کد خبر: 931739
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
برخورد سازمان حج و زیارت با دفاتر متخلف
با وجود اینکه ستاد مرکزی اربعین بارها از زایرین اربعین خواسته است که برای ثبت نام به سامانه سماح یا به دفاتر خدمات زیارتی اعلام شده در سامانه سماح مراجعه کنند، اما بازهم برخی از زایرین اربعین در دام دفاتر غیر قانونی، متخلف و سودجو گرفتار می شوند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وزیارت، با وجود اینکه ستاد مرکزی اربعین بارها از زایرین اربعین خواسته است که برای ثبت نام به سامانه سماح یا به دفاتر خدمات زیارتی اعلام شده در سامانه سماح مراجعه کنند، اما بازهم برخی از زایرین اربعین در دام دفاتر غیر قانونی، متخلف و سودجو گرفتار می شوند.

این معدود دفاتر سودجو و متخلف با وعده های ویزای یک روزه ، ویزا با نرخ آزاد و .... از عشق و ارادت زایران سواستفاده می کنند و به خالی کردن جیب مردم و بدبین شدن آنها به دستگاههای دولتی می پردازند.

دفاتر متخلف با ترویج این شایعه که روند ویزا در سامانه سماح یک هفته طول می کشد و با طرح اکاذیب به دنبال اغوا کردن متقاضیان و دریافت مبالغ زیاد از آنان هستند.

عصر روز شنبه ۲۸ مهر ماه من و جمع دیگری از اصحاب رسانه به همراه مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از چند دفتر زیارتی بازدید کردیم.

در این بازدیدها از نزدیک دیدیم که دفاتر خدمات زیارتی به طور جد و با سرعت و دقت خاصی مشغول ثبت نام، دریافت مدارک و تحویل ویزای صادر شده به متقاضیان بر اساس وعده ۷۲ ساعته بودند، و خبری هم از صف و انتظار طولانی نبود.

طبق اظهار برخی از زایرین در سایر استانها، در برخی دفاتر مدت تحویل مدارک تا اخذ گذرنامه ویزا شده، حتی به ۴۸ ساعت هم کاهش پیدا کرده است.

در ادامه بازدیدها، به طور سرزده به یکی از دفاتر نزدیک سفارت عراق رفتیم.

در بدو ورود متوجه شدیم که این دفتر با سوء استفاده از موقعیت نزدیکی به سفارت عراق که هیچ تاثیری در سرعت و زمان صدور ویزا ندارد، بطور غیرمجاز، غیر قانونی و سودجویانه با دو نرخی کردن ویزا با عنوان ویزای سامانه سماح و ویزای یک روزه، بابت هر ویزا مبلغ ۶۳۰ هزار تومان از برخی متقاضیان دریافت می کرد، ضمن اینکه برای دریافت ویزا از طریق سامانه سماح نیز، با تخلفی آشکار مبلغی فراتر از میزان تعیین شده از مراجعه کنندگان دریافت می کرد.

مراجعه بسیار زیاد زایرین به این دفتر متخلف صرفا به تصور اینکه چون نزدیک سفارت عراق قرار دارد، ویزای با زمان زودتری صادر می کند برای ما تعجب برانگیز بود، بخصوص اینکه دفاتر زیارتی مجاز کمی دورتر همه خلوت و روان مشغول فعالیت بودند و بدون معطلی کارهای ثبت نام متقاضیان را راه می انداختند.

این دفتر متخلف گذرنامه بسیاری از متقاضیان را که از چند روز قبل دریافت کرده بود، برای صدور ویزا ارسال نکرده و خود این تعلل نیز برخلاف تصور مردم، باعث طولانی شدن انتظار برای صدور ویزا و نارضایتی متقاضیان شده بود.
متقاضیان نیز بر اساس ادعاهای این دفتر گمان می کردند که ر وند فرایند تعریف شده در سماح باعث این تاخیر شده است اما وقتی مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج وزیارت، پس از شنیدن شکایات تک تک زایران، روند عادی و روان نام نویسی و صدور ویزا را برایشان تشریح کرد، متوجه شدند که این دفتر متخلف برای سودجویی بیشتر باعث این مشکلات شده است.

در همانجا دستورات لازم برای تسریع در صدور ویزای زایرین و برخورد قانونی با دفتر متخلف صادر شد.

همه زایرین حاضر در محل در مواجهه با اصحاب رسانه، خواستار برخورد سریع و جدی عوامل انتظامی و قضایی با متخلفین شدند.

همانگونه که بارها مسئولین ستاد مرکزی اربعین و سازمان سازمان حج و زیارت اعلام کرده اند، نرخ ویزای اربعین به همراه بیمه و خدمات پزشکی، ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان است بنابراین هر شخص یا دفتری که بخواهد مبلغی بیشتر تحت هر عنوانی مثل ویزای سریع و ....دریافت کند متخلف است و مردم نباید به آن اعتماد کنند.

بیش از ۲۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی در سراسر کشور در این ایام به صورت فوق‌العاده به ثبت نام و دریافت مدارک و تحویل ویزا مشغول هستند.

لازم است متقاضیان زیارت اربعین در این ایام به اطلاعیه ها و تاکیدات مسوولان ذیربط توجه ویژه ای داشته باشند تا گرفتار دفاتر و افراد سودجو نشوند.

تنها مرجع رسمی ثبت نام اربعین، سامانه سماح و دفاتر زیارتی مندرج در این سامانه است.

در حال حاضر ثبت نام و صدور ویزای اربعین با سرعت و جدیت در سراسر کشور در حال انجام است و این‌روند بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به طول می انجامد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار