کد خبر: 933338
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
شهر شیراز به دلیل توریستی بودن در طول سال همواره علاوه بر شهروندان خود پذیرای گروه زیادی از مسافران داخلی و خارجی است؛ موضوعی که به شدت نیاز این شهر را به داشتن یک سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و منظم آشکار می‌سازد.
محمدرضا سورى
شهر شیراز به دلیل توریستی بودن در طول سال همواره علاوه بر شهروندان خود پذیرای گروه زیادی از مسافران داخلی و خارجی است؛ موضوعی که به شدت نیاز این شهر را به داشتن یک سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و منظم آشکار می‌سازد. از آنجا که داشتن سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از خدمات شهرداری‌ها برای جابه‌جایی ایمن، ارزان، قابل دسترس و راحت شهروندان به شمار می‌آید، اهمیت این موضوع باعث شد تا روزگذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از طراحی مسیر تراموا در این شهر تا بهمن ماه امسال خبر دهد و اعلام کند: «علاوه بر راه‌اندازی تراموا دو مسیر اتوبوس‌های تندرو (BRT) در شیراز پیش‌بینی شده که خط یک آن به طول ۱۷ کیلومتر از ایستگاه مترو شاهد تا پایانه شهید طباعی‌زاده (فلکه قصردشت) و خط دوم نیز به طول ۱۱ کیلومتر از میدان احسان تا پایانه استقلال (عادل‌آباد) امتداد یابد.»

جدا از تردد ساکنان شهر شیراز که موجب شده است این شهر در بیشتر مواقع با ترافیک سنگین خودرو‌ها خصوصاً نوع تک سرنشین آن مواجه شود حضور دائمی گردشگران داخلی و خارجی نیز ازجمله دلایلی است که سبب گره خوردن ترافیک در این شهر شده است. به همین دلیل برخی کارشناسان تنها راه علاج ترافیک را اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در محدوده‌هایی که تردد زیاد است عنوان کردند، اما به دلایل نبود شرایط و زیر‌ساخت‌ها این طرح در شیراز اجرایی نشد، چراکه به گفته برخی از کارشناسان پلیس، اجرای چنین طرحی به انبوهی از زیرساخت‌ها همچون مسیر‌های اتوبوس تندرو، دوربین، پارکینگ‌های پرشمار در نقاط مختلف شهر به ویژه ورودی منطقه طرح ترافیک و... نیاز دارد. از آنجا که طبق تازه‌ترین برآوردها، نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو و بیش از ۱۲۰ هزار موتورسیکلت در شیراز تردد می‌کنند، لذا برای مدیریت تردد این تعداد وسایل نقلیه لازم به اجرای دو موضوع یکی اعمال شدید قانون برای هنجارشکنان ترافیکی در خیابان‌ها و دیگر استفاده از همه ابزار در دسترس برای اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان بود.

گسترش حمل ونقل عمومی تنها راه علاج ترافیک

چند سال قبل بود که مدیران شهری شیراز اعلام کردند برای مدیریت ترافیک شهری نیاز است سیستم حمل‌ونقل عمومی با جدیدترین روش‌ها در این شهر ایجاد شود، لذا در جلسات بعدی مشخص شد ایجاد خطوط تراموا و استفاده از اتوبوس‌های تندرو تنها راه علاج حل گره ترافیکی شیراز است. این مهم باعث شد قرارداد ساخت سیستم حمل‌ونقل عمومی تراموا (واگن برقی) با مشاور داخلی این طرح منعقد شود و پیمانکار آن طراحی مسیر را آغاز کند و از آنجا که این مهم تا بهمن پایان می‌یابد، بنابراین پس از آن بی‌درنگ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأیید این موضوع می‌گوید: «برای ساخت تراموا دو مسیر از سوی مشاور طراحی می‌شود که در مجموع ۳۰ درصد آن به مناطق گردشگری و صنعت توریسم شیراز اختصاص دارد و مابقی سهم قسمت‌های کم برخوردار این شهر شامل مجموعه زندیه، حرم مطهر شاهچراغ (ع) به سمت خیابان شاهزاده قاسم تا استادیوم میانرود خواهد بود.» مجتبی زوربخش با اشاره به اینکه در ساخت تراموا افزون بر بهره‌گیری از مشاور داخلی از مشاوران خارجی نیز به دلیل انتقال دانش آن‌ها استفاده خواهد شد، می‌افزاید: «عملیات اجرای تراموا سریع خواهد بود و به طور متوسط حدود یک پانزدهم مترو برای این کار زمان و هزینه نیاز است، البته نیاز به جا‌به‌جایی تأسیسات در مسیر تردد تراموا نیز هست که این کار هزینه‌هایی را در پی دارد.» این درحالی است که به گفته مدیران شهری شیراز درصورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، طی پنج سال آینده ۱۰۰ کیلومتر خط تراموا در شیراز احداث خواهد شد.

از آنجا که امکان استفاده از خطوط تراموا در تمامی مناطق شهر شیراز امکانپذیر نیست، لذا این مهم موجب شد تا ایجاد خطوط اتوبوس‌های تندرو نیز در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأیید این مهم می‌گوید: «همچنین دو مسیر اتوبوس‌های تندرو (BRT) در شیراز پیش‌بینی شده که خط یک آن به طول ۱۷ کیلومتر از ایستگاه مترو شاهد تا پایانه شهید طباعی‌زاده و خط دوم نیز به طول ۱۱ کیلومتر از میدان احسان تا پایانه استقلال امتداد دارد.»

زوربخش می‌افزاید: «برای خط یک BRT شیراز حدود ۲۴ دستگاه و برای خط دو آن نیز ۳۶ دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده که با بهره‌برداری از این خطوط ۶۰ اتوبوس در این خطوط مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.»
این درشرایطی است که سال گذشته به منظور سهولت در امر حمل‌ونقل عمومی ۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری شد که امسال این اتوبوس‌ها به شهر اضافه می‌شود. همچنین علاوه بر آن قرار است تا پایان امسال قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز منعقد شود. درکنار این امکانات که نقش مهمی در سهولت حمل‌ونقل عمومی در شیراز و جلوگیری از ترافیک دارد هم اکنون اجرای سامانه مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی درون شیراز در حال انجام است و تاکنون این سامانه روی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نصب شده که به دلیل اجرای کامل این سامانه نظارت بر اتوبوس‌های درون شهری شیراز به طور کامل هوشمند خواهد شد، به طوری که در حال حاضر زیرساخت این کار در حال انجام است و در کمتر از دوماه دیگر شاهد تحولی نوین در این زمینه خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار