کد خبر: 931569
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
وزات نیرو وارد میدان شود
۱۰۹ روز است که تالاب بین‌المللی هورالعظیم که بخش ایرانی آن هویزه نام دارد می‌سوزد و مسئولان برای خاموش‌کردن آن همچنان تلاش می‌کنند....
میترا شهبازی
۱۰۹ روز است که تالاب بین‌المللی هورالعظیم که بخش ایرانی آن هویزه نام دارد می‌سوزد و مسئولان برای خاموش‌کردن آن همچنان تلاش می‌کنند. با توجه به اینکه هیچ‌کدام از اقدامات انجام شده تاکنون مؤثر واقع نشده است، کارشناسان سازمان حفاظت از محیط‌زیست بارش باران را راهی برای خاموشی کامل آتش عنوان می‌کنند. موضوعی که نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از برنامه‌ریزی‌های تک بعدی گاه و بی‌گاه متولیان، معتقد است که رفع این معضل نیاز به یک اراده جمعی از سوی مسئولان و ورود وزارت نیرو برای تخصیص حق‌آبه تالاب هویزه دارد.

تالاب بین‌المللی هورالعظیم که بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان محیط‌زیست ایران مساحت آن حدود ۱۱۸ هزار هکتار اعلام شده است، در مرز ایران و عراق قرار دارد و حدود یک سوم آن با نام تالاب هویزه در ایران و دوسوم آن نیز در کشور عراق است. گفته می‌شود که این تالاب در گذشته از نظر منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که اکنون این منابع در معرض نابودی قرار گرفته است. وقوع خشکسالی، کاهش ورود آب به تالاب، آتش سوزی‌های گاه و بی‌گاه از جمله عوامل تهدیده کننده این تالاب عنوان می‌شوند.
 
البته مشکلات در محدوده عراقی این تالاب به نسبت بخش ایرانی آن خیلی بیشتر است. تالابی که از ۱۲ تیرماه سال‌جاری در بخش خارجی آن طعمه حریق شد و هنوز که هنوز است بعد از ۱۰۹ روز می‌سوزد و هیچ‌کدام از برنامه‌ریزی‌های مسئولان برای خاموش‌کردن آن مؤثر واقع نشده است. حریقی که دود آن از همان ابتدا شهرستان‌های استان خوزستان از جمله هویزه، سوسنگرد، اهواز و ... را در بر گرفت.

اطفای حریق مؤثر نیست

در ابتدای آتش سوزی‌ها کارشناسان موافقت دولت عراق برای ورود هواپیما‌های اطفای حریق ایران را چاره‌ای برای رفع این معضل عنوان می‌کردند. از همین رو دیپلماسی ایران وارد میدان شد و مجوز به پرواز درآمدن هواپیما‌های هوافضای سپاه را گرفت. خیلی زود با ورود نیرو‌های سپاهی آتش خاموش شد. اما زمان زیادی نگذشته بود که دوباره شعله‌های فروزان آتش از جایی دیگر سربیرون آوردند. آتشی که به دلیل باتلاقی بودن مسیر قابلیت خاموش شدن زمینی آن نبود.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این راستا و در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «با کمک نیرو‌های سپاه، هواپیما‌ها آتش را خاموش کردند، اما با توجه به اینکه این تالاب بین‌المللی پیش از این به واسطه مشکلات بسیاری خشک شده بود، این اطفای حریق دوام زیادی نیاورد.» جواد کاظم نسب الباجی با اشاره به اینکه زمانی این تالاب بین‌المللی سرسبز بود ادامه می‌دهد: «اقدامات غیرکارشناسی برخی از مسئولان همچون وزارت نفت که با خشک‌کردن بخش‌هایی از تالاب سعی در استخراج نفت داشت، منجر به این شد که تالاب هویزه و هورالعظیم به یک کانون ریزگردی بزرگ تبدیل شود.»
 
حالا با هر نسیمی ذرات نرم تالاب از زمین بلند می‌شوند و آسمان خوزستان را به رنگ خاکستری تغییر می‌دهد. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست نتوانستند به خوبی از این گنجینه الهی حفاظت کنند، می‌گوید: «گرد و خاک حاصل از تالاب ۱۲ استان را در بر می‌گیرد و با توجه به بستر خشک آن و وجود نیزار‌های متعدد هر جرقه کوچکی می‌تواند آتش بزرگی را هم برپا کند.»

وزات نیرو وارد میدان شود

با توجه به تداوم آتش‌سوزی‌های هورالعظیم، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خوزستان با اشاره به اینکه تا زمانی که تالاب هورالعظیم در بخش عراق از نظر محیط آبی و بارندگی شرایط مناسبی نداشته باشد، شاهد آتش سوزی و دود در آن خواهیم بود، می‌گوید: «امیدواریم بارندگی‌ها شعله‌های هور را خاموش کند.» در این خصوص نماینده مردم اهواز در مجلس بیان می‌کند: «چندی پیش بارندگی کمی بر روی تالاب صورت گرفت و کمی از داغ هورالعظیم را خنک کرد.»
 
کاظم نسب الباجی می‌افزاید: «برای خاموش کردن این تالاب نیاز به یک اراده جمعی از سوی متولیان استانی و کشوری است.» وی ادامه می‌دهد: «تا زمانی که وزارت نیرو حق‌آبه تالاب را از سد کرخه تخصیص ندهد و در راستای احیای تالاب برنامه‌ای نداشته باشد، باز هم باید شاهد چنین حوادثی باشیم.» لازم به ذکر است که بر اساس گفته این نماینده مجلس سال‌هاست که حق‌آبه تالاب هویزه تخصیص داده نمی‌شود و تنها گاهی مقداری از پساب نیشکر وارد آن می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار