براساس تصمیم وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جدید، مشق شب برای دانشآموزان پایههای اول تا سوم ابتدایی حذف و تکالیف مهارتمحور جایگزین میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش روزگذشته افزود: تراکم جمعیت دانشآموزی در شهرهای بزرگ زیاد است و در بسیاری از شهرهای کوچک مشکل تراکم چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی نداریم و معلمان میتوانند زمان و ساعت آموزشی را به گونهای تنظیم کنند که دانشآموزان داخل کلاس تکالیف خود را انجام داده و بازخورد آن را از معلم دریافت کنند. رضوان حکیمزاده یادآوری کرد، انجام تکالیف در کلاسهای با تراکم کمتر از ۱۵ نفر در صورت تکپایهبودن نیز مجاز است. وی افزود: براساس تصمیم وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جاری برنامه تکالیف مهارتمحور مختص دانشآموزان پایههای اول تا سوم ابتدایی است و دو ساعت آموزشی با عنوان برنامه ویژه مدارس برای مهارتآموزی نیز شامل پایههای چهارم تا ششم و دوره اول متوسطه میشود. «هدف این است که به جای تمرین، تکرار بیهوده و رونویسیهای بیفایده که دانشآموزان انجام میدادند و معلمان هم فقط یک خط روی آن میکشیدند و بازخورد زیادی نمیگرفتند، بچهها به سمت تکالیف مهارتی گرایش پیدا کنند.» حکیمزاده تصریح کرد: نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی اقتضا میکند دانشآموزان تکالیف درسی را در کلاس انجام داده و بازخوردها را از معلم بگیرند و به بردن تکالیف به منزل نیازی نداشته باشند، اما در عین حال اگر قرار باشد تراکم کلاس اجازه چنینکاری را ندهد، این امر باید محدود شود. وی تأکید کرد به هیچوجه نباید از کتابهای کمک آموزشی، کمکدرسی، حلالمسائل، پیکهای آدینه و عناوین مشابه استفاده شود. به گفته وی، در تکالیف مهارتمحور سعی میشود بخشهای مغفول مانده نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی به اجرا درآید؛ زیرا در این ارزشیابی باید دانشآموز طی فرآیند یادگیری، تکالیف درسی را در کلاس درس انجام دهد و بازخوردهای مناسب را از معلم دریافت کند؛ به این معنا که معلم مسئول کنترل بر نظارت و یادگیری دانشآموز باشد نه خانوادهها.