کد خبر: 933076
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
برخی از کشاورزان حین کشت سیب‌زمینی از مواد ممنوعه‌ای مثل اسید استفاده می‌کنند تا محصول بیشتری به دست آورند.
علیرضا سزاوار
برخی از کشاورزان حین کشت سیب‌زمینی از مواد ممنوعه‌ای مثل اسید استفاده می‌کنند تا محصول بیشتری به دست آورند. خطر سیب‌زمینی‌های آلوده را هر چقدر هم که کم باشد، از آنجایی که در سبدغذایی خانوار جایگاه خاصی دارد، باید جدی گرفت. سکوت جهاد کشاورزی هم البته د. راین زمینه قابل توجه است.
عمده این تخلفات از طرف کشاورزان مهاجری انجام می‌شود که برای یک‌سال، زمینی را اجاره می‌کنند و پس از پایان برداشت از آنجا می‌روند، به همین دلیل تبعات اقدام غیرقانونی خود را نمی‌بینند. این عمل به تدریج موجب فرسایش خاک‌شده و بافت خاک را از بین می‌برد؛ از طرفی هم باعث نفوذ این اسید‌ها و سموم به آب‌های زیرزمینی شده و تهدیدی جدی برای سلامتی مردم است. هر ایرانی سالانه چیزی نزدیک به نیم‌کیلوگرم سم با محصولات کشاورزی مصرف می‌کند. حال آنکه جهاد کشاورزی کمتر زیربار این آمار رفته و بار‌ها تأکید کرده است که ایران کمتر از میانگین جهانی در مزارع خود سم استفاده می‌کند. استفاده از این مواد اگر به مقدار لازم باشد مشکلی ندارد، اما بعضی از کشاورزان که سواد کافی ندارند، بیش از اندازه به زمین اسید می‌دهند که این باعث می‌شود ترکیب خاک از بین برود و خاک حاصلخیزی خود را از دست بدهد.
بعضی کشاورزان زمانی که سیب‌زمینی‌ها غده بسته اقدام به دادن اسید به زمین می‌کنند. این مسئله تأثیر مستقیمی روی سیب‌زمینی‌ها دارد و اسید مستقیماً به داخل سیب‌زمینی منتقل می‌شود؛ برخی هم از سر ناآگاهی مقدار زیادی از اسید یا سموم را در چاه آب می‌ریزند یا در استخر مخلوط می‌کنند و به خورد زمین می‌دهند، این خود باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی هم می‌شود.
براساس ماده ٢٨ قانون حفظ نباتات در زمینه امحای محصولات غیرمجاز، اگر محصولی سموم درون آن از حد مجاز بالاتر باشد، وزارت بهداشت موظف است با همکاری شهرداری آن محصول را امحا و از توزیع آن نیز جلوگیری کند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت چنین امکانی برای این دستگاه نیست. ضمن اینکه در هیچ جای دنیا کسی با محصول نهایی مبارزه نمی‌کند و معمولاً از منبع تولید، اصلاحات لازم انجام می‌شود. حال آنکه وزارت جهاد کشاورزی توجه جدی به این موضوع ندارد، براساس آمار‌ها ۹۰درصد سرطان‌های گوارشی در مناطقی از کشور قرار دارد که ۵۰درصد سموم شیمیایی در آنجا مصرف می‌شود که همین مورد در سال ۸۹ تنها در استان کرمان، عامل اول ابتلا به سرطان گوارشی بوده است.
با توجه به اینکه نظام توزیع و فروش کود‌های شیمیایی تحت نظارت دولت انجام می‌شود و در این خصوص به کشاورزان یارانه‌هایی نیز اختصاص یافته است، عده‌ای سودجو از این موضوع سوءاستفاده‌هایی می‌کنند. استفاده از اسید‌های بی‌کیفیت و مضر به دلیل آنکه ارزان هستند، طی این سال‌ها مورد استفاده واقع شده‌اند. این مواد شیمیایی حتی محصولات را در برابر سموم با کیفیت، مقاوم کرده‌اند. بدتر آنکه خود به عامل سرطان و مشکلات بسیار دیگری در بخش کشاورزی کشور تبدیل شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار