کد خبر: 931401
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
داود عامری
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در پیام، نظرات و پیشنهاد‌های تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند، در این ارتباط لازم است توجه نخبگان را به صورت جدی به این موضوع معطوف داشت تا ان‌شاء‌الله این سند بتواند به افق‌های روشن پنج دهه آینده کشور رهنمون شد.
ما می‌دانیم که اکثر کارشناسان عقیده دارند یکی از دلایل وجود بعضی از مشکلات در کشور، نبود یک برنامه ملی و بومی برای پیشرفت و عدم به‌کارگیری درست همت عمومی در پیشبرد برنامه‌های ملی است، به طوری که به خاطر این آسیب از یک سو برنامه‌های ملی به معنای واقعی کلمه از جامعیت لازم برخوردار نیست و از طرف دیگر در تدوین برنامه ها، مردم و جامعه نخبگی به صورت جدی به کار‌گیری نمی‌شوند و از همفکری و توانمندی‌های آن‌ها استفاده درست به عمل نمی‌آید، در نتیجه، در اجرای آن‌ها نیز ما شاهد همراهی تأثیرگذار مردم و نخبگان با برنامه‌ها و طرح‌های بزرگ نیستیم و این طرح‌ها به یک مطالبه ملی تبدیل نمی‌شود تا مسئولان مجاب به اجرای کامل آن شوند.
از سوی دیگر هنگام طراحی برنامه‌های کلان، مردم یا در جریان قرار نمی‌گیرند یا اینکه ذهنیت روشنی از افق‌های آینده آن و تأثیری که بر زندگی و کشور می‌گذارد، ندارند؛ بنابراین انگیزه و اراده لازم را در نخبگان و قاطبه مردم ایجاد نکرده و مسیر درست گفتمانی را طی نمی‌کند و از فرآیند آن به طور کامل حمایت نمی‌شود. خوشبختانه در خبر‌ها شنیدیم که بعد از چند سال کار مداوم، دبیرخانه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت سندی را منتشر کرد و رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر اهمیت سند و تشکر از فعالان این صحنه در یک فراخوان عمومی از مردم، نخبگان، کارشناسان و دستگاه‌های مختلف درخواست کردند که ضمن نگاه عملیاتی و اجرایی به این سند، با نقد، نظر و پیشنهادات خود این سند را ارتقا داده و به نهایی شدن سند کمک کنند. نکته حائز اهمیت در این بین به منصه ظهور رسیدن یکی از خواسته‌های اساسی جامعه و ورود به مسیر تعامل جدی با نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف در یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است، اتفاقی که شاید غفلت از آن بی تقصیر در حدوث مشکلات موجود نبوده است. این اتفاق خوب را باید نخبگان به فال نیک بگیرند و با جدیت تمام به موضوع ورود پیدا کنند تا ان‌شاءالله سند ملی پیشرفت با جامعیت کافی برای ادامه راه جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به تمدن نوین اسلامی در افق پنجاه ساله فراهم گردد.
هدف از تبیین این مطلب، اشاره به این موضوع است که با فراخوان رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، باب یک رفرم و یک نگرش در استفاده از تلاش‌های ملی برای برنامه‌های راهبردی کشور گشوده شده است که در آن نخبگان جامعه از هر قومیتی و گروهی خود را سهیم در برنامه‌ریزی و در نتیجه مسئول در اجرا خواهند دانست. واقعیت این است که نه تنها یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی مردم و نخبگان هستند، بلکه اصلی‌ترین نقش را برای احیای تمدن نوین اسلامی و مسیر ساخت این تمدن بزرگ بر عهده دارند. امروز می‌توان مدعی شد که با فراخوان رهبر معظم انقلاب و لبیک امت بزرگ اسلامی، این حرکت با پیشگامی نخبگان و اندیشمندان به صورت عملی آغاز شده و با تبدیل شدن به یک گفتمان علمی، مسیر تحقق اهداف را آسان‌تر خواهد کرد.
نکته مهم دیگری که به این نگاه راهبردی مهم توجه دارد، رفع یک نقیصه و دفع یک نقد گا ه مغرضانه نسبت به ایران اسلامی است. ملاحظه می‌گردد که در بعضی از محافل گفته می‌شود که در جمهوری اسلامی، مردم فقط هنگام انتخابات جدی گرفته می‌شوند و پس از آن دیگر در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های رده‌های مدیریتی هیچ نقشی ندارند. بنابراین، با این فراخوان معظم له به صورت عملی و واضح راه ورود نخبگان به تصمیمات مهم باز و راه برون‌رفت از آن به صورت عملی برای مسئولان گشوده شد تا به تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب بتوانند در مسئولیت‌های خود از عقل جمعی و به ویژه نخبگان بهره‌برداری کنند و به تبلیغات مغرضانه در خصوص توجه به خواسته‌های عمومی، به صورت عملی و غیر مستقیم، آن هم از طریق عالی‌ترین جایگاه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شد که نشان از عمق اعتقاد به حضور و اهمیت نظر مردم در نظام مردم‌سالاری دینی است.
پیش‌تر در زمان طرح مسئله اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب به اهمیت گفتمان‌سازی اشاره فرموده بودند. امروز هم باید گفت که برای بهره‌گیری حداکثری از مشارکت نخبگان و اندیشمندان در خصوص ارتقای الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت، بایستی موضوع به یک گفتمان دامنه‌دار و جدی در جامعه علمی و نخبگی کشور تبدیل شود تا از دل این مباحث، بهترین برنامه عملیاتی برای پیشرفت کشور بیرون آید، بنابراین همراهی و تولید مؤلفه‌های گفتمانی علمی از سوی نخبگان یک ضرورت تمام است.
در خصوص مشارکت نخبگان در این امر مهم، باید گفت: خوشبختانه روحیه مشارکت در برنامه‌ها و اهتمام به سرنوشت کشور به اندازه کافی در کشور میان اقشار مختلف وجود دارد، به‌طوری که پیش‌تر نیز شاهد حرکت‌های متعهدانه و دلسوزانه از سوی نخبگان کشور برای اصلاح و پیشرفت امور کشور بوده‌ایم که برای نمونه می‌توان به تلاش‌ها، مشاوره‌ها و نامه‌های اقتصاددانان کشور برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی اشاره کرد.
این امر نشان می‌دهد که زمینه و آمادگی لازم برای همکاری و همراهی در جامعه نخبگی کشور برای کمک به ارتقای این سند بالادستی و رفع نواقص آن و تدوین تدابیر عملیاتی وجود دارد؛ بنابراین جامعه بزرگ نخبگی ایران اسلامی و تمامی کسانی که دل در گرو پیشرفت و رسیدن به افق مطلوب انقلاب دارند، این سند را یک سند راهبردی و مهم تلقی کرده و با تمام قدرت هر آنچه را که برای کمک به ارتقای کیفی سند پایه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت ضروری می‌دانند، ارائه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار