کد خبر: 933040
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
محمدرضا هادیلو
با پایان یافتن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و با نزدیک شدن به سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، دلدادگان امام غریبان راه خراسان را در پیش گرفته و با پای پیاده به دیدار معشوق می‌شتابند. حالا مشهد رنگ و بوی عشق و معرفت ناب زائرانی را می‌گیرد که خدمت به آن‌ها را باید از برکات پروردگار متعال دانست.

بی شک این‌بار ایرانیان تمام سرزمین فارس را به مهمانپذیر بزرگ رضوی تبدیل می‌کنند و برای برگزاری قرار عاشقی مشهدی‌ها تنها نخواهند بود و تمام افراد در هر جایگاه و مقام و مسئولیتی، نام خادم امام رضا (ع) را بر خود می‌نهند. در این هفته، مسلمانان به مهمانی بزرگی دعوت شده‌اند که میزبانشان، شمس‌الشموس است. صاحب خانه‌ای که برکتش روزی ایرانیان و رحمتش آسایش و امنیت است. دست خالی یا دست پر، پای پیاده یا سواره فرقی نمی‌کند اگر میزبان امام رضا (ع) باشد.

همه خادم امام رضا (ع) هستند
با نزدیک شدن به ایام دهه پایانی صفر و حرکت زائران پیاده به سمت خراسان رضوی، نه فقط شرقی‌ترین شهر‌های ایران که تمام شهر‌های ایران، آماده میزبانی از مهمانان حضرت می‌شوند و در این میان، آستان قدس رضوی نیز به منظور ساماندهی و به‌کارگیری خادمان افتخاری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای خدمت به زائران پیاده، از طریق دبیرخانه «کانون خادمیاری فرهنگ زائر و زیارت» و تحت عنوان طرح «همه خادم الرضائیم» نسبت به ثبت‌نام متقاضیان اقدام کرده است.

هر چند رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برنامه‌های استقبال از زائران امام رضا (ع) توسط آستان قدس‌رضوی می‌گوید: «بیش از ۴۰ هزار نفر در طرح «همه خادم الرضائیم» برای خدمت به زائران پیاده در دهه آخر صفر ثبت نام کرده‌اند.»، اما خادم امام رضا (ع) شدن سخت نیست. خادمیاری فقط خدمت در محدوده صحن مقدس نیست و امروز عاشقان ثامن الحجج می‌توانند با تأمین و ارائه هر یک از اقلام و خدمات مورد نیاز زائران شامل کمک به برپایی ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، نذر اقلام مورد نیاز زائران پیاده مانند مواد غذایی، وسایل گرمایشی، پتو، پوشاک، اقلام فرهنگی و هر خدمت دیگر، همچنین ارائه خدمات در ایستگاه‌ها و مسیر‌ها مانند واکس، پذیرایی، خدمات پرستاری و پزشکی، خیاطی، خدمات ویلچر، تعمیرات کفش، آمارگیری و سرشماری، انتظامات مسیر نظافت و نذر مالی برای کمک به ایجاد و تجهیز مراکز پذیرایی و تهیه اقلام مورد نیاز زائران، اسکان زائران در منازل، تأمین خودرو برای انتقال زائران و خادمیاران، مشاور مذهبی، فرهنگی و خانواده، مهدکودک و خدمات فرهنگی و آموزشی به کودکان زائر و خدمات رسانه‌ای نام خود را در لیست «خادمیاران رضوی» ثبت کنند.

دانشجویان در راه خراسان
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) نیز با بیان اینکه دانشجویان سراسر کشور زائر پیاده حضرت امام رضا (ع) می‌شوند، می‌گوید: «امسال برای پنجمین سال متوالی همایش «طریق رضوی» برای دانشجویانی که زائر پیاده حضرت امام رضا (ع) هستند، برگزار می‌شود و هزاران دانشجو پسر از دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با ایام شهادت امام هشتم (ع) با پای پیاده به زیارت می‌آیند. مرتضی رجوعی ادامه می‌دهد: «این برنامه با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با هدف ترویج و گسترش فرهنگ رضوی و استفاده از ظرفیت رویداد ملی مذهبی پیاده روی دهه آخر صفر تدارک دیده شده است. بر همین اساس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب برنامه «طریق رضوی» میزبان ۴۰۰ دانشجویی است که به زیارت می‌آیند.» به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در این برنامه، پیاده‌روی متمرکز دانشجویان پسر به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) در روز سه‌شنبه ۱۵ آبان بعد از اقامه نماز صبح از مُلک‌آباد واقع در ۳۵ کیلومتری مشهد مقدس در جاده نیشابور آغاز می‌شود و در روز ۱۸ آبان پایان می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار