کد خبر: 931407
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
روزگذشته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان گلستان از شهادت و زخمی‌شدن سه محیط‌بان استان گلستان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز خبر داد.
در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان شکارچیان غیرمجاز با محیط‌بانان درگیر شدند و اقدام به تیراندازی کردند که ضمن به شهادت رساندن محیط‌بان تاج‌محمد باشقره، دو همیار و محیط‌بان دیگر را نیز زخمی کردند.
نبود تجهیرات و امکانات این افراد به حدی بود که اگر محیط‌بانان به بی‌سیم مجهز بودند «تاج محمد» به شهادت نمی‌رسید.
پارک ملی یا جنگل گلستان، منطقه حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰گونه گیاهی و ۳۰۲گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در خود جای داده و در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.
متأسفانه بسیاری از پارک‌های ملی با وجود اینکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، هنوز نیروی محیط‌بان به اندازه کافی ندارند و محیط‌بانان هم مجهز به امکانات پیشرفته نیستند.
شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم مینودشت و کلاله هم با تأکید بر اینکه دولت باید لایحه جامعی را برای حمایت از محیط‌بانان به مجلس ارائه کند، تأکید کرد: «در لایحه حمایت از محیط‌بانان تنها معاضدت‌های قضایی دیده شده، بنابراین لازم است دولت لایحه جامع‌تری را ارائه کند که متأسفانه مدیریت بحران در کشور ضعف است. در حالی که باید پیش از بحران تدابیر ویژه را اتخاذ کنیم، اما متأسفانه بعد از بحران به دنبال چاره‌اندیشی هستیم.»
به گفته این نماینده «جای تعجب دارد که مسئولان با وجودی که به اهمیت این پارک و حفظ حیات‌وحش و گونه‌های نادر جانوری به خوبی واقف هستند، اما متأسفانه گامی کوچک برای تأمین امکانات و نیروی انسانی متخصص برنمی‌دارند.»
محیط‌بانان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند و به رغم تمامی وعده و وعید‌ها هنوز شرایط مناسبی ندارند. واقعاً تا چه زمانی محیط‌بانان مظلوم، باید فدای سودجویی و منفعت‌طلبی عده‌ای شوند و جان خود را به علت کمبود تجهیزات و امکانات از دست بدهند.
محیط‌بانان به شدت با کمبود امکانات و تجهیزات روبه‌رو هستند، در حالی که تعداد و امکانات شکارچیان غیرمجاز رو‌به‌روز پیشرفته‌تر و بیشتر می‌شود. مسئولان باید با اتخاذ تدابیر ویژه اعتبار ویژه‌ای را برای تأمین امکانات و به‌کارگیری محیط‌بانان پیش‌بینی کنند.
در حال حاضر تنها ۳ هزار محیط‌بان از ۱۰۰ میلیون هکتار از بهترین عرصه‌های طبیعی کشور محافظت می‌کنند. این در حالی است که تمام اعتبار تخصیص داده شده به حوزه محیط‌بانی حدود ۳ میلیارد تومان است که از این اعتبار گاهی ۳۰ الی ۴۰ درصد و حتی در سال ۹۴ تنها ۵ درصد به محیط بانان اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این گاهی اوقات در طول سال به ازای هر محیط‌بان کمتر از نیم میلیون تومان اعتبار برای تأمین امکانات ارائه می‌شود. دولت تلاش می‌کند تا اقدامات مناسبی را در زمینه حمایت از محیط‌بانان داشته باشد، ولی این اقدامات تاکنون نمود عملی نداشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار