کد خبر: 932792
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
مستند «روزهای آزادی» قسمت اول
جوان آنلاین: آیا تاکنون اندیشیده‌اید چرا قیمت موز در آمریکا بسیار اندک است؟ قسمت نخست مستند «روزهای آزادی» که به کودتای 1954 آمریکا در گواتمالا می‌پردازد راز ارزان قیمت بودن موز در آمریکا را فاش خواهد کرد. این کودتا به جهت مقابله با تصمیم دولت دموکرات گواتمالا برای ممانعت از استعمار آمریکا و تلاش دولت «خاکوبو آربنز» برای بازپس ستاندن زمین‌های زراعی این کشور از شرکت آمریکایی United Fruit Company انجام شد.
 
آمریکایی‌ها در جریان این کودتا با خباثت و استفاده از ابزار رسانه تلاش کردند با چسباندن دولت «آربنز» به بلوک شرق و کمونیست کودتای نظامی علیه او به راه اندازند تا منافع خود در تجارت موز را حفظ کنند. این کودتا موجب شد سال‌ها تلاش‌ و مبارزه مردم گواتمالا برای پایان دادن به نظام‌های سلطنتی بر باد رفته و بار دیگر کشورشان به مدت چهل سال تحت حاکمیت شاهان بی‌کفایت و استعمار آمریکا قرار گیرد.
 
 
تعداد بازدید : 296
 
مجموعه مستند «روزهای آزادی» که از شبکه مستند سیما پخش می‌گردد، به دخالت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف جهان پرداخته که در اکثر موارد به تغییر حکومت‌های مردمی و پیدایش حکومت‌های سرکوبگر منجر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار