کد خبر: 932772
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۱
نظری بر یادمان زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ مهدی مجدالاسلام نجفی
اثر تاریخی «قبیله عالمان دین» که با محوریت یادمان زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ مهدی مجدالاسلام نجفی، به تشریح حالات برخی عالمان عالی مقام خاندان نجفی پرداخته است.
شاهد توحیدی
اثر تاریخی «قبیله عالمان دین» که با محوریت یادمان زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ مهدی مجدالاسلام نجفی، به تشریح حالات برخی عالمان عالی مقام خاندان نجفی پرداخته، ازجمله آثار مغتنم در شناخت این تبار علمی است. آیت‌الله حاج شیخ هادی نجفی مؤلف این اثر، دردیباچه خود برآن چنین آورده است:

«هرگز گمان نمی‌کردم بر رساله‌ای مقدمه بنویسم که به عنوان یادنامه آیت‌الله والد (طاب‌ثراه) منتشر می‌گردد، ولکن دست تقدیر در این گردون بازی‌ها دارد و انسان همواره باید به تکلیف خود عمل نماید. در هر صورت به پیشنهاد برخی از دوستان بنا شد مجموعه‌ای فراهم آید از شرح حال معظم‌له و نیاکانشان قدس‌سرهم البته به اختصار و ایجاز تمام و بعد از چند ماه تلاش و جمع‌آوری اسناد و مدارک و نسخ این مجموعه فراهم آمد و به نام «قبیله عالمان دین» نامیده شد. این کتاب در هشت فصل عرضه می‌شود:

۱‌- شرح حال آیت‌الله العظمی آقای شیخ محمدتقی رازی‌نجفی‌اصفهانی (حدود‌۱۲۴۸-۱۱۸۵) صاحب «هدایه المسترشدین فی شرح اصول معالم الدین» سر دودمان‌خاندان.
۲‌- شرح حال آیت الله‌العظمی آقای حاج شیخ محمدباقر نجفی‌اصفهانی (۱۳۰۱-۱۲۳۵ ق) معروف به شیخ کبیر صاحب «شرح حجیه المنظنه من هدایه المسترشدین» مؤسس و بانی و واقف مسجد نو بازار اصفهان.
۳‌- شرح حال آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ محمدحسین نجفی‌اصفهانی (۱۳۰۸-۱۲۶۶ ق) صاحب «مجد البیان فی تفسیر القرآن».
۴‌- شرح حال آیت‌الله‌العظمی آقای ابوالمجد علامه شیخ محمدرضا نجفی‌اصفهانی (۱۳۶۲-۱۲۸۷ ق) صاحب «وقایه الاذهان» و استاد مراجع معظم تقلید.
۵‌- شرح حال آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ مجدالدین العماءنجفی‌اصفهانی (۱۴۲۲-۱۳۲۶ ق) صاحب «الیواقیت الحسان فی تفسیر سوره الرحمن».
۶‌- شرح حال آیت‌الله والد آقای حاج شیخ مهدی غیاث‌الدین مجدالاسلام‌نجفی (۱۴۲۲- ۱۳۵۶ ق) قدس‌الله اسرارهم.
۷‌- فیض الباری الی قره عینی الهادی.
اجازه مفصلی است که آیت‌الله والد‌طاب‌ثراه برای حقیر مرقوم فرمود‌اند.
۸‌- فهرس مخطوطات مکتبه آیت‌الله النجفی که به خامه کتابشناس بزرگ شیعه علامه محقق حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سیداحمد حسینی‌اشکوری دامت برکاته تنظیم شده است و به درخواست حقیر برای درج در این دفتر بزرگوارانه آن را ارسال فرمودند.»

همانگونه که اشارت رفت، فصلی از این اثر به بیان حالات آیت الله حاج شیخ مهدی مجدالاسلام نجفی اختصاص یافته است. در بخشی از این یادمان آمده است:
«معظم‌له پس از فوت مرحوم والدشان آیت‌الله مجد العلماء‌نجفی (قدس‌سرهما) از مرحوم علامه محقق استاد سیدمصلح‌الدین مهدوی رحمه‌الله خواستار شدند که شرح حالی از پدر و جدشان یعنی مرحوم آیت‌الله ابوالمجد شیخ محمدرضا نجفی قدس‌سرهم مرقوم فرمایند تا به چاپ برسد. دست تقدیر چنین خواست که این کار قدری به تأخیر بیفتد و برای مراسم اولیه آماده نگردد، ولی آیت‌الله نجفی‌طاب‌ثراه، این بار از مرحوم مهدوی خواستند دامنه تألیف را توسعه دهند و از مرحوم جد امّی اعلایشان آیت‌الله‌العظمی آقای حاج‌شیخ جعفر نجفی کاشف‌الغطاءقدس‌سرهم شرح حال و تراجم‌نویسی را آغاز نمایند و به صاحب «هدایه المسترشدین» و همه فرزندان، نوادگان و وابستگان به بیت صاحب الهدایه بپردازند، به خوبی حقیر که واسطه بین مرحوم پدر و مرحوم مهدوی بودم می‌دیدم که طی تلاشی چند ساله کتابی جامع و کامل فراهم آمد که در نوع خود بی‌نظیر است و یکی از کتب مهم و مرجع شرح حال‌نویسی، تراجم‌نگاری و تاریخ علمی در ایران بلکه در مذهب شیعه است. در این کتاب استاد مهدوی با تلاشی بی‌نظیر تمام زوایای تراجم، شرح حال و تاریخ بیت صاحب هدایه المسترشدین را به شرح و بسط نشسته است و نام کتاب را نیز «بیان سبل الهدایه فی ذکر أعقاب صاحب الهدایه یا تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر» گذاشت...»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار