کد خبر: 934689
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
گزارش «جوان» از پیامد‌های سپردن بازار مسکن به دست‌های پنهان مورد علاقه وزیر سابق
وقتی برنامه‌ریزی‌ها در بازار مسکن رها شده باشد و بازار در بیش از ۱۰ سال به دست پنهان آدام اسمیت بسپریم نتیجه این می‌شود که به‌رغم وجود بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی مازاد بر کل تعداد خانوار‌های موجود در ایران، همچنان با کمبود ۴ میلیون مسکن برای کم درآمد‌ها مواجه هستیم!
مهران ابراهيميان
وقتی برنامه‌ریزی‌ها در بازار مسکن رها شده باشد و بازار در بیش از ۱۰ سال به دست پنهان آدام اسمیت بسپریم نتیجه این می‌شود که به‌رغم وجود بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی مازاد بر کل تعداد خانوار‌های موجود در ایران، همچنان با کمبود ۴ میلیون مسکن برای کم درآمد‌ها مواجه هستیم!

سیاست‌های بازار مسکن بر اساس یک مدل نیاز برای طبقه‌های مختلف اجتماعی مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها است و البته در ایران با توجه به تأکیدات مصرح در قانون اساسی این مهم باید مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد، اما نتیجه مدیریت ناتوان، غلط و پر مدعا در این سال‌ها که همواره بر کارکرد نظام بازار تأکید داشته، این شده است که امروز به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، کشور با کمبود ۴ میلیون مسکن برای کم‌درآمد‌ها مواجه است.

این در حالیست که پیش‌تر معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: ما با مازاد مسکن در کشور مواجه هستیم و طبق آمار‌های رسمی در حالی که تعداد خانه‌ها در کشور به ۲۷ میلیون واحد می‌رسد ۲۴ میلیون خانوار در ایران وجود دارد، به عبارت دیگر چیزی حدود ۳ میلیون خانه مازاد بر خانوار داریم.
به این ترتیب می‌توان حدس زد سیاست‌گذاری غلط و سپردن بازار مسکن به کشش بازار در واقع منجر به حبس ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه در بخشی شده که هیچ تأثیری در اقتصاد ندارد، در‌حالی‌که درست در نقطه مقابل آن مردم نیازی ۴ میلیونی به خانه‌هایی دارند که سرپناه آن‌ها بشود.

چرا در عین مازاد، کمبود داریم؟

حقیقت تلخ و مبرهن درباره این تضاد آماری که از سوی رئیس کمیسیون عمران مجلس و بعد از رفتن وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح شده این نکته است که بازار مسکن نه براساس نیاز‌های واقعی که براساس تقاضای بازار و کشش سرمایه‌گذاری در برخی نقاط به‌خصوص مناطق شمال شهر، شهر‌های بزرگ یا در مناطق خوش آب و هوا با متراژ و امکانات زیاد بنا شده‌اند.

باید امیدوار بود این سکوت معنا‌دار در زمان صدارت از سوی رئیس کمیسیون عمران نه بر اساس منافع که براساس فهم و اعلام دیر‌هنگام تحقیقات به کمیسیون مجلس باشد، وگرنه تضاد‌های رفتاری مجلس در حوزه مسکن با امضای تقدیر و تشکر از آخوندی بعد از برکناری‌اش هنوز جای سؤال دارد!

شاید دلیل دقیق‌تر آن را بتوان در توضیح معاون وزیر راه و شهرسازی پیدا کرد، آنجا که می‌گوید تقاضا برای خانه‌های کوچک‌تر و نقلی بیشتر است و از همین رو خانه‌های نقلی با نرخ‌های بالاتری در زمان حاضر قیمت می‌خورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حالی که متوسط متراژ آپارتمان‌های تولیدی ۱۲۰ متر است عمده تقاضا برای خانه‌های کم‌متراژ وجود دارد، گفت: انبوه‌سازانی که خانه‌های کم‌متراژ تولید کنند در اولویت ارائه تسهیلات کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی قرار می‌گیرند.

حامد مظاهریان با بیان اینکه از لحاظ موجودی، واحد مسکونی نسبت به تعداد خانوار در کشورمان کم نیست، ادامه داد: واقعیت این است که در ارائه واحد‌های مسکونی توازن وجود ندارد، به این معنا که بخشی از این واحد‌های مسکونی مازاد، خانه‌های لوکس هستند، در حالی که عمده تقاضا در بازار مسکن شامل خانه‌های کم‌متراژ و ارزان‌قیمت می‌شود. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ابزار‌های تشویقی برای تولید خانه‌های کم‌متراژ گفت: با ابزار‌هایی مانند ارائه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی به تولیدکنندگان مسکن به دنبال افزایش واحد‌های کم‌متراژ در کلانشهر‌ها هستیم.

مظاهریان با تأکید بر اینکه ساخت‌و‌ساز مسکن باید به سمت تقاضای واقعی حرکت کند، ادامه داد: نباید این تعداد واحد‌های مسکونی مازاد را در میزان موجودی‌ها حساب کنیم؛ چراکه این خانه‌های لوکس با نیاز واقعی بازار تناسبی ندارد.

وی با اشاره به تطابق نداشتن نیاز بازار و خانه‌هایی که در کشور تولید می‌شود، تأکید کرد: در حال حاضر میانگین متراژ آپارتمان‌های تولیدی در ایران ۱۲۰ متر است، اما تقاضا برای واحد‌های ۶۰ الی ۷۰ متری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید برای پاسخگویی تقاضای واحد‌های کم‌متراژ برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی انجام شود، به‌طوری‌که این برنامه‌ریزی‌ها باید برای ارائه مشوق‌هایی به انبوه‌سازان برای تولید خانه‌های کم‌متراژ باشد و تولیدکنندگانی که تابع این سیاست‌گذاری‌ها باشند در اولویت دریافت وام قرار می‌گیرند.

سیاست‌گذاری مناسب نبود!

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دولت باید سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری مناسبی برای جبران کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی برای کم‌درآمد‌ها را انجام دهد، گفت: نظر وزیر راه و شهرسازی اتمام هر‌چه سریع‌تر مسکن مهر است.

محمدرضا رضایی در پاسخ به این سؤال که وزیر سابق راه و شهرسازی افتخار می‌کند که حتی یک واحد مسکن مهر افتتاح نکرده است، گفت: شاید مسکن مهر ایراداتی داشت، اما به هر حال ۵ /۲ میلیون واحد مسکونی طبق مصوبه مجلس هشتم احداث و ۵۰هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای آن تعریف شده است.
وی افزود: حال شاید در برخی نقاط مسکن مهر نظارت کافی صورت نگرفته است، اما در برخی مناطق مردم صاحب مسکن شدند و حتی مقام معظم رهبری فرمودند که مسکن مهر را تمام کنید.

به گفته رضایی، به هر حال ۵/ ۲ میلیون نفر در پروژه مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند و امیدوار هستند که از طریق مسکن مهر صاحب مسکن شوند، به هر حال خوب یا بد وظیفه داریم که آن را تحویل دهیم. وی افزود: نظر وزیر در مورد مسکن اجتماعی و تولید و سیاست‌گذاری مسکن مثبت است، چراکه ۴ میلیون واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد کم داریم.

رضایی تأکید کرد: دولت باید ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری تولید ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور را تسهیل و ایجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار