کد خبر: 934596
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا یک بار دیگر به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی هشدار داده که اگر در حمایت از ابتکار اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با ایران شرکت کنند، در معرض خطر تحریم‌های جدید امریکا قرار خواهند گرفت
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا یک بار دیگر به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی هشدار داده که اگر در حمایت از ابتکار اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با ایران شرکت کنند، در معرض خطر تحریم‌های جدید امریکا قرار خواهند گرفت. در حالی که ابتکار موسوم به کانال مالی اروپا به دلیل نگرانی اروپاییان از تحریم‌های امریکا همچنان پا در هواست، معاون وزیر خارجه ایران مقابله کردن یا نکردن اروپاییان با تحریم‌های امریکا را آزمونی برای اعتبار، حاکمیت و امنیت اروپا خوانده و به طعنه گفته که شرکت‌های اروپایی بیشتر از دستورات امریکا پیروی کرده‌اند تا دولت‌های خودشان.
به گزارش رویترز، برایانن هوک، رئیس گروه اقدام ایران در جدید‌ترین موضع‌گیری خود به خبرنگاران گفته که تعجبی ندارد که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد مکانیزم چندمنظوره برای تجارت غیردلاری با ایران به دلیل نگرانی پایتخت‌های این بلوک از مجازات امریکا، به مشکل برخورده است. هوک گفته که بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی می‌دانند ما با جدیت تحریم‌ها علیه ایران را اجرا خواهیم کرد و تأکید کرده است: «هر شرکت اروپایی بزرگی بازار امریکا را به بازار ایران ترجیح می‌دهد.» در حالی که منابع اروپایی هفته قبل گفتند که به رغم موافقت کشور‌های اروپایی از مکانیزم مالی ویژه برای ادامه تجارت با ایران، هنوز هیچ کشوری میزبانی آن را برعهده نگرفته، با گذشته حدود دو هفته از شروع تحریم‌های امریکا، اجرای این مکانیزم که فدریکار موگرینی، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را دو ماه قبل در نیویورک وعده کرده بود، همچنان معلق است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که در یک سفر اروپایی به سر می‌برد گفته که تحریم‌های امریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا می‌باشد. به گزارش ایرنا از مادرید عراقچی در سفر خود در نشستی خبری با مدیران رسانه‌های مهم اسپانیایی تأکید کرد که بازگشت تحریم‌های امریکا کاملاً یک امر غیرقانونی و برخلاف قطعنامه شورای امنیت و تصمیم اخیر دادگاه بین‌المللی لاهه است و جامعه بین‌المللی به جز یکی دو کشور، این اقدام را محکوم کرده‌ا‌ند، ولی متأسفانه امریکا از قدرت اقتصادی و دلار برای تحمیل خواسته‌های خود استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد شرکت‌های اروپایی از دستورات امریکا بیشتر از دولت‌های محلی خود پیروی کرده‌اند. عراقچی ادامه داد: برجام تنها دستاورد سیاست خارجی اروپای متعهد و حاصل سال‌ها مذاکره میان ایران و قدرت‌های بین‌المللی می‌باشد.
وی تصریح کرد: تحریم‌های امریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا است. عراقچی تأکید نمود که برجام یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است که فروپاشی آن، بحران دیگری بر بحران‌های منطقه خاورمیانه خواهد افزود و وضعیت امروز منطقه، امنیت اروپا و نظام بین‌المللی را به چالش خواهد کشید. وی ادامه داد‌: ما همچنان امیدواریم که اروپا بتواند وضعیت موجود را مدیریت کند و می‌دانیم که اتحادیه و سه کشور اروپایی به شدت در تلاش هستند و تحت فشار امریکا قرار دارند. عراقچی به تهدید مجدد روز گذشته امریکا برای میزبانی ساز و کار اس‌پی وی اشاره کرد و گفت: ما منتظر هستیم تا ببینیم که اروپا چگونه از حاکمیت خود در قبال فشار‌های واشنگتن دفاع خواهد کرد. معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اجرای تعهدات برجامی ایران خطاب به اروپا گفت: «از اتحادیه اروپا انتظار داریم در کنار عمل به تعهدات سیاسی به تعهدات اقتصادی خود در برجام عمل کند، زیرا تاکنون اقدامات اتحادیه اروپایی راه‌حل‌های عملیاتی منجر نشده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار