کد خبر: 931709
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
۱۲هزار دانشجوی دانشگاه آزاد نسبت به پذیرش اشتباهی در رشته‌های پزشکی اعتراض کردند
سرپرست تازه دانشگاه آزاد در طول دو ماه سرپرستی‌اش با چالشی مواجه شده که کمتر فکر آن را می‌کرد. طهرانچی که در روز‌های پایانی مرداد امسال پست سرپرستی را تحویل گرفت، حالا باید برای اشتباه در پذیرش ۱۲ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی این دانشگاه تدبیری بیندیشد.
زهرا چیذری
سرپرست تازه دانشگاه آزاد در طول دو ماه سرپرستی‌اش با چالشی مواجه شده که کمتر فکر آن را می‌کرد. طهرانچی که در روز‌های پایانی مرداد امسال پست سرپرستی را تحویل گرفت، حالا باید برای اشتباه در پذیرش ۱۲ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی این دانشگاه تدبیری بیندیشد. وی روزگذشته در ادامه تجمعات اعتراض‌آمیز پذیرفته‌شدگان اشتباهی رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد رسماً هفت نفر از مدیران متخلف این دانشگاه را برکنار کرد تا اوضاع آرام بگیرد. اما با وجود این، اعتراضات پذیرفته‌شدگان اشتباهی همچنان ادامه دارد.
اعلام نتایج کنکور ۹۷ دانشگاه آزاد در مرحله تکمیل ظرفیت بسیاری از مشتاقان رشته پزشکی را هیجان‌زده کرد، چراکه افرادی که خودشان هم فکر نمی‌کردند در دانشگاه قبول شوند در پذیرش تکمیل ظرفیت این دانشگاه پذیرفته شده بودند و این پذیرفته‌شدن در رشته‌های پرطرفدار گروه پزشکی با یک پیامک به داوطلبان اطلاع‌رسانی شده بود و این داوطلبان با پرکردن فرم شماره ۱۵ در مرحله اعلام ذخیره‌ها برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرده بودند و حالا می‌توانستند با در دست داشتن مدارک و صد البته واریز شهریه ثابت برای ثبت‌نام مراجعه کنند، اما پس از مراجعه، ثبت‌نام و دریافت کارت دانشجویی به دلیل کثرت پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی معلوم شد اشتباه صورت گرفته و این افراد نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند! رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضات این افراد در حالی با برکناری مدیران متخلف پیگیری می‌شود که هم اکنون در روز‌های پایانی مهرماه قرار داریم و با سپری‌شدن حدود یک چهارم طول ترم تحصیلی برخی از این دانشجویان که در رشته و دانشگاه‌های دیگر پذیرفته شده‌اند در عمل فرصت ثبت‌نام در دانشگاه را از دست داده‌اند.
 
پذیرش اشتباهی
شهریه‌های نجومی رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد مفاسدی به دنبال دارد. مثلا وقتی به یک داوطلب گفته می‌شود در رشته پزشکی دانشگاه آزاد قبول شده است برای تأمین شهریه شاید منزل خودش را هم بفروشد تا دانشجوی پزشکی شود و وقتی پذیرشش منتفی می‌شود، خانه خودش را هم از دست داده است، اما ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود. به همین خاطر هم در پی این اشتباه دانشگاه آزاد، دکتر حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ناهماهنگی، اختلال و اشتباه در اعلام ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط دانشگاه آزاد اسلامی اینگونه توضیح داد: متأسفانه برخی داوطلبان به اشتباه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پذیرفته‌شده اعلام و ثبت‌نام شدند. در حالی که ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی هر سال، قبل از ثبت‌نام کنکور مشخص می‌شود و امکان تغییر در ظرفیت‌ها پس از برگزاری آزمون وجود ندارد.
وی تأکید کرد: ناهماهنگی ایجادشده ناشی از عدم دقت و اشتباه محاسباتی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز سنجش این دانشگاه است و هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد، چون در مورد ظرفیت‌ها، توافق بین دانشگاه آزاد اسلامی و شورای گسترش وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم که این دانشگاه به درخواست داوطلبان، عادلانه رسیدگی کند.
پس از این ماجرا سرپرست تازه نفس دانشگاه آزاد هم ناگزیر شد درباره اشتباه پیش آمده توضیح دهد: «اتفاقی که در حوزه پزشکی افتاد، منجر به برکناری مدیران ناکارآمد شد و دلیل ایجاد این مشکل آن بود که برخی از واحد‌ها در ظرفیت ذخیره تا جایی که می‌توانستند دانشجو ثبت نام کردند و فقط به منافع واحد خودشان توجه داشتند نه منافع مردم و سازمان.»، اما اظهارات طهرانچی دردی از پذیرفته‌شدگان اشتباهی رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد دوا نکرد و تجمعات گسترده آن‌ها در مقابل واحد‌ها و ساختمان مرکزی این دانشگاه همچنان ادامه دارد.
 
از اینجا رانده و از آنجا مانده
کافی است در میان معترضان بروید تا دریابید اشتباه دانشگاه آزاد برای برخی‌هایشان خیلی گران تمام شده است.
مریم یکی از این افراد است که به خاطر ادامه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه آزاد، رشته پرستاری دانشگاه سراسری را رها کرده و حالا از اینجا رانده و از آنجا مانده شده است. حسین هم داوطلبی است که همین شرایط را دارد با این تفاوت که با منتفی‌شدن تحصیلش در دانشگاه باید به خدمت سربازی برود. این وضعیتی است که کم و بیش مبتلا به همه ۱۲ هزار نفری است که به این ترتیب با تصور ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، اما اشتباهی بودند.
 
تنش در عدالت آموزشی
عزل هفت مدیر متخلف تنها تدبیری است که برای این معضل از سوی مسئولان دانشگاه آزاد انجام شده، اما وضعیت چند هزار داوطلبی که سوژه اصلی این ماجرا هستند، همچنان مبهم باقیمانده است.
یحیی کمالی‌پور عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی معتقد است: دانشگاه آزاد هرچه سریع‌تر با وزارت بهداشت برای افزایش سهمیه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی رایزنی کرده تا وضعیت دانشجویان تعیین تکلیف شود. این در حالی است که این افراد به دلیل نرسیدن به سطح علمی متناسب با رشته‌های دلخواهشان از پذیرفته‌شدن باز مانده‌اند و افزایش ظرفیت پذیرش علاوه بر ایجاد چالش در تنظیم ظرفیت مورد نیاز رشته‌های پزشکی در کشور سطح آموزشی آنان را هم دچار چالش می‌کند و در نهایت برنده این بازی دانشگاه آزاد است، چراکه همه را در مقابل کار انجام شده قرار داده است و با پذیرش چندین برابری دانشجو در رشته‌های گران‌پزشکی پول زیادی را دریافت کرده است. شاید بهترین گزینه پیش رو در این شرایط برای افرادی که در دیگر دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند، این باشد که مهلت تازه‌ای برای ثبت‌نام این افراد در نظر گرفته شود تا هم عدالت آموزشی قربانی نشود و هم این افراد به حقشان برسند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
دانشگاهي كه مدركش در سازمانها ونهادهاي دولتي و غير دولتي پذيرفته نشود که دانشگاه نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار