کد خبر: 931700
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
معاون پشتيباني و توسعه منابع وزارت ورزش در گفت‌وگو با «جوان» از برخورد با انحراف در هزينه ارز ثانويه ورزش خبر داد
وزارت ورزش نحوه تخصیص ارز ثانویه در ورزش و نظارت بر هزینه آن را تشریح کرد.
وزارت ورزش نحوه تخصیص ارز ثانویه در ورزش و نظارت بر هزینه آن را تشریح کرد.
ورزشی‌ها هم این روز‌ها مانند سایر بخش‌های کشور مثل تولیدکنندگان و صنعتگران، واژه ارز ثانویه بیشتر از بقیه به گوششان خورده است. بالا رفتن قیمت ارز در ماه‌های اخیر سبب شده تا در ورزش هم مانند سایر بخش‌ها هزینه‌ها چند برابر شود، به خصوص که ورزشی‌ها اعزام‌های بین‌المللی مختلفی را در برنامه‌هایشان در نظر گرفته‌اند که با توجه به نوسانات ارزی باید نسبت به سال گذشته چند برابر هزینه کنند. همین مسئله نیز ورزشی‌ها را به تکاپو انداخته تا از دولت بخواهند آن‌ها هم از ارز دولتی برای اعزام‌هایشان استفاده کنند تا هزینه‌هایشان نسبت به تهیه ارز از بازار آزاد کاهش قابل توجهی داشته باشد.
در همین راستا پس از اینکه دولت برای کالا‌های اساسی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفت برای هزینه‌های ضروری دیگر از ارز ثانویه استفاده می‌شود و ورزش نیز یکی از بخش‌هایی است که با رایزنی‌های صورت گرفته، قرار است از ارز ثانویه استفاده کند، ارزی که با توجه به اختلاف قیمتش با قیمت ارز بازار آزاد می‌تواند در این شرایط بغرنج کمک قابل توجهی به فدراسیون‌های ورزشی کند.
با وجود این، به نظر می‌رسد نامه‌نگاری‌های متعدد سبب شده تخصیص ارز ثانویه به ورزش به کندی صورت گیرد، مانند ارزی که قرار بود به فدراسیون کشتی برای اعزام به مسابقات جهانی تخصیص یابد، اما پس از پرواز این تیم به مجارستان به دست آن‌ها رسید، آن هم با قیمتی نزدیک به ارز بازار آزاد. البته دیروز معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش اعلام کرد که مابه‌التفاوت این قیمت به فدراسیون کشتی پرداخت شده تا آن‌ها از همان ارز ثانویه برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان استفاده کرده باشند. پس از حرف و حدیث‌های فراوان درباره چگونگی تخصیص ارز ثانویه به ورزش بود که دیروز ژاله فرامرزیان، معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در نشستی خبری سعی کرد به ابهام‌های ایجاد شده در این‌باره پاسخ دهد. اختصاص ارز ثانویه به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، فدراسیون‌های ورزشی و همچنین کمک مالی به فدراسیون فوتبال از مهم‌ترین نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.
مدعیان غیردولتی بودن، کمک دولتی می‌گیرند!
با تأیید معاون پشتیبانی و توسعه منابع وزارت ورزش، دولت ۲/۵ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال کمک خواهد کرد، آن هم کمک به فدراسیونی که مسئولانش پس از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بر طبل غیردولتی می‌کوبند تا بگویند مشمول این قانون نمی‌شوند. با وجود این، حالا رسماً تأیید شده که فدراسیون فوتبال که خود را غیردولتی می‌داند، کمک چند میلیون یورویی از دولت دریافت می‌کند.
فرامرزیان دیروز از کمک ۲/۵ میلیون یورویی دولت به فوتبال خبر داد، کمکی که در مراحل پرداخت است: «ما در مراحل پرداخت به فوتبال تعجیل داشتیم. مبالغ را پرداخت کرده و می‌کنیم. برای ارز هم به فدراسیون کمک می‌کنیم تا آن را تهیه کند.» معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش در ادامه تأکید کرد در بحث قرارداد کرش هم دولت به فدراسیون کمک خواهد کرد: «کرش قراردادش را با فدراسیون فوتبال بسته و ما فقط کمک می‌کنیم، یعنی وزارت ورزش صرفاً کمک‌کننده است و فدراسیون فوتبال باید مدیریت کند.» تأیید کمک مالی برای تأمین قرارداد کرش بار دیگر پرده از کمک‌های دولتی به فدراسیونی برداشت که مدیرانش خودشان را دولتی نمی‌دانند.
ارز ثانویه به سرخابی‌ها هم رسید
باشگاه‌های فوتبال به خصوص استقلال و پرسپولیس از جمله تیم‌هایی هستند که برای تأمین ارز قرارداد‌های بازیکنان و مربیان خارجی در هفته‌های اخیر بار‌ها از دولت خواستار ارز ثانویه شده‌اند تا در این زمینه به آن‌ها کمک شود. دیروز فرامرزیان از تخصیص ارز ثانویه به این دو باشگاه خبر داد، خبری که قطعاً سبب کم شدن دغدغه‌های فتحی و گرشاسبی خواهد شد.
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش در گفت‌وگو با «جوان» درباره ابهام‌هایی که پس از نشست خبری وی درباره کمک ۵۰۰ هزار یورویی دولت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وجود غیرقانونی بودن کمک دولت به سرخابی‌ها مطرح شده است، اینطور توضیح داد: «اول اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دو شرکت دولتی هستند. دوم اینکه ما نگفتیم ۵۰۰ هزار یورو کمک می‌کنیم، بلکه با بانک مرکزی هماهنگ کرده‌ایم که دولت ۵۰۰ هزار یورو با نرخ ارز ثانویه به این دو باشگاه تحویل دهد، یعنی قرار است باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مبلغ ریالی ارز ثانویه را پرداخت کنند و در مقابل ارز تحویل بگیرند.»
فرامرزیان البته معتقد است دولت منعی برای کمک به این دو باشگاه ندارد، اما با توجه به مشکلات اقتصادی به آن‌ها کمکی نمی‌شود: «استقلال و پرسپولیس دو شرکت دولتی هستند. هر موقع این دو باشگاه خصوصی شوند شامل قانون مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن کمک دولت به ورزش حرفه‌ای می‌شوند. در حال حاضر هم به‌رغم اینکه دولتی هستند، اما ما با توجه به مشکلات موجود پولی نداریم که به آن‌ها پرداخت کنیم. با این حال این دو باشگاه در سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه دارند، اما با توجه به ابهامی که وجود دارد، تخصیص بودجه برای دو تیم صورت نمی‌گیرد.»
نظارت شدید بر نحوه هزینه ارز ثانویه
نظارت بر نحوه هزینه ارز ثانویه در ورزش از دیگر مواردی است که در شرایط ویژه کشور برای عدم انحراف در هزینه‌کرد آن در بخش‌های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. مسئله‌ای که معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش در این باره به «جوان» اینگونه پاسخ داد: «نحوه و لیست هزینه‌کرد تمامی ارز‌های دریافتی توسط فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها را از مسئولان آن می‌گیریم و از آن‌ها خواسته‌ایم تا هزینه‌کرد‌ها را به صورت
جزء به جزء به ما اعلام کنند و در صورت هزینه ارز ثانویه در مصارف دیگر با مسببان آن برخورد خواهیم کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار