کد خبر: 934028
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
الحدیده کانون درگیری‌های یمن در 20 روز مانده به مهلت آتش‌بس امریکا
نبرد بر سر الحدیده در سواحل غربی یمن به اوج خود نزدیک می‌شود؛ ائتلاف سعودی و اماراتی درصدد است قبل از پایان مهلت ۳۰ روزه وزیر دفاع امریکا این شهر بندری را به تصرف خود درآورد
محمد بابايی
نبرد بر سر الحدیده در سواحل غربی یمن به اوج خود نزدیک می‌شود؛ ائتلاف سعودی و اماراتی درصدد است قبل از پایان مهلت ۳۰ روزه وزیر دفاع امریکا این شهر بندری را به تصرف خود درآورد، اما به نظر می‌رسد برای انصارالله این شهر حیاتی‌تر و بزرگ‌تر از آن است که سقوط کند.
درگیری‌های سنگین و فشرده بین نیرو‌های ائتلاف سعودی و اماراتی تحت حمایت امریکا با نیرو‌های دولتی و مردمی یمن در سواحل غربی یمن روز گذشته نیز ادامه یافت. در حالی که رسانه‌های نزدیک به ائتلاف از پیشروی مهم نیرو‌های سعودی و اماراتی گزارش می‌دهند، اما یمنی‌ها این ادعا‌ها را رد می‌کنند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم‌پیمان انصارالله در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های متجاوز عربی در عملیات ساحل غربی یمن تلفات زیادی داده‌اند و ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند تعداد زیادی از آن‌ها را از پای درآورند. تعداد کشته‌ها و زخمی‌های ائتلاف متجاوز عربی در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۸۰ تن رسیده است که ۱۳ تن از آن‌ها جزو فرماندهان گردان‌های مهاجم هستند.
تشدید حملات ائتلاف سعودی به الحدیده پس از اظهارات کم‌سابقه مقامات دفاعی و دیپلماتیک امریکا صورت می‌گیرد. ۸ آبان جیمز ماتیس، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجه اعلام کردند جنگ یمن باید تمام شود. وزیر دفاع امریکا صریح گفت: این جنگ باید در عرض ۳۰ روز تمام شود. این اظهارات مقامات امریکایی به نوبه خود پس از قتل شنیع و فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مطرح شدند. منتقدان معتقدند قتل خاشقجی باعث شده ماهیت واقعی رژیم سعودی آشکار شود و در نتیجه هزینه‌های حمایت آشکار امریکا از عربستان در جنگ یمن برای واشنگتن افزایش یابد.
از آن روز حملات نیرو‌های اماراتی و سعودی به بندر الحدیده افزایش قابل‌توجهی یافته است.
تشدید حملات ائتلاف سعودی و اماراتی برای تصرف این شهر در حالی است که آن‌ها حدود پنج ماه قبل با حمایت گسترده غرب و حتی رژیم صهیونیستی عملیات گسترده‌ای را برای اشغال این شهر بندری آغاز کردند، اما با شکست مواجه شدند. در آن زمان رسانه‌های اماراتی چندین بار مدعی تسلط نیرو‌های ائتلاف بر فرودگاه الحدیده شدند، اما خیلی زود مشخص شد بیشتر جنگ روانی است و واقعیت نداشته است. به نظر می‌رسد ائتلاف از این تاکتیک بار دیگر استفاده می‌کند. رسانه‌های نزدیک به ائتلاف در چند روز اخیر تلاش کرده‌اند القا کنند در آستانه تصرف الحدیده هستند. سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد که نیرو‌های متجاوز به هیچ پیشروی در این منطقه دست نیافته و ارتش یمن تمامی تلاش‌های آن‌ها را ناکام گذاشته است.
به نظر می‌رسد امارات و عربستان سعودی تلاش می‌کنند در مهلت تعیین شده امریکا الحدیده را به کنترل خود درآورند و برای رسیدن به این هدف ارتش بزرگی جمع کرده‌اند که بنابر گفته مقامات یمنی برای اشغال ۱۰ کشور کافی است. سرلشکر «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن، عصر شنبه گفت: «دشمن برای عملیات اخیر در جبهه ساحل غربی، نیرو و تجهیزاتی برابر با نیروی موردنیاز برای اشغال ۱۰ کشور بسیج کرده است.»
الحدیده مهم‌ترین مسیر دسترسی انصارالله به دریا محسوب می‌شود و بیش از ۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه برای مناطق جنگ زده یمن از این شهر می‌گذرد. ناظران معتقدند سقوط این شهر می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای مقاومت یمن داشته باشد و به همین دلیل انصارالله تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد متجاوزان بر این شهر مسلط شوند. «محمد عبدالسلام»‌سخنگوی جنبش انصارالله با تأکید بر اینکه مردم یمن با مقاومت خود طی چهار سال جنگ، معجزه واقعی آفریدند، تأکید کرد: «مردم یمن با دفاع همه‌جانبه از بندر الحدیده، بار دیگر ثابت کردند که یمن گورستان متجاوزان است.»
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ائتلاف امریکایی، انگلیسی، اسرائیلی با همراهی مزدوران داخلی و خارجی و تروریست‌های داعش و القاعده و میلیارد‌ها دلار هزینه و پشتیبانی هوایی، دریایی، زمینی، تدارکات و تجهیزات بی‌شمار در برابر مقاومت مثال‌زدنی مردمی که با توکل بر خدا معجزه واقعی خلق کردند، نتوانستند پس از چهار سال تجاوز به هیچ یک از اهداف خود دست یابند.»

آمادگی عصائب برای حضور در یمن
جنبش عصائب اهل‌الحق، از گروه‌های زیرمجموعه حشدالشعبی عراق تهدید کرد که گروه‌هایی از جوانان داوطلب برای دفاع از ملت یمن در برابر ائتلاف سعودی تشکیل خواهد داد. به گزارش روسیاالیوم، عدی عواد، نماینده فراکسیون «صادقون» وابسته به جنبش «عصائب اهل‌الحق» در پارلمان عراق تهدید کرد که این جنبش گروه‌هایی متشکل از جوانان داوطلب برای دفاع از غیرنظامیان یمن در برابر نیرو‌های ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان تشکیل خواهد داد. وی در ادامه افزود: اقداماتی از سوی اعضای پارلمان عراق برای درخواست از دادگاه‌های بین‌المللی به منظور اتخاذ تدابیر قانونی علیه کشور‌هایی که در یمن جنایات ضد بشری مرتکب می‌شوند، انجام می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
قصاابان کودک کش امریکایی و سعودی های نامرد ومزدوران اماراتی مردمی را بجرم استقلال خواهی میکشند کودکان بی پناه از فرط گزسنگی جان میدهند ودنیا نظاره گر است.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
دولت امریکا با حمایت غیرمنطقی از عربستان سعودی کودک کش واقعیت چهره اش را نشان داده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار