلا فکر می‌کنم و این انرژی مثبت باعث می‌شود که با روحیه‌ای مضاعف در مسابقات شرکت کنم و تنها چیزی که همیشه به آن فکر می‌کنم مدال طلاست.

جوان: از اینکه این مدال را بدست آوردید، چه احساسی داشتید و اگر روزی بخواهید این مدال را بفروشید چه قیمتی برای آن تعیین می‌کنید؟

من برای این مدال طلا 4 بازی سخت انجام دادم که حریف فینال 11 مدال طلا در سطح بین‌المللی داشت و طلای المپیک قبلی را هم به دست آورده بود.

حس به دست آوردن طلای المپیک وصف‌شدنی نیست چون سختی‌های زیادی برایش کشیدم فقط از خوشحالی گریه می‌کردم و به هیچ قیمتی هم آنرا نمی‌فروشم چون این باارزش‌ترین و مهم‌ترین مدالی است که بدست آورده‌ام.

جوان: آخرین بار در کجا و چه مدالی گرفتید؟

آخرین بار در مسابقات قهرمانی کشور، انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات آسیایی هنگ‌کنگ بود که در تهران برگزار شد که موفق شدم مدال طلا را بدست آورم.

جوان: پس اردوی جدید تیم ملی هم آذر ماه شروع می‌شود؟

بله. الان هم خودم را برای مسابقات آسیایی هنگ‌کنگ آماده می‌کنم که امیدوارم طلا بگیرم.

جوان: تعداد مدال‌هایی که تاکنون موفق به کسب آنها شده‌اید..

در مسابقات کشوری تکواندو 3 مدال طلا و یک نقره دارم، در مسابقات جهانی هم طلای المپیک 2017 سامسون ترکیه و در رشته‌های کیک‌بوکسینگ و کونگ‌فو هم اول آسیا را دارم. ضمن اینکه در مسابقات کشوری در رشته‌های دیگر هم موفق به کسب بیش از 30 مدال شده‌ام.

جوان: مهمترین عامل موفقیت‌تان را در چه چیزی می‌بینید؟

تمرین، تمرین، تمرین

جوان: خانواده چه تاثیری در روند موفقیت‌هایتان داشته است؟

خانواده نقش موثری در آینده ورزشکاران دارد من خودم، مادرم همیشه پشتیبانم بوده و هرجا هر مسابقه‌ای داشته‌ام همراهی کرده است. از خانواده‌ها هم درخواست دارم که راه را برای فرزندانشان بازکنند که استعدادشان شکوفا شود چون استان کردستان سرشار از استعدادهای درخشان در تمام رشته‌های ورزشی است.

جوان: الگوی شما در تکواندو چه کسی است؟

هادی ساعی

جوان: بهترین دوست و مشوق اصلی تان در زندگی؟

بدون شک همسرم بهترین دوست و مشوق اصلی‌ام در زندگی است که همیشه حمایتم کرده و پیگیر کارهای ورزشی‌ام است.

جوان: در مسابقات لیگ برتر تکواندو شرکت نکرده‌اید؟

خیر. قرار بود برای تهران بازی کنم ولی به دلیل شرایط زندگی‌ام نمی‌توانم بروم.

جوان: از کشورهای خارجی پیشنهادی داشته‌اید؟

خیر.

جوان: وضعیت ورزش بانوان استان کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خداروشکر وضعیت تکواندوی بانوان استان خیلی خوب هست، در رده سنی نوجوانان چند سال پیش بازیکن تیم ملی داشتیم حالا هم در سطح کشور بانوان استان از بهترین‌ها هستند.

جوان: برای کسانی که تازه پای به عرصه تکواندو می‌گذارند، چه توصیه‌ای دارید؟

بر روی اهدافی که تعیین کرده‌اند تمرکز کنند، زندگی بدون حاشیه و سالم، تغذیه مناسب و از همه مهم‌تر، تلاش و تمرینات مداوم.

جوان: آیا برای آینده برنامه‌ای دارید؟

قطعا المپیک پیش‌رو مهم‌ترین برنامه و هدف اصلی‌ من است از حالا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام و روزی 2 نوبت صبح و بعدازظهر مشغول تمرین هستم چون با کمک خدا می‌خواهم دوباره طلا بگیرم.

جوان: از مسوولین کسی سراغتان را می‌گیرد و از شما حمایتی صورت گرفته است؟

متاسفانه مسوولین اصلا به فکر ما نیستند و کسی سراغی از ما نمی‌گیرد، حتی در مراسم تجلیل از قهرمانان پاداش ما که قرار بود سکه باشد را ندادند و به جای آن کارت هدیه دادند و از سکوت ما ناشنوایان سوءاستفاده کردند.

مسئولین شهرستان مریوان حتی بعد از مدال‌آوری در المپیک هیچ گونه حمایتی نکردند، فرماندار و رییس اداره ورزش و جوانان مریوان حتی حاضر نشدند یک دسته گل برایم بیاورند فقط آقای جولایی، مدیرکل ورزش و جوانان استان از بنده حمایت کردند که جا دارد از او تشکر و قدردانی کنم و اینکه امیدوارم مسئولین از ورزشکاران بیشتر حمایت کنند تا آنها هم بتوانند ایران و کردستان را در مسابقات پیروز و سربلند کنند.

گفت‌وگو از: عادل خلیلیان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر