کد خبر: 934595
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
وزارت خارجه ترکیه:
وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه اظهارات جدید دولت عربستان درباره قتل جمال خاشقجی اقدامی مثبت، اما ناکافی است، خواستار انتشار جزئیات تحقیقات و اشتراک‌گذاری آن با آنکارا شد.
وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه اظهارات جدید دولت عربستان درباره قتل جمال خاشقجی اقدامی مثبت، اما ناکافی است، خواستار انتشار جزئیات تحقیقات و اشتراک‌گذاری آن با آنکارا شد. رویترز هم اعلام کرد که سعود القحطانی متهم به قتل خاشقجی همچنان آزاد است و محرمانه به کارش ادامه می‌دهد.
دولت ترکیه که در مورد مسئله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول انعطاف نشان نداده همچنان به افشای جزئیات این ماجرا از سوی سعودی‌ها تأکید دارد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه درباره بیانیه جدید رژیم سعودی گفت: «از نظر ما این اظهارات مثبت بود، اما کافی نبود. طرف سعودی باید جزئیات تحقیقات خود را با دفتر دادستانی ترکیه به اشتراک بگذارد». چاووش اوغلو در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی تی‌آر‌تی تأکید کرد: «ما می‌دانیم که این قتل طرح‌ریزی شده بوده و این خبرنگار کشته و سپس جسدش قطعه قطعه شده است». چاووش اوغلو تأکید کرد: «مظنونان دستگیر شده در عربستان باید در ترکیه محاکمه شوند. آنکارا می‌خواهد ریاض معلوم کند که چه کسی دوم اکتبر دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. من می‌خواهم بگویم برخی اظهارات راضی‌کننده نبود، هنوز آمر اصلی قتل و عاملان اصلی مشخص نشده‌اند. روند بررسی و تحقیقات نباید در این مرحله بسته شود». دادستانی عربستان روز پنج شنبه درباره جزئیات قتل جمال خاشقجی گفت که ۲۱ تن در این رابطه دستگیر شده‌اند که ۱۱ تن از آن‌ها متهم به مشارکت در قتل هستند و پنج تن به اعدام محکوم شده‌اند. مقامات ترکیه بار‌ها گفته‌اند که عاملان این قتل باید در ترکیه محاکمه شوند و عربستان سعودی باید این افراد را به آنکارا تحویل دهد. روزنامه حریت، دیروز گزارشی درباره کشف فایل صوتی دوم مربوط به قتل خاشقجی منتشر کرد و نوشت: «آنکارا یک فایل صوتی ۱۵ثانیه‌ای از مکالمه اعضای تیم ترور درباره نحوه کشتن خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول در اختیار دارد.»
از زمان قتل جمال خاشقجی، مقام‌های ترکیه افشاگری‌های متعددی در این باره انجام داده‌اند که به فشار بین‌المللی گسترده علیه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد پرنفوذ آن انجامیده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته در سخنانی گفت که شواهد مربوط پرونده قتل خاشقجی را به مقامات کشور‌های غربی ارائه داده است و باید هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنند. اردوغان بدون نام بردن از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، گفته است که مقامات ارشد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده‌اند و خواهان تنبیه مقامات سعودی از سوی غربی‌ها است. در شرایطی که ترکیه از بیانیه دادستانی کل عربستان متقاعد نشده است، اما کاخ سفید باز هم در حمایت از سعودی‌ها، گفته است که بیانیه روز پنج شنبه دادستانی کل سعودی در خصوص پرونده قتل خاشقجی، یک گام اولیه خوب بوده است.
درحالی که مقامات سعودی مدعی هستند که عاملان قتل خاشقجی دستگیر شده‌اند، اما گزارش رسانه‌ها حاکی از این است که این عناصر به اصطلاح خودسر همچنان آزاد هستند و به کارشان ادامه می‌دهند. خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، به نقل از چهار منبع در منطقه خلیج فارس نوشت: «سعود القحطانی مشاور سابق دفتر پادشاهی سعودی که متهم به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان است، همچنان آزاد است و پنهانی فعالیت خود را ادامه می‌دهد». پیش از این دفتر دادستانی کل عربستان گفته بود که دستور ممنوعیت سفر القحطاتی صادر شده و تحقیقات درباره نقش او همچنان ادامه دارد. سعود القحطانی بازوی راست محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان که در این حادثه نقش پررنگی داشت از پست خود به عنوان مشاور دربار پادشاهی کنار گذاشته شد. منابع مرتبط با دربار پادشاهی عربستان گفتند: «وی به نیابت از ولیعهد سخن می‌گفت و مستقیماً برای مقامات بلندپایه از جمله مسئولان نهاد‌های امنیتی دستوراتی صادر می‌کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار