کد خبر: 934735
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
به رغم تورم بالای کالا‌ها و خدمات در سال‌جاری دستمزد هیچ قشری رشد نداشته، اما سازمان‌های متولی سلامت کشور مصر هستند، دستمزد پردرآمد‌ترین اقشار جامعه یعنی پزشکان را برای دومین بار در سال ۹۷ افزایش دهند.
زهرا چيذری
به رغم تورم بالای کالا‌ها و خدمات در سال‌جاری دستمزد هیچ قشری رشد نداشته، اما سازمان‌های متولی سلامت کشور مصر هستند، دستمزد پردرآمد‌ترین اقشار جامعه یعنی پزشکان را برای دومین بار در سال ۹۷ افزایش دهند. این در حالی است که بنا به تصریح سخنگوی وزارت بهداشت، بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید مردم موجب‌شده تا توجه‌شان از سلامت به حل چالش‌های معیشتی خورد و خوراک، مسکن و حمل‌و‌نقل اختصاص یابد و سبد سلامت حتی برای اقشار متوسط جامعه کوچک شود، اما سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش تعرفه‌های درمان برای نیمه دوم سال ۹۷ را داده است. این پیشنهاد با چراغ سبز وزارت بهداشت هم همراه بود، به گونه‌ای که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی درباره سرانجام افزایش تعرفه‌ها در نیمه دوم سال ۹۷ می‌گوید: با توجه به تغییراتی که در بازار اتفاق افتاد و به دنبال افزایش هزینه‌های مراکز درمانی، شورای عالی بیمه مصوبه‌ای برای همه بخش‌ها اعم از دولتی، خیریه‌ها و خصوصی داشت که براساس آن قرار شد به تعرفه‌های فعلی ۵/۵ درصد اضافه شود.

سال ۹۷ شاید یکی از سخت‌ترین سال‌هایی باشد که مردم کشورمان در حال پشت‌سر گذاشتن آن هستند؛ سالی که با فشار تحریم‌های خارجی از یک‌سو و بی‌تدبیری‌های داخلی و تنزل ارزش پول ملی موجب شد تا فشار‌های اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شود و سبد معیشتی آن‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای خالی شود. این مسئله تا بدانجا پیش رفت که بنا به تأکید ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به محدودیت‌های موجود و تحمیل تحریم‌ها، تأکید می‌کنیم نه تنها اقشار ‏فقیر و آسیب‌پذیر، بلکه اقشار متوسط نیز با توجه به تجربه جهانی در شرایط تورمی در معرض کاهش استفاده از خدمات بهداشتی و ‏درمانی، عدم مراجعه به پزشک، افزایش احتمالی هزینه‌های فقرزا و کمرشکن خواهند بود. ‏اما در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را در سال ۹۷ برای بار دوم مطرح می‌کند و وزیر بهداشت هم به این افزایش تعرفه‌ها چراغ سبز نشان می‌دهد. این بدین معناست که سلامت به کالای نایابی برای اغلب اقشار جامعه تبدیل خواهد شد.

افزایش دوباره درآمد پردرآمد‌ترین مشاغل کشور
براساس مطالعات علمی انجام‌شده در سال ۱۳۹۳، جراحان پلاستیک، قلب و دندانپزشکان فوق تخصص در کنار مشاغلی همچون طراحی لباس و مدرسان کنکور زیست‌شناسی در صدر مشاغل پردرآمد ایران قرار داشتند. بگذریم از اینکه علت درآمد بالای مدرسان کنکور زیست‌شناسی هم رابطه مستقیمی با تقاضای بالا برای رشته‌های پولساز پزشکی و دندانپزشکی دارد، اما همچنان تحرکات پزشکان برای کسب درآمد بیشتر ادامه دارد.
طبق قانون افزایش تعرفه‌های پزشکی هر سال در آبان و آذرماه پیشنهاد می‌شود، میزان افزایش که به تصویب می‌رسد در سال بعد اجرا می‌شود، اما امسال سازمان نظام پزشکی مجدد پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را برای اجرا در سال ۹۷ مطرح کرده است.
محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در این‌باره می‌گوید: طی ماه‌های اخیر در تمام صنوف در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم، در حالی که تعرفه‌های ما افزایشی نداشته و این در حالی است که هزینه‌های فنی در بخش بهداشت و درمان افزایش داشته است. از این رو پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها را در سال ۹۷ مطرح کرده‌ایم و در انتظار بررسی آن در سازمان برنامه‌و‌بودجه و سپس هیئت‌دولت هستیم.
دبیر شورای عالی بیمه سلامت هم موافق افزایش تعرفه‌های درمان برای بار دوم است و آن را اینگونه توجیه می‌کند: تورم امسال حدود ۹ درصد برآورد شده بود، اما تعرفه‌های پزشکی فقط ۵ درصد رشد داشت؛ ضمن اینکه تکانه‌های اقتصادی بر قیمت خدمات سلامت تأثیر گذاشت. بنابراین تعرفه‌های پزشکی برای ماه‌های باقیمانده امسال باید افزایش یاید یا در تعرفه‌گذاری سال آینده این مسائل لحاظ شود.
علیرضا اولیایی‌منش معتقد است، در همه بخش‌ها با گرانی دارو و ملزومات پزشکی و حتی هزینه‌های عمومی مثل تغذیه، نگهداری، تأسیسات و ... مواجه بودیم. این موارد اثرات خود را بر هزینه‌های تمام‌شده گذاشته است. دولت درباره بخش‌های غیردولتی نمی‌تواند جبران هزینه کند. مشکلات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز از اردیبهشت تا ۱۳ آبان که دور دوم تحریم‌ها اعمال شد، وجود داشت و در حال حاضر بازار به ثبات رسیده است، اما اثرات تورم به ارائه‌دهندگان خدمات در تمام بخش‌ها از جمله سرپایی و بستری و در همه نوع خدمات مثل پاراکلینیک، آزمایشگاهی، رادیولوژی، تصویربرداری و ... وارد شده است.
وی تأکید می‌کند: قدر مسلم باید با افزایش تعرفه برای بخشی از خدمات موافقت شود. پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت مبنی بر افزایش تعرفه برای سال ۹۷ بوده که به طور مثال در آبان امسال برای چندماه باقیمانده از سال‌جاری، تصمیم جدیدی برای تعرفه‌های پزشکی گرفته شود. در غیر این صورت، تمام این محاسبات باید در تعرفه سال ۹۸ لحاظ شود.

افزایش قیمت هتلینگ
وزیر بهداشت هم در واکنش به افزایش دوباره مزد درمان در سال‌جاری می‌گوید: با توجه به اینکه رشد دستمزد صفر بوده، تغییری نکرده و هیچ افزایشی نداشته است. اگر در این زمینه مصرند و نمی‌خواهند به دستمزد‌ها رقمی را اضافه کنند، حداقل در بخش هتلینگ که شامل تهیه ارزاق، ایاب‌وذهاب و خدماتی است که به صورت سرپایی برای بیماران انجام می‌شود ۵/۵ درصد اضافه شود. در حال حاضر منتظریم تا هیئت‌وزیران در این زمینه تصمیم بگیرد.
هاشمی با بیان اینکه کارشناسان روی تعرفه‌های سال آینده کار می‌کنند، درباره تعرفه‌های سال آینده می‌افزاید: حداقل انتظارمان این است که در تعرفه‌های سال آینده، هزینه تمام‌شده در سال ۹۷ به علاوه نرخ تورم در سال ۹۸ به صورت دقیق دیده و محاسبه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار