کد خبر: 933440
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
آمریکا از آغاز انقلاب تاکنون ۳۵بار ایران را تحریم کرده‌است. ۲۴بار توسط دموکرات‌ها و ۱۱بار جمهوری‌خواهان. اوباما با اعمال ۱۱تحریم علیه ایران رکورددار است
جوان آ‌نلاین: مدت نه‌چندان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که رویارویی میان نظام نوپای ایران با ایالات متحده آمریکا درگرفت و تحریم به‌عنوان دم‌دستی‌ترین ابزار این کشور برای فشار به ایران در اولین گام استفاده شد. البته تجربه تاریخی ۴۰ سال گذشته به‌وضوح نشان‌دهنده این امر است که تحریم تنها ابزار نبوده، اما قطعا یکی از پرکاربردترین‌ها بوده و همیشه قبل از اقدامات دیگری مانند حمله مستقیم، تجهیز دشمنان ایران و... برای فشار به ایران و عقب راندن مردم آن به کار رفته است. در این ۴۰ سال ایالات متحده ۶ رئیس‌جمهور را به خود دیده است؛ روسای جمهوری که همواره ایران یکی از محور‌های اصلی کمپین‌های تبلیغاتی‌شان بوده و پس از پیروزی نیز هرکدام‌شان فارغ از وابستگی حزبی تلاش کرده‌اند در افزایش فشار و تحریم‌ها علیه ایران از دیگری سبقت بگیرند. جیمی کارتر دموکرات اولین رئیس‌جمهور است و اولین دستور اجرایی تحریم علیه ایران به امضای وی رسیده است. بعد از او رونالد ریگان و جورج بوش پدر هر دو جمهوری‌خواه بودند و بخشی از تحریم‌های ایران را آن‌ها اعمال کرده‌اند. در دوران بیل کلینتون دموکرات، اما فضا قدری متفاوت می‌شود و با برخی دستورات اجرایی و همراهی‌های کنگره تحریم‌ها به‌روز‌رسانی و به شکل و شمایل جدید و حتی تجمیع‌شده‌ای اعمال می‌شوند.

جورج بوش پسر که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ در کاخ سفید به سر می‌برد تلاش ویژه‌ای را برای تعمیق تحریم‌ها به کار می‌گیرد و با لغو گواهی U-tutn آغازگر مشکلات مهمی در عرصه تبادلات دلاری برای ایران است. اوباما، اما در ایجاد، تمدید و به‌روز‌رسانی تحریم‌ها از دیگر روسای جمهوری آمریکا جلوتر است، در دو دوره ریاست‌جمهوری وی بیشتر تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شود. هنر آخرین رئیس‌جمهور، اما فعلا چیزی بیشتر از بازگرداندن تحریم‌ها نبوده است، هرچند وعده داده که آن‌ها را گسترده کند. آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد بررسی اجمالی، ولی جامع همه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران طی ۴۰ سال گذشته است.


۱۲ نوامبر ۱۹۷۹

اعلامیه شماره ۴۷۰۲ با عنوان «واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران»

بر اساس این اعلامیه وابستگی به واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ایران خلاف امنیت ملی آمریکا تشخیص داده شده است؛ بنابراین رئیس‌جمهور آمریکا در اعلامیه ۴۷۰۲ بیان می‌کند که اعلامیه ۳۲۷۹ مربوط به تنظیم واردات نفت و فرآورده‌های نفتی اصلاح می‌شود و اعلام می‌کند که از ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹ هیچ نوع نفت خام تولیدی ایران، یا مواد نفتی تولیدی از نفت خام ایران در متصرفات و مناطق آزاد آمریکا، اجازه ورود به قلمروی آمریکا را ندارد.


۱۴ نوامبر ۱۹۷۹

دستور اجرایی ۱۲۱۷۰ با عنوان «بلوکه کردن دارایی‌های دولت ایران»

بر اساس این دستور آمریکا اعلام می‌کند که ایران تهدید‌کننده جدی امنیت ملی آمریکاست و با اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی در مورد تهدید ایران به وزارت خزانه‌داری بیان می‌کند که تمام اموال و دارایی‌های متعلق به ایران و بانک مرکزی ایران را که در محدوده صلاحیت آمریکا قرار دارند یا به این محدوده وارد می‌شوند، بلوکه کند. حالت فوق‌العاده علیه ایران در دوره‌های مختلف و توسط روسای جمهور متعدد مجددا علیه ایران اعمال شده است. محتوای تحریمی این دستور بعد از قرارداد الجزایر لغو می‌شود و مجددا در سال‌های بعد از این قرارداد به بهانه‌های دیگر مجددا اعمال می‌شود.

۷ آوریل ۱۹۸۰

دستور اجرایی ۱۲۲۰۵ با عنوان «ممنوعیت معاملات (تراکنش‌های) مشخص با ایران»

بر اساس این دستور اجرایی هرگونه فروش، تامین، عرضه یا انتقال کالا (به جز مواد غذایی و دارویی) توسط کسانی که در صلاحیت قضایی آمریکا هستند از هرکجا به ایران و نهاد‌های ایرانی ممنوع است.
محتوای تحریمی این دستور بعد از قرارداد الجزایر لغو و مجددا در سال‌های بعد از این قرارداد به بهانه‌های دیگر مجددا اعمال می‌شود.


۱۷ آوریل ۱۹۸۰

دستور اجرایی ۱۲۲۱۱ مجددا با عنوان «ممنوعیت معاملات (تراکنش‌های) مشخص با ایران»

بر اساس این دستور اجرایی علاوه‌بر محدودیت‌های قبلی، محدودیت‌های جدیدی در ارتباط نهاد‌ها و افراد آمریکایی با ایرانی اعمال می‌شود و هرگونه اعطای وام، اعتبار، ایجاد سپرده جدید، شرایط ترجیحی تجاری، انتقال و پرداخت وجوه (به استثنای موارد خانوادگی) و درگیری نهاد‌های آمریکایی در حمایت از پروژه‌های صنعتی ایران پس از این تاریخ ممنوع شد. هرگونه واردات مستقیم و غیرمستقیم کالا و خدمات ایرانی از ایران به آمریکا و معامله افرادی که تحت صلاحیت قضایی آمریکا هستند با کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، ممنوع شد.

محتوای تحریمی این دستور بعد از قرارداد الجزایر لغو و مجددا در سال‌های بعد از این قرارداد به بهانه‌های دیگر مجددا اعمال می‌شود.


۱۹ ژانویه ۱۹۸۴

شناسایی ایران به‌عنوان کشور حامی تروریسم

Export Administration Act
محدودیت در صادرات کالا‌های نظامی به ایران



۱۹ ژانویه ۱۹۸۴

شناسایی ایران به‌عنوان کشور حامی تروریسم

Arms Export Control Act
ممنوعیت اعطای وام آمریکا برای صادرات تجهیزات دفاعی به ایران



۱۹ ژانویه ۱۹۸۴

شناسایی ایران به‌عنوان کشور حامی تروریسم

Foreign Assistance Act
ممنوعیت اعطای کمک آمریکا به ایران


۱۹ ژانویه ۱۹۸۴

شناسایی ایران به‌عنوان کشور حامی تروریسم

International Financial Institutions Act
رای منفی آمریکا به وام‌ها در موسسات مالی بین‌المللی به ایران


۳۰ اکتبر ۱۹۸۷

دستور اجرایی ۱۲۶۱۳
ممنوعیت واردات آمریکا از ایران


۲۳ اکتبر ۱۹۹۲

قانون عدم گسترش سلاح‌های
کشتارجمعی ایران و عراق ۱۹۹۲
ممنوعیت صادرات کالا‌های دوگانه به ایران


۱۵ مارس ۱۹۹۵

دستور اجرایی ۱۲۹۵۷
ممنوعیت معاملات آمریکایی‌ها برای توسعه منابع نفتی ایران

۶ می ۱۹۹۵

دستور اجرایی ۱۲۹۵۹
ممنوعیت واردات کالا و خدمات یا تامین مالی آن از ایران و ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در ایران


۵ آگوست ۱۹۹۶

قانون تحریم‌های ایران و لیبی
ممنوعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دنیا در بخش نفت ایران / این قانون در زمان خود اجرایی نشد.
با اصلاحات آن در سایر قوانین از جمله سیسادا برجام متوقف شده است.


۱۹ آگوست ۱۹۹۷

دستور اجرایی ۱۳۰۹۵
توسعه تحریم‌های صادرات و واردات به و از آمریکا در دستورات اجرایی قبل


۱۴ مارس ۲۰۰۰

قانون منع گسترش سلاح‌های کشتارجمعی ایران ۲۰۰۰
ممنوعیت صادرات مواد، تجهیزات و فناوری هسته‌ای یا مواد دوگانه هسته و خدمات مرتبط


۲۴ سپتامبر ۲۰۰۱

دستور اجرایی ۱۳۲۲۴
قرار گرفتن گروه‌های تروریستی و حامیان آن در لیست تحریم/ بنابر این دستور تعداد زیادی از بانک‌ها، افراد و نهاد‌های ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.


۳۰ سپتامبر ۲۰۰۲

قانون پیشگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایران ۲۰۰۲
ممنوعیت کمک‌های آمریکا به آژانس انرژی اتمی برای برنامه‌های ایران


۲۸ ژوئن ۲۰۰۵

دستور اجرایی ۱۳۳۸۲
قرار گرفتن افراد درگیر در برنامه‌های سلاح کشتارجمعی، موشکی و حامیان آن در لیست تحریم/ بنابر این دستور تعداد زیادی از بانک‌ها، افراد و نهاد‌های ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.


۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶

قانون حمایت از آزادی ایران
تحریم انواع مختلف صادرات آمریکا و نیاز به گواهی‌های صادراتی برای صادرات به ایران تبدیل به قانون شد.


۶ نوامبر ۲۰۰۸

لغو گواهی u-turn برای ایران
وزارت خزانه‌داری نیز با صدور بیانیه اعلام کرد لغو مجوز U-TURN، از ۲۰ آبان ۱۳۸۷ (۱۰ نوامبر ۲۰۰۸) اعمال می‌شود. پیش از این عمل موسسات مالی آمریکا می‌توانستند پروسه انتقال پول مشخص را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای ایرانی‌ها انجام دهند، در صورتی که این پرداخت‌ها به وسیله موسسات مالی غیرآمریکایی در فراساحل (غیرآمریکایی) آغاز شده باشد و تنها از طریق سیستم مالی ایالات متحده در مسیر یک موسسه مالی غیرایرانی دیگر برود. در پی این اقدام این مجوز لغو شد.


۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰

دستور اجرایی ۱۳۵۵۳
مسدود کردن اموال برخی افراد در مورد حقوق بشر دولت ایران/ بنابر این دستور تعداد زیادی از بانک‌ها، افراد و نهاد‌های ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.


۲۳ می ۲۰۱۱

دستور اجرایی ۱۳۵۷۴
اختیارات رئیس‌جمهور برای اجرای تحریم‌های گفته‌شده در قانون تحریم‌های ایران ۱۹۹۶ (ISA)، با اصلاحات طبق برجام لغو شده است.


۲۰ نوامبر ۲۰۱۱

دستور اجرایی ۱۳۵۹۰
اختیارات اعمال تحریم مربوط به ارائه محصولات، خدمات، فناوری یا حمایت از بخش‌های انرژی و صنایع پتروشیمی ایران طبق برجام لغو شده است.


۳۱ دسامبر ۲۰۱۱

قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲ (NDAA۲۰۱۲)
بلوکه کردن همه دارایی‌های موسسات مالی ایرانی و تراکنش در دارایی‌ها و سود حاصل از آن برای این موسسات، ممنوعیت انجام تراکنش موسسات مالی دنیا با بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی، ممنوعیت انجام تراکنش برای خرید نفت توسط بانک‌های مرکزی کشور‌ها و موسسات مالی وابسته به آن‌ها مگر در صورت کاهش خرید نفت از ایران/ بر اساس این قانون فروش نفت ایران کاهش یافت.
بخش مربوط به موسسات مالی خارجی و کاهش فروش نفت ایران طبق برجام صرفا برای افراد خارج‌شده از لیست تحریم متوقف شده است.

فوریه ۲۰۱۲

دستور اجرایی ۱۳۵۹۹
اجرای بلوکه کردن اموال دارایی‌های ایران، بانک مرکزی ایران و همچنین موسسات مالی ایرانی طبق قانون NDAA. این دستور در برجام متوقف شد، اما ممنوعیت‌های آن در خود آمریکا پابرجا ماند.


۲۲ آوریل ۲۰۱۲

دستور اجرایی ۱۳۶۰۶
مسدود کردن اموال و جلوگیری از ورود افراد خاص به ایالات متحده در رابطه با نقض حقوق بشر توسط دولت‌های ایران و سوریه


۱ می ۲۰۱۲

دستور اجرایی ۱۳۶۰۸
ممنوعیت تراکنش موسسات مالی با دورزنندگان تحریم‌های ایران و سوریه


۳۰ جولای ۲۰۱۲

دستور اجرایی ۱۳۶۲۲
محدودیت در تراکنش‌های موسسات مالی دنیا با شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش و اجرای قانون NDAA و محدودیت در تراکنش‌های مربوط به بخش پتروشیمی طبق برجام لغو شده است.


۱۰ آگوست ۲۰۱۲

قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه ۲۰۱۲ (ITRSA۲۰۱۲)
توسعه محدودیت‌های قانون NDAA و محدود کردن تسویه پول نفت با نگه داری آن در کشورخریدار و نهایتا گرفتن کالا‌های مجاز از آن کشور و توسعه بخش‌هایی از قانون تحریم‌های ایران به محصولات پتروشیمی و حمل و نقل نفت و اعمال محدودیت‌های بانکی بر خرید فرآورده‌های نفتی توسط ایران و فروش نفت ایران و تحریم‌های حقوق بشری. اجرای بخش ۲۱۲ و ۲۱۳ این قانون مربوط به بیمه متوقف شده است. قسمت‌های مربوط به قانون NDAA نیز صرفا برای افراد خارج‌شده از لیست تحریم متوقف شده است.


۹ اکتبر ۲۰۱۲

دستور اجرایی ۱۳۶۲۸
اختیارات اجرای قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه ۲۰۱۲ (ITRSA۲۰۱۲) و تحریم‌های اضافی. بخش‌هایی از این دستور طبق برجام لغو شده است.


۲ ژانویه ۲۰۱۳

قانون آزادی و مبارزه با سلاح کشتارجمعی ایران (IFCA)
ممنوعیت انجام تراکنش‌های بانکی توسط موسسات مالی بین‌المللی با افراد قرار گرفته در لیست تحریم به واسطه ایران و توسعه تحریم‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل، صنعت نفت، سپاه پاسداران و صداو سیمای ایران
اجرای بخش‌های اصلی و مالی از جمله بخش ۱۲۴۴، ۱۲۴۵، ۱۲۴۶ و ۱۲۴۷ صرفا برای افراد خارج شده از لیست تحریم متوقف شده است.


۳ ژوئن ۲۰۱۳

دستور اجرایی ۱۳۶۴۵
اختیارات اجرای قانون ایفکا و تحریم‌های اضافی از جمله تراکنش‌های بانکی برای صنعت خودرو در ایران
طبق برجام لغو شده است.


۱۸ دسامبر ۲۰۱۵

قانون ویزا
نیاز به اخذ ویزای مجدد آمریکا برای کسانی که در پنج سال اخیر به ایران سفر کرده‌اند.


۱۴ ژوئن ۲۰۱۶

تمدید قانون جامع تحریم‌های ایران
اجرای آن طبق برجام متوقف شده است.


۲ آگوست ۲۰۱۷

قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم (CAATSA)
اعمال تحریم‌های مشابه گروه‌های تروریستی بر سپاه پاسداران و افزایش لیست تحریمی ایران. / بر این اساس دامنه اعمال تحریم‌های بانکی گسترده‌تر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار