کد خبر: 933540
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
در حالی که برخی جریان‌های معاند روز ۱۳ آبــان و روز‌های پس از آن را ایامی قلمداد می‌کردند که قیمت دلار و سکه به شدت افزایش می‌یابد، اما نه‌تن‌ها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه شاخص کل بورس تهران نیز افزایش یافت.
سینا جعفری
در حالی که برخی جریان‌های معاند روز ۱۳ آبــان و روز‌های پس از آن را ایامی قلمداد می‌کردند که قیمت دلار و سکه به شدت افزایش می‌یابد، اما نه‌تن‌ها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه شاخص کل بورس تهران نیز افزایش یافت.
به گزارش «جوان»، بسیاری از رسانه‌های معاند کشور و دلال‌های سازمان‌یافته در بازار ارز و سکه با این توجیه که قیمت‌ها در روز اجرایی‌شدن تحریم‌ها به شدت افزایش می‌یابد، فضای اقتصادی کشور را وارد یک جنگ روانی کردند تا بتوانند با گل‌آلود‌کردن آب به صید اهداف خود مشغول باشند. با این وجود، صدور معافیت‌های تحریمی توسط امریکا برای خریداران نفت ایران و اعلام شکست تحریم‌های امریکا موجب شد تا بهای دلار در کانال دو هفته گذشته خود باقی بماند و خرید و فروش به صورت عادی ادامه داشته باشد. البته سکه طی ۱۰ روز گذشته با افزایش همراه بوده است، ولی جنس این افزایش با افزایش‌های پیشین بسیار متفاوت است و دیگر خبری از پرش‌های نجومی و افسارگسیخته نیست.
گزارش‌های میدانی از بازار ارز حاکی از آن است که روز‌های آرامی در بازار حاکم است و با وجود تلاش دلالان برای افزایش نرخ ارز، تعادل در بازار حکمفرماست. از سوی دیگر بازار سرمایه هم روز‌های خوبی را تجربه می‌کند به طوری که روز گذشته قیمت سهام شرکت‌های خودرویی و بانکی بر خلاف روز یک‌شنبه در مدار رشد قرار گرفت. در عین حال با افزایش قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها، شاخص کل توانست حدود ۱۲۴۱ واحد رشد کند.

در بورس چه خبر بود؟
از لحظه باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل شروع به رشد کرد و توانست با ۱۲۴۱ واحد افزایش تا رقم ۱۸۴ هزار و ۱۵۹ واحدی بالا رود. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌راستا با نماگر اصلی ۳۴۹ واحد رشد کرد و به رقم ۲۸ هزار و ۲۵۰ واحدی رسید.
شاخص آزاد شناور نیز با ۱۵۵۴ واحد رشد به رقم ۱۹۳ هزار و ۹۰۴ واحدی دست یافت. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۸۷۲ و ۲۶۷۴ واحد رشد کرد. بانک ملت، معدنی و صنعتی گلگهر، بانک صادرات ایران و پالایش نفت تهران هر یک به ترتیب ۱۱۰، ۷۱، ۶۳ و ۵۹ واحد تاثیر مثبت روی شاخص‌های بازار سهام داشتند، اما در طرف مقابل نفت بهران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت تبریز هر یک به ترتیب ۳۴، ۲۱ و ۲۰ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند.
در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری قیمت سهم‌ها با رشد همراه بود و اکثراً بیش از ۳ درصد رشد را در این نماد‌ها شاهد بودیم. حتی در تعدادی از نماد‌های بانکی صف خرید قابل مشاهده بود. در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نوسان قیمت سهم‌ها عمدتاً کمتر از ۲ درصد بود. برخی از این نماد‌ها نیز همچون نماد سرمایه گذاری صنعت نفت توانست ۴ درصد افزایش قیمت را شاهد باشد، در عین حال نفت بهران با حدود ۱/۳ درصد کاهش قیمت روبه‌رو شد.
در برخی از روز‌ها در هفته گذشته خودرویی‌ها و بانکی‌ها توانسته بودند شاهد رشد قیمت سهم‌شان باشند، اما از ابتدای هفته گذشته این سهم‌ها و مخصوصاً خودرویی‌ها با کاهش قیمت روبه‌رو شده بودند، اما دیروز فعالان بازار سهام شاهد افزایش فزاینده سهم‌ها در گروه خودرو و ساخت قطعات بودند؛ به طوری که تعداد زیادی از سهم‌های این گروه بیش از ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کردند و بعضاً با صف خرید همراه شد.
اما در گروه استخراج کانه‌های فلزی شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. البته این رشد قیمت‌ها در برخی سهم‌ها کمتر از یک درصد، در برخی حدود ۵/۲ درصد و در اندک سهم‌هایی حدود ۵ درصد بود. ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۹۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳/۲ میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد. همچنین تعداد معاملات این بازار به عدد ۱۳۲ هزار و ۷۱۲ واحدی رسید. آیفکس نیز روز گذشته با ۲۶ واحد رشد توانست بار دیگر از تراز ۲هزار واحدی رد شود و به رقم ۲۰۱۱ واحدی برسد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۳۵۸ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این بازار عدد ۶۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی را رد کرد. همچنین تعداد معاملات این بازار رقم ۹۲ هزار و ۸۴ را تجربه کرد.

بازار ارز راکد است
بازار ارز نیز که روز‌های پر تلاطم را پشت سر گذاشته در آستانه اعمال دور جدید تحریم‌ها فضای با ثباتی را پشت سر گذاشت و عملاً طی دو روز گذشته هیچ جهش چشمگیری نداشته است. بر این اساس تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۱۴ آبان، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها با افزایش۱۲۲ تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۲ هزار و ۲۰۱ تومان رسیده‌است. از سوی دیگر نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به دیروز با افزایش همراه بوده و بانک‌ها هر یورو را تا ۱۴ هزار و ۳۰ تومان خریداری کردند. این در حالی است که دو روز قبل و روز آغاز مرحله جدید تحریم‌ها، نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها به ترتیب ۱۲ هزار و ۲۰۱ و ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.
این شعب همچنین در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشور‌های همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف هزار یورو به سایر کشور‌ها ارائه می‌کنند که قیمت این ارز نیز در شعب ارزی بانک‌ها با احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

صرافی‌ها با نرخ معقول معامله می‌کنند
در بازار آزاد ارز نیز قیمت‌ها بدون هیچ جهش چشمگیری توسط صرافان معامله شد. این در حالی است که یکی از صرافان فعال در بازار ارز با اشاره به شایعات مطرح شده مبنی بر بازگشت گرانی به این بازار گفت: به نظر می‌رسد این فعالیت‌های منفی از جانب عده‌ای در خارج از کشور تغذیه می‌شود، زیرا بازار ارز این روزها، جو شلوغی را مشاهده نمی‌کند و صرافی‌ها نیز با نرخ‌های کاملاً معقول در حال معامله هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به تجربه این جانب در بازار ارز، دیگر شاهد روند صعودی قیمت ارز نخواهیم بود؛ چراکه آن اضطراب موجود در بازار نیز بیشتر بر پایه مانُور جنگ روانی ایجاد می‌شد. همچنین شایان ذکر است که نظارت جدی و دقیق بانک مرکزی، بر میزان عرضه و تقاضای بازار آزاد ارز این جرئت را از برخی سودجویان گرفت تا با دستکاری نرخ‌ها به صورت دلخواه موجب برهم زدن بازار ارز باشند.

بازار‌های مختلف کشش افزایش قیمت ارز را ندارند
همچنین حسین مختاریان، کارشناس اقتصادی از مثبت بودن تغییرات بازار ارز خبر داد و بر عدم کشش بازار‌های مختلف از افزایش قیمت ارز تأکید کرد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییرات پیش آمده در بازار ارز گفت: این تغییرات مثبت بوده و بانک مرکزی با سیاست‌های خود توانسته بازار را در این نقطه به تعادل برساند و توانست با مدیریت منابع ارزی شرایط بحرانی را که ناشی از فعالیت دلالان بود، کنترل کند. مختاریان با تأکید بر عدم کشش بازار‌های مختلف از افزایش قیمت ارز خاطر نشان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی با افزایش قیمت ارز، بازار‌های مختلف امکان فعالیتشان کاهش می‌یابد و بانک مرکزی توانسته با مداخله به موقع جلوی این اتفاق را بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
واقعا دلار14 هزار تومانی معنایش ارامش در بازار است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار