کد خبر: 934477
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
امام جمعه اصفهان:
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیران برای نگهداری و توسعه موقوفات گفت: احیاء و توسعه موقوفات یکی از اصلی ترین وظایف مسئولان اوقاف به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و جمعی از مدیران این سازمان در شهرستان ها به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: مسئولان اوقاف باید بتوانند موقوفات را توسعه دهند چراکه زنده کردن موقوفات و نگهداری از آن کار بسیار ارزشمندی است.
وی افزود: خداوند متعال برای فرد واقف، رشد معنوی ایجاد می کند و در مقابل، مسئولان باید این موقوفات را توسعه دهند، می توان از ظرفیت خیران در این زمینه استفاده کرد، بدون شک، کسی که برای رضای خدا پول خرج می کند از فردی که به کارهای مستحبی دیگر همچون نماز خواندن می پردازد، ارزشمندتر است.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که مزارع و یا زمین هایی که موقوفه هستند، بر اساس نیّات واقفین، آباد شود، برای این کار می توان از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کرد و این زمین ها را اجاره داد تا آباد شوند و به مردم خدمتی ارائه شود.
وی با بیان اینکه بر اساس روایات، صدقه یعنی هر کار خیری که برای خدا انجام بگیرد، گفت: اگر کسی، کار خیری را انجام دهد، خداوند ده برابر به او پاداش می دهد اما قرآن کریم درباره انفاق در راه خدا به صراحت بیان می کند که 700 برابر پاداش می دهد.
دریافت سند مالکلیت 10 هزار رقبه در استان اصفهان
در ابتدای این دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه قرآنی، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت دارد، اظهار داشت: امام زمان(عج الله تعالی فرجه) صاحب اصلی موقوفات و نذورات امام زادگان است.
حجت الاسلام والمسلمین رضا صادقی افزود: در زمان شاه، خیلی از موقوفات زیر نظر یک وزارتخانه همراه با سایر موضوعات همچون بهداشت و درمان و غیره قرار گرفته بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موقوفات، توسط آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و غیره مورد استفاده قرار گرفت که در سال های اخیر با امضاء تفاهم نامه های مختلفی میان اوقاف و سایر دستگاه ها موقوفات احیاء شده است.
وی با بیان اینکه با امضاء تفاهم نامه میان اوقاف و سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، تثبیت مالکیت موقوفات انجام شد، گفت: در 5 سال اخیر به اندازه 35 سال گذشته، سند موقوفات اخذ شده است و امروز تقریباً 10 هزار رقبه استان اصفهان، دارای سند مالکیت است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به امضاء تفاهم نامه دیگر میان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان اوقاف عنوان کرد: خیلی از قنوات موقوفه از بین رفته بود و یا منابع طبیعی ادعای مالکیت داشت، در حالیکه گذشتگان ما آن را وقف کرده بودند و آثار وقف موجود است؛ 12 هزار و 500 هکتار در سراسر استان مورد اختلاف، اوقاف و منابع طبیعی بود که حدود 5 هزار و 500 هکتار سهم وقف احیاء شد.
وی با اشاره به قرارگرفتن برخی از امامزادگان در جوار منابع ملی گفت: قرار شد با همکاری منابع طبیعی از 5 تا 15 هکتار از اراضی برای توسعه امامزادگان واگذار شود که این موضوع برای 49 امامزاده در سراسر استان اصفهان در حال پیگیری است که برخی از آن به اتمام رسیده است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به ضرورت ایجاد منابع پایدار برای اداره کردن امامزادگان ادامه داد: ما تلاش کردیم که برای امامزادگان رقباتی وجود داشته باشد که برای اداره امورات جاری امامزاده نیازی به کمک خیران نداشته باشد، برای مثال در امامزاده آقاعلی عباس هتلی به همراه بازارچه و درمانگاه با کمک خیران ساخته و افتتاح شد.
وی با بیان اینکه اجرای نیات واقفین یکی از اولویت های سازمان اوقاف است، یادآور شد رهبر معظم انقلاب فرمودند باید نیات واقفین انجام شود تا مردم آثار و برکات وقف را ببینند و نسبت به وقف تشویق شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری 165 مورد وقف جدید در استان اصفهان انجام شده است، گفت: وقف روضه خوانی برای سیدالشهداء در مقطعی اوج گرفته بود اما برای قرآن، وقف کمتری داشتیم که امسال 20 مورد وقف قرآنی در حوزه تفسیر، حفظ و قرائت قرآن کریم انجام شده است.
وی بیان کرد: اعزام 2 هزار و 218 نفر مبلغ برای امامزاده های سراسر استان، راه اندازی 341 مرکز قرآنی در امامزادگان، پاسخگویی به مسائل و مشکلات مردم توسط بازرسی اداره کل، فعالیت اداره تحقیق اوقاف بر روی شجره نامه ها، دقت بر انجام هزینه ها بر اساس نیت واقفین، پخش مستقیم تلاوت قرآن کریم در شبکه های قرآن، افق، 3 و اصفهان در ماه مبارک رمضان، تمدید اجاره نامه 6 هزار و 400 رقبه در 6 ماه گذشته و ساخت و ساز و آیینه کاری 13 هزار متر مربع در بقاع متبرکه از جمله اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه در استان اصفهان است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: امسال 249 هزار نفر در کل کشور در آزمون حفظ شرکت کردند که در استان اصفهان بیش از 11 درصد در آن شرکت کردند، همچنین 31 هزار نفر در مسابقات قرآنی مرحله شهرستانی شرکت کردند و 570 نفر از این تعداد، به مرحله استانی راه یافتند و در نهایت 45 نفر به مرحله کشور اعزام شدند، متأسفانه در قسمت برادران رتبه ای برای مسابقات بین المللی نداشتیم اما در قسمت خواهران 3 یا 4 نفر برای شرکت در مسابقات بین المللی رتبه کسب کردند.
وی خاطرنشان کرد: کاروانسراها و آب انبارهای موقف در سراسر استان تبدیل به مکان های متروکه شده بود که 12 مورد از کاروان سراها راه اندازی و به هتل های سنتی تبدیل شده است یا آب انبارها به کافه هایی برای پذیرایی از گردشگران تغییر کاربری داده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی عنوان کرد: امسال 25 هزار بسته خشکبار توسط خانواده شهدا تهیه و در میان زائران اربعین حسینی در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان توزیع شد، همچنین در سال های گذشته زائران در مرز چزابه مشکل سرویس بهداشتی داشتند که امسال 6 کانتیر مجهز به سرویس بهداشتی و روشویی با هزینه هر کدام 32 میلیون تومان در راستای نیات واقفین خریداری شد همچنین 2 کانتینر حمام خریداری و به مرز چزابه منتقل شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار