کد خبر: 933928
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
بخشی از فرمایشات آیت الله فاطمی‌نیا درباره تقلید
من می‌خواهم بالای این دکل‌های برق بروم و در مورد آن‌ها تحقیق کنم. بسیار خوب، جنازه‌ی من پایین می‌افتد! بچّه‌ها برای بازی رفتند خدا می‌داند پرت شدند و سوختند، شوخی نیست. امّا متخصّص می‌داند چه کار کند، کار او این است، رشته‌ی برق خوانده است.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: آنچه در ادامه آمده، بخشی از فرمایشات آیت الله فاطمی‌نیا(حفظه الله) درباره بحث تقلید ایراد شده در پنجاه و یکمین جلسه سیری در صحیفه سجادیه در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ است که توسط کانال تلگرامی استاد پیاده سازی و تنظیم شده. در این بخش استاد به معنای واقعی و محاوره‌ای تقلید می‌پردازند. متن کامل فرمایشات استاد در ادامه از نظر می‌گذرد:

شخصی پرسیده بود: شما از چه کسی تقلید می‌کنید؟ با تمام غرور گفته بود: تحقیق نه تقلید! چقدر خوب است! تحقیق نه تقلید، یعنی چه؟ پس معنی تقلید را نمی‌داند، اگر بداند این حرف را نمی‌گوید. اوّلاً تقلید یعنی چه؟ ریشه‌ی عرفان عمل به شریعت است، بدون عمل به شریعت اصلاً عرفان نمی‌شود. این‌که می‌گویند طریقت و شریعت مثل سرکه و عسل که سنکنجبین می‌شود به هم ممزوج هستند. اگر فکر کردی که این‌ها از هم جدا می‌شوند اشتباه کرده‌ای، این‌ها در دل و بطن همدیگر هستند. من نمی‌خواهم وارد آن مباحث بشوم، امّا حالا می‌خواهم به شما بگویم این آقا یا این خانم که این مطلب را بیان کرده است آیا این عمر را داری؟ بالاخره در رشته‌ای درس خواندی موفّق باشی. مهندس هستی، متخصّص هستی، پزشک هستی، هرچه هستی خدا تو را سلامت بدارد، امّا الآن در این برهه از زمان که باقی است آیا تو می‌توانی در مورد مسائل شرعیه‌ی خود تحقیق کنی؟ این‌طور که تو مجتهد می‌شوی. آیا این عملی است؟ امروز نماز ظهر و عصر و امشب نماز مغرب و عشا را می‌خواهی بر چه مبنایی بخوانی؟ شما که گفتید تحقیق نه تقلید! آیا در مسائل عرفانی خودت می‌خواهی تحقیق کنی؟
 
هر کسی را بهر کاری ساختند
 
من می‌خواهم بالای این دکل‌های برق بروم و در مورد آن‌ها تحقیق کنم. بسیار خوب، جنازه‌ی من پایین می‌افتد! بچّه‌ها برای بازی رفتند خدا می‌داند پرت شدند و سوختند، شوخی نیست. امّا متخصّص می‌داند چه کار کند، کار او این است، رشته‌ی برق خوانده است. خیلی راحت رسیدگی می‌کند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید و پایین می‌آید. من می‌گویم: خیر، من می‌خواهم خودم تحقیق کنم. بسیار خوب، برو مثل گوشت کوبیده پایین می‌افتی.
 
معنای محاوره‌ای تقلید

حالا این‌جا می‌خواهم بگویم تقلید که می‌گویند یک عرف محاوره‌ای داریم که مثل این است که انسان تقلید کسی را بکند، مثل او حرکت کند، یا مثلاً می‌گوییم من تقلیداً نمی‌گذارم این‌جا می‌خواهم مثل فلان شخص بشوم. این عرف محاوره‌ای است. باید ببینیم تقلید یعنی چه؟ چون این‌جا با این لغت کار داریم. حتّی من دیدم در ایران می‌گویند زینت آلات بدلیجات، مثلاً من ندیدم، ولی شنیدم که خیلی زیبا مثل اصل زینت آلات درست می‌کنند و فقط اهل خبره می‌فهمند این زینت آلات بدلی است. خوب است، بالاخره این خانم بدون این‌که پول‌های نجومی هم خرج کرده باشد زینت پیدا می‌کند. کار خوبی است، هر کسی این کار را انجام می‌دهد خوب است. من در بلاد عربی زیاد بودم. آن‌جا در تابلو‌های خود می‌نویسند «المجوهرات التّقلیدیّه» رسماً به این شکل می‌نویسند. ما می‌گوییم بدلیجات، ولی آن‌ها این‌طور می‌گویند «المجوهرات التّقلیدیّه» یعنی این‌ها زینت آلات تقلیدی است، واقعی نیست، شبیه این‌ها است. اگر بگوییم یک معنا برای آن وجود دارد. یا می‌گوییم اصلاً معنای لغوی نیست معنای محاوره‌ای است اگر لغوی هم باشد یکی از معانی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر