کد خبر: 931405
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
دولت به مسافران آنتالیا ارز مسافرتی اختصاص داد، به مسافران اربعین نه
با آغاز شمارش معکوس روزشمار حماسه پیاده‌روی اربعین و آماده‌شدن عاشقان حسینی برای حضور در این حماسه بی‌نظیر جهانی، کم نیستند افرادی که در خلأ نظارت به دنبال سوء‌استفاده از عاشقان زیارت سید و سالار شهیدان و با انواع و اقسام راهکار‌ها به دنبال کلاهبرداری از زائران اربعین هستند.
با آغاز شمارش معکوس روزشمار حماسه پیاده‌روی اربعین و آماده‌شدن عاشقان حسینی برای حضور در این حماسه بی‌نظیر جهانی، کم نیستند افرادی که در خلأ نظارت به دنبال سوء‌استفاده از عاشقان زیارت سید و سالار شهیدان و با انواع و اقسام راهکار‌ها به دنبال کلاهبرداری از زائران اربعین هستند. در این میان در حالی که تا همین دو ماه پیش ۵۰۰ و هزار یورو ارز مسافرتی دولتی به مسافران کشور‌های خارجی اعم از مسافران تایلند و آنتالیا داده می‌شد، زوار اربعین حسینی که اغلب‌شان از اقشار متوسط و پایین هستند، ناگزیرند دینار مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند؛ بازاری که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و صرافی‌ها با سوء‌استفاده از اشتیاق زوار اربعین دینار را به بالاترین قیمتی که بتوانند و به صورت بسته‌های حداقل ۲۵ هزارتایی و نه بر مبنای تقاضای زوار دینار عراقی به مشتاقان زیارت حسینی می‌فروشند.
امسال هم با تمام چالش‌های اقتصادی و شرایط سخت موجود دل‌های بی‌قرار عشاق امام‌حسین (ع) تنها با طی طریق عاشقی و زیارت اربعین است که آرام می‌گیرد. به همین خاطر هم تاکنون و به‌رغم رشد سه تا چهار برابری هزینه‌های زیارت اربعین حدود یک میلیون نفر از عاشقان حسینی برای نفس‌کشیدن در مسیر کربلا داوطلب حضور در اربعین شده و در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کرده‌اند، اما به موازات عاشقان و اراتمندان حسینی، هستند افرادی که شاید در طایفه یزیدیان جا بگیرند و با سوء‌استفاده از عشق و ارادت مردم به زیارت سیدالشهدا (ع) به دنبال راه‌های تازه‌ای برای کلاهبرداری و سوء‌استفاده از زوار اربعین هستند.
نمونه‌های این کلاهبرداری‌ها را می‌توان در صدور ویزای جعلی و کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ مشاهده کرد؛ موضوعاتی که با هشدار پلیس و مسئولان همراه بوده و نمونه‌اش کشف ۴ هزار ویزای جعلی و مهر‌های جعلی کنسولگری در تهران بود.
 
بلبشو در بازار آزاد دینار
 
اما چالش‌های زوار اربعین تنها گرفتارشدن در دام باند‌های جعل ویزا نیست، هر چند این ماجرا هم بسیاری از زوار را به دردسر انداخته است. عاشقان حسینی که اغلب از طبقات متوسط و ضعیف جامعه هستند برای تأمین دینار مورد نیاز این سفر نیز به چالش خورده‌اند، چراکه امسال با سقوط ارزش ریال زائران ناگزیرند برای این سفر دینار تهیه کنند و ریال به کارشان نمی‌آید.
این در حالی است که پیش از ماجرای سقوط ارزش ریال هم مسافران مکه و کربلا ۲۰۰ دلار و مسافران تایلند و آنتالیا ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی می‌گرفتند. این ماجرا با جایگزینی یورو هم ادامه پیدا کرد، حالا هم با توقف ارز مسافرتی زائران اربعین به دلیل فقدان نظارت بر بازر ارز با مشکل جدی مواجه هستند. برای درک عمق ماجرا کافی است تا سری به بازار ارز بزنید تا دریابید دینار عراقی را نمی‌توان به سادگی پیدا کرد و در صورت پیداکردن صرافی‌های عرضه‌کننده دینار با آشفتگی‌هایی در مدل عرضه یا قیمت‌ها مواجه هستیم. اگر سری به چهارراه استامبول و صرافی‌های این منطقه بزنید، متوجه می‌شوید که بیشتر صرافی‌ها تمایلی به فروش دینار ندارند. چند صرافی عرضه‌کننده دینار با ازدحام زوار اربعین مواجهند؛ صرافی‌هایی که برخی دینار را به قیمت ۱۳ هزار و برخی دیگر ۱۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. علاوه بر این دینار‌ها در بسته‌های حداقل ۲۵ هزارتایی به زوار عرضه می‌شود نه بر مبنای درخواست آنها. این در حالی است که اگر به سراغ سایت بانک مرکزی بروید، در می‌یابید نرخ یکصد دینار عراقی تنها ۳۵۲۵ تومان اعلام شده که حکایت از فقدان نظارت بر روند خرید و فروش دینار است. زوار اربعین حسینی عاشقانه پا در این مسیر گذاشته‌اند و نیازی به حمایت ندارند، اما این مسئله چیزی از وظیفه نظارتی دولت و نهاد‌های مسئول کم نمی‌کند؛ فقدان نظارتی که اربعین را به محفلی برای سوء‌استفاده و کلاهبرداری برخی افراد تبدیل کرده است.
 
دام جعل و کلاهبرداری در مسیر زوار اربعین
 
باند‌های جعل ویزا و کلاهبرداری اینترنتی هم همچنان در کمین زوار اربعین هستند. چند روز پیش که سرهنگ علی مهری، رئیس پلیس آگاهی استان ایلام نیز از افزایش ویزا‌های جعلی در ایام اربعین خبر داد و افزود: مردم برای تهیه ویزا به دفاتر معتبر و رسمی مراجعه و در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. به گفته وی، استفاده از ویزای جعلی جرم است و جاعلان و کلاهبرداران با وعده ویزا‌های ارزانقیمت مردم را اغوا می‌کنند. سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتای نیروی انتظامی هم با اشاره به برخی کلاهبرداری‌های اینترنتی به‌بهانه ثبت‌نام و خرید بلیت برای زوار اربعین حسینی از طریق سایت‌های جعلی گفت: مجرمان با طراحی سایت‌های شبیه سایت‌های اصلی که درگاه‌های بانکی جعلی نیز دارد، اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد کرده و برای اخذ اطلاعات حساب شهروندان مثل رمز عبور و اطلاعات بانکی، کاربران را به صفحات جعلی موسوم به فیشینگ می‌کشانند.
وی به زائران هشدار داد: حتماً به آدرسی که در نوار ابزار آمده توجه کنند، در این آدرس باید از پروتکل https استفاده شده باشد، در غیر این صورت سایت مذکور جعلی است. همچنین در نوار آدرس این وب‌سایت یک علامت قفل شکل است که تمام الزامات و مشخصات سازمان حج و زیارت قابل مشاهده است.
 
ویزای دو ساعته جعلی است!
 
حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز تأکید می‌کند: سامانه سماح تنها مسیر مورد تأیید ستاد مرکزی اربعین برای صدور ویزاست. بعد از تغییرات کاهش ویزا هزینه‌ای که زائران باید بپردازند، ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان هزینه ویزا و ۳۵ هزار تومان هزینه بیمه و خدمات پزشکی که مجموع آن ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان محاسبه شده است.
به گفته وی، افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند، می‌توانند برای ثبت‌نام مستقیماً به ۲۵۰۰ دفتر زیارتی مجاز در سراسر کشور که در تمام طول هفته فعال هستند، مراجعه کنند.
محمدی تأکید می‌کند: هر مسیری به غیر از مسیری که سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام اعلام کرده، غیرقانونی و غیرمجاز است. افرادی هستند که از این فضا و انگیزه مردم سوء‌استفاده کنند و با گرفتن مبلغ ۶۰۰ هزار تومان ویزای دو ساعته صادر می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار